Nieuwe oude draaibank

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Over het algemeen wordt een as gelagerd met een vast en een los lager. Het vaste lager zit in axiale richting vast aan as en behuizing, zodat bij duwen of trekken aan de as er niets beweegt. Het losse lager schuift of over de as of in de behuizing, zodat bij temperatuurwissel en dus lengteverandering van de as er niets mis gaat - als dat ook een vast lager zou zijn, is er kans dat het warm wordt, dat daardoor de as nog meer van lengte verandert, waardoor het nog warmer wordt, waardoor etc.

Hier wat foto's van de as van mijn draaibank, die ik (met behulp van machinebouwers) zelf heb ontworpen, laten maken en ingebouwd.

as1.jpg
Je ziet van links naar rechts op de as de spindelaansluiting (DIN 800 / M45), een groef voor het borgen van de chuck/klauwplaten met een tweedelige ring, een kraagje om het vaste lager aan de ene kant vast te zetten, schroefdraad M75x1 mm voor de borgmoeren die het vaste lager aan de andere kant vastzetten, het gedeelte waar de poelieschijf op komt, een dunner stuk waar het losse lager op zit (tusen de twee ringetjes) en dan weer een M45 spindelaansluiting.

as2.jpg
Hier zie je de voorkant van de as. De twee grote delen omsluiten een vast lager (dubbelrijig hoekcontactlager 5212E). Doordat de binnenruimte 0.1 mm kleiner is dan het lager lang is, zit het in de behuizing klem. Aan de achterkant zitten twee borgmoeren die met een busje tegen het lager aan duwen. Die borgmoeren zijn met veel kracht en loctite vast gezet.

as3.jpg
En hier het geheel vastgezet in de draaibank. Toevallig had mijn draaibankbehuizing een gat van 150 mm diameter aan de voorkant, vandaar dat ik voor deze oplossing heb gekozen. Een andere draaibank waarvan ik de vast kop nog heb staan heeft voor een los dubbelrijig hoekcontactlager, achter een normaal kogellager en 2 axiaallagers, daarbij zit de schroefdraad van de borgmoer achter op de as. Dat kan natuurlijk ook, maar je moet iets doen om het verschuiven van de as tegen te gaan.

Wat betreft je toerentallen: 1000 toeren is echt te veel om met een schaal bij centerhoogte 300 te beginnen. Ik zou zorgen dat je zeker bij 300 toeren al wat kracht tot je beschikking hebt, en je in ruil daarvoor afvragen of je 3500 toeren echt nodig hebt. Als je per se pennen wil draaien, is dan 2500 ook niet genoeg? Persoonlijk klinkt 500/1000/2000 me veel beter in de oren met de frequentieregelaar op 50 Hz, dan wordt het bij 20 Hz 200/400/800 en bij 70 Hz 700/1400/2800, wat me een redelijke combinatie van snelheden lijkt.
 
Laatst bewerkt:

tuoh

Oud hout
Helemaal eens met bovenstaande, 1000tr/min is te hoog als laagste snelheid en 3000 tr/min heb je inderdaad niet echt nodig op een grote draaibank.
De poulies moeten qua grootte ook niet mooi trapsgewijs oplopen, als je van plan bent om veelal grote(ere) stukken te draaien is het misschien nog beter om te opteren voor 400 - 800 - 2000 tr/min. Wat in de laagste toerental regionen dan minder bijsturing door de FU behoeft en dus meer koppel geeft op een (iets) hoger motortoerental. Hoe sneller de motor kan blijven draaien hoe meer koeling ie krijgt, dat is mooi meegenomen omdat de motor net dan zijn zwaarste werk moet leveren.

Tegenwoordig betrap ik mij erop dat ik zelf het meeste draaiwerk op relatief lage snelheid draai, kom zelden of nooit boven de 1400tr/min en dit al voor diameters van 30mm en minder. Aan het eindresultaat of de snelheid van werken doet dit niks af. Bij snijdend draaien is het toerental niet echt belangrijk, een trager toerental vraagt enkel een iets tragere aanvoer van de beitel om terug op de optimale snijsnelheid te komen;) Op mijn trapdraaibank draait het werkstuk meestal een 900tr/min en de graad van afwerking is identiek als bij een sneldraaiend machien,waarom dus die beitels warm laten lopen:confused:

Het onderstel van je draaibank lijkt mij meer dan degelijk om een aanpassing van de centerhoogte aan te kunnen, daar zou ik niet van wakker liggen:p
 
Laatst bewerkt:

zaag

Actieve deelnemer
9 jun 2010
420
1
H.I. Ambacht
kijk, weer wat geleerd! Dat van dat losse lager wist ik niet maar klinkt heel aannemelijk. Vanavond ga ik hier mee experimenteren. Bedankt Jurriaan!

Patrick
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.445
538
.

Tegenwoordig betrap ik mij erop dat ik zelf het meeste draaiwerk op relatief lage snelheid draai, kom zelden of nooit boven de 1400tr/min en dit al voor diameters van 30mm en minder. Aan het eindresultaat of de snelheid van werken doet dit niks af. Bij snijdend draaien is het toerental niet echt belangrijk, een trager toerental vraagt enkel een iets tragere aanvoer van de beitel om terug op de optimale snijsnelheid te komen;) Op mijn trapdraaibank draait het werkstuk meestal een 900tr/min en de graad van afwerking is identiek als bij een sneldraaiend machien,waarom dus die beitels warm laten lopen:confused:

:p

https://youtu.be/tDgIGzw4VtA

groeten
Ornament
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Heren......Dank, ook ik heb weeral veel bijgeleerd :)

Zoals Jurriaan aangaf zal ik achter de lager schroefdraad voorzien, dan diameter as verkleinen om vervolgens terug door lager naar poelie te gaan.

Mag ik op die manier wel flenslagers gebruiken? Of...mis ik nog iets.
Ook het door Jurriaan en Tuoh vooropgesteld toerental zal ik maar hanteren......was inderdaad beetje aan de snelle kant. Trouwens die as en jouw draaibank....super!

In verband met de groef achter de M33x3,5 om de klauwplaat te borgen had ik graag geweten of mijn tekening juist was, of moet de as daar nog een millimeter dunner worden om echt een groefje te krijgen. Is dit voor elke klauwplaat hetzelfde type groef? Beetje onduidelijke situatie voor me. Was een stronghold van oneway aan het overwegen met een aantal bekken. Is het misschien verstandig deze al te kopen een mee te geven aan de draaier zodat hij dit kan nakijken?

In verband met de frequentieregelaar had ik ook nog een vraag. Dat deze een een 7 tot 8 A bij 220V moet kunnen afgeven weet ik mede dankzij dit forum. Maar de ingang van de regelaar moet toch 380V zijn en de uitgang ook, of niet? al uren over gelezen maar geraak er maar niet aan uit.

Komend weekend hoop ik de riser voor de tegencenter te kunnen maken.

Groeten Thomas
 

tuoh

Oud hout
De schroefdraad op de spindel is best een M33 x 3,5mm DIN 800, dit geeft de metaaldraaier meteen alle relevante afmetingen en vormen. Een groef is niet echt nodig, praktisch alle klauwplaten hebben een paar inbusboutjes die op de vlakke schoudering achter de schroefdraad klemmen, ook de Strongold. Alle merken van klauwplaten die deze aanbieden met een M33 zouden moeten passen op een DIN800 schroefdraad, maar dat is toch een beetje wishful thinking. Als de draaier kan beschikken over de kop kan ie altijd al eens passen natuurlijk, zeker is zeker:p

Je zal een FU nodig hebben met 220V (lichtnet) in en 400V (driefasig) uit om de driefasige motor te laten draaien op het lichtnet.

Voor de lagering heb je aan de kant van de schroefdraad (M333) zeker een (dubbelrijig) hoekcontactlager nodig zoals Juriaan hierboven al aangaf. Kijk ook eens goed naar bovenstaande foto van die nieuwe as, een beeld zegt meer dan duizend woorden. Het principe word dan meteen duidelijk.

Op mijn houten draaibank heb ik wel twee flenslagers in gebruik en die werken al jaren perfect, maar dat is omdat hout altijd wat meegeeft en staal niet, ik heb dan ook geen last van warmlopende lagers;)
 
Laatst bewerkt:

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Precies, doe het volgens DIN800, want zo zijn je hulpstukken ook opgebouwd, en de schroefdraad heeft alleen als functie om je hulpstuk op de as te houden, de rondloop wordt geregeld door de 2 vlakke stukken achter de schroefdraad, dus die moeten nauwkeurig qua maat en qua vorm zijn. Een tiende milimeter te veel, en niets past, een tiende te weinig en het loopt niet mooi rond....

Wat betreft je gebruik van flenslagers: je plant nu een draaibank met 300 mm centerhoogte. Daar kun je zomaar een blok van 50 kg op draaien. Dan spelen er heel andere krachten dan bij een mini-draaibankje, en ik zou met de lagering geen risico lopen. Aan de andere kant, het éne flenslager hoeft het andere niet te zijn. Zo zijn er lagerblokken voor schroefassen, trefwoord 'stuwdruklager', die precies bedoeld zijn om kracht in de axiale richting (lengterichting) op te vangen. Zulke lagerblokken zie je af en toe wel op marktplaats - nu staan er alleen dure. Lees je dus goed in bij de fabrikanten, welk type in welk blok zit/kan. SKF bijvoorbeeld heeft hele uitgebreide documentatie op internet. Waar je wel rekening mee moet houden is dat je het liefst afgesloten lagers koopt, zodat er geen stof in kan komen. Anders zul je constructietechnisch iets moeten bedenken om stof en vocht uit je lagers te houden, want lagers wisselen is duur.

Ik heb trouwens nog een vaste kop met centerhoogte 43 cm, draaibaar, aansluiting M45, drie-traps poelieschijf (PJ profiel) + motor 3 Pk staan. Daarvan klopt de lagering helemaal
vastekop.jpg
De centerhoogte zou evt. verminderd kunnen worden, want er zitten twee stalen draaiplaten van 40 mm dik en twee stalen verhogingsblokken van 50 mm onder de vaste kop, die een centerhoogte van 250 mm heeft. 1 verhogingsblok kan er tussenuit (als je de 2-componenten locktite los krijgt), en als je het draaien opgeeft, kan de onderste draaiplaat ook weg. Ik wil deze vast kop kwijt, dus als je interesse hebt, stuur even een berichtje.

Wat betreft de frequentieregelaar: als je krachtstroom hebt of kunt krijgen, is dat het handigst. Je kunt dan een frequentieregelaar met 380V ingang gebruiken en de motor in ster, met 380V, aansluiten.
Als je geen krachtstroom hebt, moet je een frequentieregelaar met 220V ingang kopen en de motor in driehoek, met 220V spanning, aansluiten.
 
Laatst bewerkt:

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Nogmaals dank heren.

Klaar en duidelijke uitleg....Jurriaan ....je krijgt een berichtje.

Krachtstroom heb ik in mijn werkhuis. Dus 380 in en 380 uit, maar moet ik dan nog rekening houden met die 7 tot 8 A dat die op 220 nog moet kunnen afgeven?
Mvg Thomas
 
Laatst bewerkt:

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Ik had wat stukken bij elkaar gezocht, om te laten zien hoe/wat de Oneway bank gebruikt als spindel en lagers, maar dit is nu wat overbodig met al de uitstekende uitleg die je nu gehad hebt, maar zal dit hier nog even bij zetten, waar je kunt zien hoe en wat een relatieve kleine bank (12” swing) voor lagers en as heeft, veel geluk met je bank.

Jurriaan’s kop maakt het wel een heel stuk makkelijker als je die kiest als uitgangs punt :D 1thumb.gif

Oneway 1224 spindle.jpg Oneway 1224 bearings.jpg Headstock Oneway 1224.jpg

En ook de manier waarom de Oneway banjo werkt perfect en dikwijls gebruikt word bij houtdraaiers met andere merk banken, je kan die bij Oneway los kopen.
Oneway Toolrest design.jpg
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.239
655
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Als je op het typeplaatje van je motor kijkt in het begin, zie je amperages voor 220V en voor 380V. Die van 380V is (uiteraard) minder, dus als je een 380V frequentieregelaar koopt, dan moet je met dat amperage rekening houden. Ik kan je foto niet helemaal goed lezen, maar een 1.5 kW motor heeft bij 380V ongeveer 3.5A nodig.
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Afgelopen zondag voormiddag een bezoekje gebracht aan Jurriaan. Uurtje rijden, veerboot, kamelen in de wei en een duif die zowaar een kilometer of drie naast de wagen bleef vliegen....:confused:

Aangekomen werden de verwachtingen ingelost...een echte houtdraaier in hart en nieren .....prachtig om zo iemand in zijn omgeving (werkhuis) te zien. Jurriaan begon aan zijn uitleg over de vaste kop, zwaar, sterk.....ideaal. Mijn ogen flink de kost gegeven ,centjes neergeteld en de stationwagen zijn achtervering even uitgetest.......op zijn knieën dus.

Bij deze is het hele lager en overbrengings "probleem" opgelost.......nu de zaak wat aanpassen en opbouwen. De M45 ga ik laten terugdraaien tot M35x3,5 Din 800.
Ondertussen verder gezocht naar een geschikte frequentieregelaar.

Momenteel krijg ik het volgende aangeboden;
Hitachi regelaar die 8.6 Amp uit geeft. (3.7kW) Deze kost €175,-
Fuji Frenic die 10Amp uit geeft.(4kw), deze kost €185,-

De motor die ik ook van Jurriaan overnam draait 700 toeren, is 3Pk en geeft 5,6A bij 380 V. Kunnen de kenners onder jullie aangeven welke van deze twee het best geschikt is?

Deze week naast het gangbare werk nog even een verrijdbaar portaalkraantje bouwen voor in het werkhuis....staat al lang op mijn to do lijstje en zal me een hoop rugpijn besparen.
 

PaulRT

Actieve deelnemer
12 jul 2012
316
11
Brugge
............
Je zal een FU nodig hebben met 220V (lichtnet) in en 400V (driefasig) uit om de driefasige motor te laten draaien op het lichtnet.
.............

Toch even verduidelijken: geen enkele FU verhoogt de spanning.
Een FU met 230V ingang geeft maximum 230v aan de uitgang.
Een 230/400V driefasige motor moet dan ook verbonden worden in driehoek.

Groeten,
Paul
 

Leo Van Der Loo

Post veel
13 apr 2014
1.494
407
Atikokan Ontario Canada
Afgelopen zondag voormiddag een bezoekje gebracht aan Jurriaan. Uurtje rijden, veerboot, kamelen in de wei en een duif die zowaar een kilometer of drie naast de wagen bleef vliegen....:confused:

Aangekomen werden de verwachtingen ingelost...een echte houtdraaier in hart en nieren .....prachtig om zo iemand in zijn omgeving (werkhuis) te zien. Jurriaan begon aan zijn uitleg over de vaste kop, zwaar, sterk.....ideaal. Mijn ogen flink de kost gegeven ,centjes neergeteld en de stationwagen zijn achtervering even uitgetest.......op zijn knieën dus.

Bij deze is het hele lager en overbrengings "probleem" opgelost.......nu de zaak wat aanpassen en opbouwen. De M45 ga ik laten terugdraaien tot M35x3,5 Din 800.
Ondertussen verder gezocht naar een geschikte frequentieregelaar.

Momenteel krijg ik het volgende aangeboden;
Hitachi regelaar die 8.6 Amp uit geeft. (3.7kW) Deze kost €175,-
Fuji Frenic die 10Amp uit geeft.(4kw), deze kost €185,-

De motor die ik ook van Jurriaan overnam draait 700 toeren, is 3Pk en geeft 5,6A bij 380 V. Kunnen de kenners onder jullie aangeven welke van deze twee het best geschikt is?

Deze week naast het gangbare werk nog even een verrijdbaar portaalkraantje bouwen voor in het werkhuis....staat al lang op mijn to do lijstje en zal me een hoop rugpijn besparen.

Een soort motorhijser word hier nog al eens gebruikt, echt wel nodig met zware stukken hout,

Engine hoists.jpg Enginehoist.jpg

Heel goede oplossing met het verkrijgen van Jurriaan’s vaste kop voor jouw bank, nou nog de electricks en je kan rond hout gaan maken, we zullen wel wat moeten wachten voordat je daar helemaal mee klaar bent, maar hoop wel om wat foto’s te zien van je werk, (ijzer en hout) :)
 

Thomas Perneel

Actieve deelnemer
25 okt 2015
34
0
Komt helemaal goed Leo......De werkplaats kraan die ik ga maken zal zoiets worden.....voorlopig met een takelblok.

71053-2312127.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.