Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Boomwortel / epoxy koffietafel

Nieuw hier op het forum, dus laat ik maar direct beginnen met een (voor mij dan toch) vrij moeilijke vraag.

Ik heb hier een prachtig stuk half vergane wortel liggen van een kerselaar. Er is wat opkuiswerk aan, maar over het algemeen is het stuk meer dan stevig genoeg om een de onderzet van een koffietafel te worden. (Als ik eens 5min heb zal ik een foto gaan maken)

Aangezien de stam van die kerselaar half leeggerot was, lijkt het mij een mooi idee om in deze stijl te werken :
    Dining-Table-With-A-Piece-Of-Root-Wood-Raw-Material1.jpg

Maar mijn bedoeling zou hier wel een doorzichtig tafelblad zijn. Ik zou het inderdaad simpel kunnen oplossen door er een glasplaat op te leggen, maar dit lijkt mij veel mooier zo.

Mijn vraag nu, als er iemand hier ervaring mee heeft :

Is dit mogelijk om dit in epoxy te gieten ?
    Doe ik dit best in 1 laag (traaghardend dan wel), of in meerdere lagen ?

Mijn idee was om eerst een mal te maken (ik heb nog niet beslist of het een ronde/ovaal/rechthoekige tafel wordt)
    Hierin dan de wortel omgekeerd
    Dan epoxy gieten
    na het uitharden alles omdraaien en opschuren zodat de epoxy perfect vlak komt met de stam (of omgekeerd)
    Dan nog een laagje transparante epoxy erop...zo zit de stam dan eigenlijk 'in' het tafelblad.

Wat betreft mijn ervaring : geen probleem wat houtbewerking betreft, maar ik heb nog nooit met epoxy gewerkt. Gezien de kostprijs van de hoeveelheid epoxy die hierin gaat kruipen probeer ik mij zo goed mogelijk voor te bereiden.

Alvast bedankt.

De man achter de volgende website maakt de mooiste tafels, ook met epoxy etc.

Het is een erg gezellige kerel en ik vermoed dat, wanneer je hier niet het antwoord krijgt wat je hoopt, bij hem aan kunt kloppen voor een advies. http://www.xl-tafels.nl/drstafel/

Zie onderstaande foto van een tafelblad waarbij ook gebruik is gemaakt van Epoxy meen ik.

Arne_Oostveen.onderzetter.Eiland2.kersen.epoxy.zwart.2.L.jpg

Ik heb geen antwoord op je vragen, maar ben wel benieuwd naar het vervolg hiervan.
    Dus wanneer je er goed verder mee komt, dan lijkt het mij interessant om het vervolg te zien.

Succes ermee!

Alvast bedankt voor de antwoorden, ik zoek intussen zelf ook verder hoe ik dit het beste kan oplossen.

Ik ben van plan om hier regelmatig een update te plaatsen over dit project. Het kan wel even duren aangezien er nog verschillende andere projecten in de steigers staan. (En ik wil hier niet echt aan beginnen voor ik mijn volledig plan klaar heb)

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014
    Je zou eens bij polyservice kunnen kijken, die geven ( of gaven) een boekje uit mbt tot het werken met polyester e.d.
    Je hebt ook een PM

edit: geen PM ik had vrij snel de link gevonden en nu hebben anderen er ook wat aan!

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&...98476267,d.bGg

Hopelijk staat er wat info in wat je kan gebruiken
    Laatst gewijzigd door lemen; 23-07-15 om 12:14.

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Ik snap nog niet helemaal wat je bedoeling is, maar als je het witte blad wilt vervangen voor een doorzichtig blad dan is epoxy niet het juiste materiaal. Bijna alle epoxy is niet helder, vaak verkleurt het geel. In een dunnu laag is dit echter vaak niet waarneem baar, Helaas bij dikkere lagen wel

Succes verder , aan het is wel een gaaf idee. Kun bijv niet een glasplaat op de stronk lijmen met epoxy voor het zelfde idee?

Joost

Goh ja, ik heb die optie ook overwogen, maar ik vermoed dat het er dan een stuk 'simpeler' zal uitzien. Aangezien ik de rest van de stronk ook zou behandelen met hoogglans epoxy zou je hier een volledig ingekapseld resultaat krijgen. Hetgeen met een glasplaat niet het geval zou zijn.

Voor het verkleuren heb ik eigenlijk niet zoveel schrik. met UV-resistente epoxy moet dat best meevallen denk ik, en ik dacht ook van een heel licht blauwe tint aan de epoxy te geven (voor het glaseffect).

Ik heb wel nog de rest van de stam liggen (kleine meter), die volledig hol is, en waar ik allicht wel gewoon met glasplaten zal werken.
    Eerder iets dubbele koffietafel dan : pootjes, glasplaat, holle boomstam, glasplaat.

Iemand een idee van een goede winkel in België waar je epoxy kan halen ? Liefst geen webshop zodat ik toch ook wat uitleg erbij kan krijgen.

PS : bedankt voor de link Wimmel, echt mooie stukken !

Het gieten van epoxy op grotere oppervlakken is geen "beginners" dingetje; dat vergt wel wat kunde en ervaring... Een glasplaat nabootsen in een omgekeerde mal zou voor menig ervaren iemand al een hele toer zijn; alleen het 200% perfect maken van een mal is al een opgaaf... Ik zou je adviseren eerst eens met het materiaal zelf wat te experimenteren en te oefenen voordat je überhaupt aan wat groters begint. Blanke epoxy is er in vele soorten en drogingssnelheden, de omgevingstemperatuur, luchtvochtigheid, de kwaliteit en temperatuur van de mal spelen ook een belangrijke rol.. niet te licht over denken!

Junior Member
    Ingeschreven
    Apr 2013
    Ik waarschuw alleen om een teleurstelling te overkomen. Epoxy is echt niet helder op langer termijn! Tenzij het de laatste jaren is ontwikkeld. Vraag het maar na bij de leveranciers.

Forum Rechten