Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Dunne plak hardhout, hoe?

Geachte heren en dames,

Ik heb enkele open scheermessen die een kunststof heft hebben. Deze wil ik vervangen door een hardhouten versie. Alleen vraag ik mij af hoe ik dunne plakken hardhout kan maken van een groter stuk. Liefs met handgereedschap. Machinaal heeft voor mij geen voorkeur omdat ik dan veel geld moet betalen voor machines wat ik daarna bijna nooit meer gebruik. Heeft iemand raad?

Vriendelijek groet,

Chihwah

Met de handzaag ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Door je vraag vermoed ik dat je weinig vertrouwen hebt in "zagen met de hand". Misschien heb je er weinig ervaring mee, of heb je alleen gewerkt met botte rotzagen, maar zo'n klusje kan prima met een handzaag.

Zorg dat je iig een goede en vooral scherpe zaag hebt. Oefen eerst wat op reststukjes en dan op naar het hardhout.

Dat klopt Meron, maar welke tips zijn er om zoveel mogelijk recht te zagen. Bij mij gaat het of naar rechts of naar links.
    Zou een toffelzaag kunnen helpen?

Geef even aan waar je woont. Er is vast wel iemand in je buurt die op een cirkelzaagtafel of lintzaag plakjes voor je wil zagen in de door jou gewenste dikte.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Zit even te denken wat ik allemaal nodig heb. Kan ik met een simpel zakmes in hardhout golvende vormen snijden?

Met de hand kun je prima plakjes van enkele millimeters dik zagen. Snijden hangt van de houtsoort af. Over welke soort hebben we het?

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Met een simpel zakmes lijkt me moeilijk, een knap zakmes is al een voordeel, maar om serieus te werken vind ik een zakmes een ramp.

Om die plakken te zagen zou je een verstekzaag kunnen gebruiken.
    http://www.toolsxl.nl/stanley-handge...r-p-13457.html

Let wel: dit is gewoon de eerste die ik tegen kwam om aan te geven wat ik bedoel. Geen idee of die prijs representatief is.
    Er zijn in iedergeval no-name goedkopere versies van. Sommigen heel goed bruikbaar en sommigen met vreselijk veel speling.

Als je 'normale' zaag een goede scherpe zaag is, zoals Meron al schreef. en je blijft moeite houden recht te zagen, zou een japanse zaag wellicht een optie kunnen zijn. Heb er zelf nog nooit mee gewerkt maar de reacties her en der zijn vaak positief.

Misschien is het wel goed idee om iemand te vragen het voor mij te zagen. Zelf zagen bij deze uitgesloten =)

Maar iemand nog tips om hardhout te bewerken? Snijden of gutsen of iets anders?
    Daarnaast wil ik het " polijsten" daarvoor kan ik fijn schuurpapier gebruiken neem ik aan of zijn er andere opties die het overwegen waard zijn?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten