Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22

Welk zaagblad in mijn afkortzaag te gebruiken?

Hallo medehoutbewerkers, ik ben (gratis) in het bezit gekomen van een afkortzaag maar het blad is naar z'n grootje; maar ja, gegeven paarden.......

Nu zit er blad op met de volgende maten: 210 x 1.6 x 30 met 72 tanden. Geen widia-
    tanden o.i.d, gewoon een stalen zaagblad met stalen tanden. Een nieuw blad zoeken dus.... Maar dat valt nog niet mee, de keuze is reuze en ik dacht er een gevonden te hebben maar eenmaal thuisbezorgd staat er het volgende op:

TCT saw blade for aluminium. Echter in de webshop stond dat het blad geschikt was voor hout, als dit niet vermeld was had ik het blad niet besteld.....

De maten komen wel overeen maar deze heeft "carbide tipped teeth". Nou geloof ik niet dat die tanden niet door hout zouden kunnen zagen maar om ongelukken te voorkomen toch maar even hier gevraagd; is het zaagblad wat ik gekocht heb geschikt om hout te zagen?
    Home is where your workshop is....

De hardmetalen vertanding is waarschijnlijk speciaal gemaakt voor lichte metalen. Het lijkt me dat je daar ook goed hout mee kunt zagen, de tanden zijn in ieder geval hard genoeg. Maar nog beter is het een blad te gebruiken dat specifiek voor hout is gemaakt.

Wat is de tandvorm?
    Staat er een max toerental op het blad?
    sometimes you just need a bigger hammer

Is 72 tanden niet wat overkill ? Ik gebruik een 40 tands en dat laat een erg mooie snede achter.

Edit: https://www.ecotools.nl/afkortzaagblad-210x30/
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Het zaagblad wat er nu opzit is dus een HSS exemplaar, de tanden hebben een driehoekige vorm en kunnen gewoon gevijld en getrokken worden als de zaag bot is. Deze zaagbladen zijn wel out of date tegenwoordig. Nu worden de zaagbladen voorzien van tanden belegd met een plakje hardmetaal (widia)

Kijk eens naar een HM zaagblad van 210 x 2,8 of 3,2 x 30 en met 24 tanden (wisseltand) dit gaat heel wat vlotter en sneller werken. Kies geen zaagblad met negatieve hoek, dwz. dat de tanden achterover hellen Daar zaag je geen hout mee. De tanden moeten voorwaarts gericht zijn (positieve hoek dus) Bij Ecotools ga je zeker je gading vinden voor een klein prijsje.

zoiets dus: https://www.ecotools.nl/zaagblad-210-24t/
    Laatst gewijzigd door tuoh; 30-10-15 om 20:18.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Het gaat toch om een afkortzaag, daar wil je liefst wel minimaal 48 tanden voor gewoon werk en 72 voor fijn werk.
    TCT "tungsten carbide tipped" is een vorm (de meest voorkomende in houtbewerking?) van widia, het is dus een gewoon zaagblad.
    Omdat het voor aluminium gemaakt is heeft het waarschijnlijk een negatieve tand hoek, niet ideaal voor hout.

72 tanden hm bij een diameter van 210 mm is naar mijn mening overkill, (als je hem voor hout al kan kopen) verbrand snel. Ik zou het advies van tuoh aanhouden.

Het is dus niet zo dat meer tanden noodzakelijk zijn voor een mooie gladde zaagsnede?
    Home is where your workshop is....

Heb pas voor mijn afkortzaag een 60 tands blad gekocht bij Ecotools. Ook 210 met asgat 30. Een geweldig zaagblad! Voor nog geen twee tientjes.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    De Kapex heeft een blad van 260mm, niet zoveel groter en je kan er enkel een 60T of 80T voor krijgen.
    24T is echt voor te schulpen, je hebt die spatie niet nodig tussen de tanden om af te korten. In het beste geval heb je dan een grove snit met splinters, in het slechtste heb je regelmatig ongevallen omdat er niet voldoende tanden in het werkstuk zitten tegelijk.

Forum Rechten