Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27

Japanse zagen aanschaffen

Er is reeds een dozuki van Gyokucho gesteld rip cut 19 tpi lengte zaagblad 240mm. Vanwege de rug is de zaagdiepte beperkt dus het plan is om er een kataba en een ryoba bij te kopen.

De dozuki is hoofdzakelijk voor zwaluwstaarten gekocht.

Wat betreft de lengte van de ryoba weet ik niet wat ideaal is.
    240mm lijkt me voor een kataba universeel.

Is een kataba handig of zijn twee ryoba's van verschillende lengte een betere keus?

De bedoeling is om pennen te zagen, af te korten, te schulpen enz..

Senior Member
    Ingeschreven
    Sep 2015
    Voor Japanse zagen geldt in het algemeen dat het aantal zaagtanden een constante is en de lengte een variabele. Oftewel: kortere zagen hebben een fijnere vertanding, langere een grovere. De tweeveertig is een soort doorsnee-maat die 'universeel' is.

Zagen kunnen een vertanding hebben die bedoeld is voor schulpen of voor afkorten (rip & crosscut). De hoek van de tanden varieert voor zacht en hardhout. Vaste zagen (zonder verwisselbaar blad) kunnen speciale vertandingen hebben, dat is een aparte tak van sport…

Een dozuki heeft een versterkingsribbe op de rug, waardoor die voor rippen beperkt toegepast kan worden (indien voorzien van rip-vertanding), is met name bedoeld voor kleinere dunne planken. Het voordeel van de versterking is dat het blad heel dun kan zijn, wat fijne, precieze zaagsneden oplevert bij het zagen van verbindingen.

Een kataba is niet versterkt, kan dus voor diepere en/of langere zaagsneden gebruikt worden. Is wel moeilijker in het gebruik. Een speciale uitvoering kataba heeft geen zetting van de tanden en is dunner dan normaal; die wordt gebruikt voor vlak afzagen van uitstulpingen (flush cut).

Een ryoba is een tweezijdig zaagblad. Meestal een rip-kant en een crosscut-kant. Bij een goede ryoba is het midden iets dunner dan de kanren, waardoor die minder weerstand heeft bij het zagen. In Japan hebben timmerlieden op de klus vaak een ryoba, die is dan aan de lange kant (265 en langer). Korte ryoba's heb ik nog niet gezien.

Ik heb mijn Japanse zagen op diverse sites gekocht. Die van Dieter Schmid (fine-tools.com) geeft veel informatie (EN en DE).
    Japanese tools Australia (japanesetools.com.au) heeft een hele mooie selectie, ook van wat specialere zagen. En veel losse bladen.
    Dictum (dictum.com) heeft vooral 'eigen merk' zagen.
    In ons land zijn er ook wat online-adressen, plus natuurlijk Baptist, , de Beeldhouwwinkel, enzomeer. Het voordeel van een fysieke winkel is dat men je goed kan voorlichten. (Dan hoef je niet zoveel zagen te kopen als ik heb gedaan, door onwetendheid.)

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    http://www.fine-tools.com/japanischesaege.html

Dieter Schmidt heeft ook kleine japanse zagen, waaronder een mini ryoba.. Fijn zaagje, ik gebruik 'm veel voor kleine latjes waar zo'n monster (heb ik ook) te lomp voor is..

Ik heb een Silky hibiki ryoba die is voor fijner werk bedoeld en is dus ook een kleiner model, was een aanbieding indertijd. Een hele prettige zaag, alleen ik vergeet nog wel eens dat de zaag twee snij kanten heeft, maar gelukkig zaag ik dan meestal maar een beetje eelt van mijn duim .
    Is een zaag met een houder die je aan je riem kunt hangen of aan de muur kunt bevestigen. Maar ik heb ook van Sily de Kenzo 270 die niet meer verkocht wordt en die gebruik ik als ik wat dikkere planken moet schulpen.

Er zijn trouwens dozuki die een soort hybride rip/ crosscut vertanding hebben. Die vind ik ook gemakkelijk om een kerf te zahen als je gaat schulpen.

Onbekend, maar hele fijne zagen: g-man tools uit zweden.

Kijk ook eens op http://www.g-mantools.se/sv/produkter/specialsagar en voor nl:http://www.g-mantools.nl/

Ik meende ze ook te zien op de houtbeurs in Zutphen bij gereedschappro.

Het is een ryoba 240mm en kataba 180mm geworden van Shinsui Nakaya .

Op laatst zag ik de bomen niet meer in het zagenbos en heb gekozen voor wat ik waanzinnig mooi vind en het verhaal wat me aansprak. Eerst maar eens kijken hoe deze bevallen. Wordt het niks dan hang ik deze juweeltjes aan de wand met een mooie lijst eromheen

Bedankt voor alle tips en reacties

shinsui-nakaya310862a.jpg

shinsui-nakaya310869a.jpg

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Welja.. Dat zijn mooie zagen! Gefeliciteerd!

Doe ajb voorzichtig in het begin.. je hebt al wat ervaring met trekzagen, maar dit klapt heel snel dubbel met iets teveel druk bij de voorwaartse beweging.. zo heb ik mijn eerst Ryoba om zeep geholpen.. Dit zal betere kwaliteit zijn, maar toch..

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rizz Bekijk Berichten
    Welja.. Dat zijn mooie zagen! Gefeliciteerd!

Doe ajb voorzichtig in het begin.. je hebt al wat ervaring met trekzagen, maar dit klapt heel snel dubbel met iets teveel druk bij de voorwaartse beweging.. zo heb ik mijn eerst Ryoba om zeep geholpen.. Dit zal betere kwaliteit zijn, maar toch..
    Ga zeker voorzichtig doen. Alleen ervaring met het zaagje van de Lidl en dat ging als een heet mes door de boter. Vandaar de keuze voor een kataba van 180mm.

Voor zover goed begrepen, help je de 'betere' Japanse zagen nog sneller om zeep bij verkeerd gebruik. Nu nog wachten op de dozuki die besteld is bij Tools from Japan.

Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker ook m.b.t. Tools from Japan. Al een paar keer op het punt gestaan om daar wat stenen en een zaag te bestellen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Aeolos Bekijk Berichten
    Ben erg benieuwd naar je ervaringen, zeker ook m.b.t. Tools from Japan. Al een paar keer op het punt gestaan om daar wat stenen en een zaag te bestellen.
    Ook geen ervaring met deze shop. Bestelling is geplaatst op 1 dezer en volgens de site duurt het 2 tot 3 weken. Zodra ontvangen laat ik het weten.

Forum Rechten