Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 6 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 53

Waarom zou ik geen Japanse zaag kopen?

Hallo

Ik ben er achter gekomen dat geen enkele van mijn st.jozefzagen nog deftig scherp is of dat ze eigenlijk te groot zijn voor het werk dat ik er mee wil doen.

Ik ben dus aan het rondneuzen voor een kleinere zaag om bijvoorbeeld ook zwaluwstaarten mee te zagen.
    Op internet vind ik zowel bij Baptist als bij Dieter Schmidt (bedankt Mathieu, voor deze tip!) en op Klium een hele reeks 'kapzagen'. De ene al duurder en mooier dan de andere.

De Veritas Carcass saw kost al 59 euro. De kleinere 'dovetail van hetzelfde merk al 46,50 euro.
    Van Bahco heb je voor 22 euro een kapzaag bij Klium (Profcut). Duurder als 50 euro kan en wil ik momenteel nog niet gaan. En liefst blijf ik daar onder, dan kan ik missch nog een beiteltje kopen

Nu dacht ik dat japanse zagen om een of andere reden onbetaalbaar waren. Tot ik vandaag wat verder zocht en tot de aangename constatatie kwam dat je erg veel verschillende japanse zagen vindt rond de 30 euro. Zelfs met twee rijen tanden! Twee zagen voor de prijs van één!
    Zelfs Bahco heeft zo'n japanse zaag voor "maar" 19,42 euro!

Wat zouden nog argumenten zijn om, buiten het feit dat dit anders werk dan een westerse zaag (trekken ipv duwen) en wrschl iets gevoeliger is (breken), om niet zo'n trekzaag/japanse zaag te kopen?

Ik hoor het graag van de mensen met wél ervaring!

Nou dit ga ik zeker volgen
    ik was namelijk precies hetzelfde aan het denken
    hopelijk komen er wat positieve reacties
    mvg tom

Dit is helemaal nieuw voor mij... Interessant!

Japanse zagen, ik wil eigenlijk niets anders meer. Het is wennen om ermee te zagen maar eenmaal onder de knie werkt het fantastisch. Doordat het blad vele malen dunner is dan een reguliere zaag, is de wrijving minder waardoor je mede door de trekkende beweging minder moeite hoeft te doen om door het hout heen te komen. Dit wordt nog eens extra versterkt door een zeer scherpe vertanding.
    Het trekken van de zaag heeft een nog groter voordeel, je zaagsnede is vlakker omdat het blad niet verbuigt, dit gebeurd wel bij een westerse zaag omdat je de kracht/energie richting het blad stuurt. Door de fijne en vlijmscherpe tanden krijg je ook een hele mooie gladde zaagsnede.

Om te beginnen heb ik een set gekocht van Dictum met wisselbare bladen en omdat dit zo goed beviel heb ik er meerdere bladen bij gekocht en ook het rechte handvat. klik
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Zijn er situaties waarbij je nog wel een reguliere zaag gebruikt?

Nee, enkel een invalzaag
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

En dat is zeker een Makita?

Het is even wennen aan de trekkende beweging, maar ik wil nooit meer wat anders. Inmiddels heb ik een aantal "echte" Japanners maar ook een aantal westerse "verkeerdomme" zagen van oa Bahco (erg goed!) en iedere keer als ze bij de Lidl te koop zijn koop ik een aantal setjes daar. Die zijn echt verbazend goed voor het geld (€ 7,95 meen ik) met een grof en een fijn zaagblad. Ik ben er zo gelukkig mee dat ik er zelfs een foedraal voor gemaakt heb!

Je eerste pogingen met Japans zagen zullen wat frustrerend zijn. Door de neiging om te duwen zal je waarschijnlijk ook wel één of twee bladen mollen. Begin dus met een goedkope zaag :-) Zet die op een stuk hout en trek zonder druk uit te oefenen. Je merkt vanzelf wanneer de zaag pakt. Duw aan het einde van de haal heel rustig terug zonder dat het blad krom gaat staan en herhaal dit nog 4000 keer zonder druk. Als je eenmaal gewend bent aan de beweging kan ke heel licht druk uit gaan oefenen, dan zaag je wat sneller maar je merkt snel genoeg dat er maar heel weinig druk nodig (en mogelijk) is om snel en perfect te zagen!

Succes!!

Groet, Rob.

PS: O ja, niet raggen! Gewoon lange rustige halen maken, net zols je zou doen met een westerse zaag. Des te ragger, des te meer stukke bladen!
    Laatst gewijzigd door Heckemann; 04-06-15 om 18:30.
    "I may be left handed but I am always right"

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door close Bekijk Berichten
    En dat is zeker een Makita?
    Nope, das mijn afkortzaag Vergeten dat ik die ook nog wel eens gebruik. Gebruik de TS55 van Festool.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Heckemann Bekijk Berichten
    en herhaal dit nog 4000 keer zonder druk

Okee, even de Lidl in de gaten houden dus. Dat deed ik toch al.

Forum Rechten