Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 27
    oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Overstek maken aan bestaande aanbouw

Goedendag allen,

Momenteel zijn wij doende met het aankopen van een nieuw huis en daarover het volgende. Aan dit huis is door de vorige eigenaren een aanbouw gerealiseerd, maar door omstandigheden is de eerder ingetekende overstek (zie foto 1) nooit gerealiseerd, waardoor er een vlakke muur/dakrand is ontstaan (afwerking is ook niet gerealiseerd), zie foto 2. Aangezien wij een overstek veel mooier vinden en dit ook meer zou aansluiten bij de rest van het huis, speel ik met het idee om alsnog een overstek te maken.

Nu heb ik getracht een situatieschets te maken van de huidige situatie, zie foto 3, en een schets zoals ik denk een overstek te kunnen maken, zie foto 4.
    Zoals te zien is de bedoeling dat de overstek aan de onderzijde ook gesloten gaat worden, zodoende kan ik aan de binnenkant stevigheid krijgen door het gebruik van klossen of metalen beugels. Ik neig naar de beugels omdat montage daarvan op de muur eenvoudiger te realiseren is.
    Het enige 'nadeel' is dat je aan de bovenkant een hele brede lijst gaat krijgen, maar dit vinden we zelf niet echt een issue omdat je dat alleen ziet als je er bovenop kijkt en je ziet het niet vanaf de grond.

Graag jullie meningen over dit idee en wellicht alternatieven.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Athanor
    Guest
    Hallo Joris,

Wat goed om weer een topic van jou op het forum te zien!! Ik heb je bijdragen altijd zeer op prijs gesteld en hoop dat je wat reacties krijgt die je verder helpen. Ik ben zelf meer deskundig in den meubeltechniek, dus waag me (nog) niet aan een advies Maar er zullen vast goede bijdragen komen op dit betrokken forum.

Succes met de klus en groet van Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Hoi Fons,

Dank voor je warme woorden .
    Ik was idd even afwezig, maar er komen weer een hoop klussen aan, dus de kans dat ik me weer vaker meld (en meekijk naar de projecten van anderen) is groot

oud hout
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Je getekende nieuwe detail wijkt flink af van het originele. Je hebt een karakterestiek huis, en een met zorg gemaakte uitbouw. Het originele detail vind ik recht doen aan het geheel, je eigen versie vind ik er goedkoop uit zien.

Athanor
    Guest
    Dat kan ik niet goed volgen...... De aanbouw zonder overstek in de huidig situatie is in groot contrast met het hoofdgebouw, geen harmonisch geheel dus. Dat is toch de eerste tekening? Dan stelt Joris voor om een overstek te maken die gelijksoortig is als het overstek van het hoofdgebouw waardoor e.e.a. in harmonie komt. Dat vind ik geenszins armoedig maar geeft het geheel een betere aanblik. Bovendien zal een overstek een flinke verbetering geven van de vochtproblemen die nu overduidelijk in de muur van de aanbouw te zien zijn.

Fons

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Hoi Bijtel,
    Zoals te lezen valt is er uiteindelijk niet gebouwd conform tekening en zonder de constructie niet volledig aan te passen zal het het in origine getekende niet behaald gaan worden. Aangezien ik niet van plan ben om muur/dakconstructie aan te gaan passen zal er dus een andere/second best oplossing gekozen moeten worden. Als je overigens kijkt naar de foto van het huis zal je zien dat de door mij getekende overstek gelijk is aan die van het huis, persoonlijk ben ik dan ook van mening dat deze, door mij getekende, variant in het geheel past (ik ben het met je eens dat de eerste(bouwtekening) getekende versie een mooiere oplossing is, maar die had dus sowieso al niet bij het huis gepast).

Blijft in deze de vraag staan of de door mij getekende versie constructietechnisch correct/mogelijk is.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Fons was me voor

@Fons, die vochtproblemen komen voort uit het feit dat de aanbouw al 4-5 jaar!! in deze staat verkeert, dus zonder correcte dakrand afwerking. Ik denk dat de vocht doorslag er niet was geweest met een alu/zink randje en deugdelijke hwa. Een overstek zal overigens alleen maar beter zijn, dat dan wel weer.
    Hoe ik die vochtsporen uit de muur ga krijgen is ook weer zoiets. Dat komt tzt dan wel weer.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Ik zal al maar meteen beginnen met te zeggen dat ik de tekeningen niet snap - een dak van alleen maar iso-platen met roofing op, echt? (je hebt de dakconstructie wsl niet getekend om de tekening schematisch te houden, hoop ik dan )

Als ik de tweede handtekening goed snap wil je er een soort van 'doos'/vierkanten balk aan hangen, om het geheel wat fraaier te maken en een oversteek te krijgen, toch?

Volgens mij gaat dat niet blijven hangen zoals je het nu getekend heb - de ganse constructie hangt aan het gevelmetselwerk, en dat gaat echt niet overweg kunnen met het draaimoment. Merk op dat in het originele ontwerp er sierklossen worden gebruikt - die niet alleen voor de sier zorgen, maar ook het zwaartepunt naar binnen opschuiven - én vooral dat het dak doorloopt boven het gevelmetselwerk. De oversteek rustte als het ware op het dak, en hing niet aan de muur.

[ETA] De volstrekt professionele illustratie v.h. probleem:

reworked.jpg
    Laatst gewijzigd door Jimbo; 14-09-15 om 14:47.

Wat de vochtproblemen betreft: afgaande op de foto's zie ik er geen .

Nee, echt.

De witte vlekken zijn uitbloeiing van de mortel, en gaan in principe op termijn vanzelf weg. De groene mosvlek is jammer (en heeft mogelijk de gevelsteen aangepast), maar is louter te verklaren door de waterspuwer: het water kletst hier tegen de gevel waardoor deze veel te lang nat blijft staan. Door de spouw is dat geen structureel probleem (tenzij de steen echt aangetast is), maar fraai is uiteraard anders.

Er lijkt ook opstijgend vocht te zijn, maar volgens mij is dat gewoon vervuilde gevelsteen vanwege het bloemperkje dat er kaal bij ligt - opspattend slijk, maw.

Natuurlijk, bovenstaande puur afgaande op de foto's. Mss zijn er wel echte problemen die zo niet te zien zijn.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009
    Hoi Jimbo,

Dank voor je toelichting/meedenken.
    De tekening welke je niet snapt, daarmee bedoel je neem ik aan mijn schets/geklieder) ? Daar heb ik idd de overige constructie weggelaten om het eenvoudig te maken, uiteraard zit daar een balken constructie onder zoals ook ingetekend bij de tekening van foto 1.

Ik ben het direct met je eens dat in de oorspronkelijk bedoelde constructie (foto 1) de overstek OP de muur ruste ivm doorlopen dakplaat (opmerking over de sierklossen/opschuiven zwaartepunt snap ik alleen niet) en dat ik met mijn constructie een draaimoment creëer. Vandaar ook mijn vraag

Wat denk je, als ik de overstek misschien minder groot maak (bijv. 150x150 ipv 200x200) en de bovenste plaat, welke ik nu bovenop de gevelsteen heb getekend, weet vast te zetten aan de hoek/45 graden regel? Mits deze vastgeschroefd zit aan het underlayment en niet los op de isolatieplaat ligt. Indien dat laatste een optie is, zou ik zelfs kunnen overwegen om de gehele bovenste rij stenen te verwijderen en deze te vervangen voor een balk welke vastgeschroefd kan worden aan de hoek/45 graden regel om daar de overstek aan vast te zetten.

Goed te horen dat het witte waarschijnlijk uitbloeiing is, ik was bang dat het een soort doorslag zou zijn. Mos en vieze onderkant zijn inderdaad te verklaren door het gebrekkige/gebrek aan hwa afvoer en gerelateerd, verder zit de constructie van de aanbouw gelukkig goed in elkaar.
    Met vriendelijke groet,
    Joris

Forum Rechten