Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 13
    Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1

ongeluk zit in een klein hoekje

vrienden van het forum,

naast al het plezier wat we beleven aan het werken met hout moeten we soms ook bewust worden van de gevaren. een bevriende timmerman heeft vorige week een ongeluk gehad met de freestafel. resultaat : twee vingers volledig kwijt , 1 nacht in het ziekenhuis. dit is een echt die-hard. was de volgende dag al weer aan het werk!!! hij heeft een grote opdracht die snel klaar moet dus ik ga al mijn vrije tijd besteden aan het helpen bij het maken van eikenhouten kisten.

werken met hout is een mooie hobby maar laten we allemaal goed opletten bij het gebruik van gereedschap

rick

Re: ongeluk zit in een klein hoekje

Dat is erg naar om te lezen. Ongeluk zit in een klein hoekje.. Onlangs tijdens een vriendschappelijk partijtje voetbal kreeg een bevriende timmerman een bal om zijn pink; gebroken uit de kom en pees gescheurd..

Maar zeker als je met zulke machines werkt is het vaak een fractie van onoplettendheid dat fataal is... Goed om hier af en toe nog eens op benadrukt te worden.

Ralph

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Van een stuk minder dramatische aard, maar vanmiddag werd mijn rechter middelvinger gegrepen door de bandschuurmachine. Hoe ik het voor elkaar kreeg, geen idee, maar het resultaat is dat ik mn halve nagel en merendeel van het vel van mn vingertop kwijt ben.
    Paar grote pleisters en wat tape er omheen en maar weer doorgaan, maar inderdaad hou je hoofd er bij, want een ongeluk(je) zit inderdaad in een klein hoekje.

Beterschap Joris, heb je nou pech, of geluk gehad :roll:

jaap

Het moet niet gekker worden, wat een ongelukken allemaal. Ik kreeg vorige week dinsdag mijn vinger tussen de freesmachine. Resultaat was een compleet aan flarden gescheurd vingertopje, die gelukkig volgens de dokter weer helemaal compleet gaat worden. Hij zit nu netjes in het verband, en kan er gelukkig alweer mee hobbyen.

Om ook maar even aan te geven dat het werken met een zaagtafel ook niet ongevaarlijk is. Vorige week een klein stukje vurenhout nog wat kleiner gezaagd op de zaagtafel. Vlak voordat ik de machine uitzette kwam het stukje tegen de zaag aan, waardoor deze werd afgevuurd en zo tegen mijn duim en pols schoot. Blauwe plekken als enige kwetsuur gelukkig. Ik schrok me wel een hoedje.

Toen ik nog in de psychiatrie werkte, begon de instructeur/leraar houtbewerking bij een bewoner altijd met een bandschuurmachine. Hij legde me uit dat als iemand daar express! of per ongeluk mee in aanraking kwam deze meestal voor de rest van de machines veel ontzag kreeg. Een bandschuurmachine is een goede machine om mee te leren. Kan zeer pijnlijke maar nooit catastrofale gevolgen hebben.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2008

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dopeling
    Toen ik nog in de psychiatrie werkte, begon de instructeur/leraar houtbewerking bij een bewoner altijd met een bandschuurmachine. Hij legde me uit dat als iemand daar express! of per ongeluk mee in aanraking kwam deze meestal voor de rest van de machines veel ontzag kreeg. Een bandschuurmachine is een goede machine om mee te leren. Kan zeer pijnlijke maar nooit catastrofale gevolgen hebben.

Tot dat ie je mouw grijpt of iets wat daar uitsteekt

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Het is dat de machine slechts aan het uitrollen was en dat mn reactie snel was, maar ik kan je vertellen dat de band met korrel 40 mijn vinger graag tot zich nam.
    Een (stuk) vinger kwijt is dan absoluut niet het ergste wat je kan overkomen, maar om het niet catastrofaal te noemen?

Forum Rechten