Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Lades van 90cm te breed?

Hallo,

Ik wil een inbouwkast maken in een nis die 98 cm breed is en 55 diep. Nu vroeg ik me af of lades van +/- 90cmbreed x 50cm diep breed goed te maken zijn, of dat dit eigenlijk te breed is en het beter is om twee lades te maken?

Dat is denk ik een beetje afhankelijk van de gehele constructie en het de te kiezen geleiders. Lade van 90cm is opzich geen probleem als je goede geleiders kiest.

Ik heb onlangs zelf een klein bureau gemaakt met een lade van ongeveer 100cm breed en 30cm diep met telescopische geleiders met een uittreklengte van 100%. Deze geleiders zijn niet heel stijf en geeft beetje een wiebelend uittrekbeweging. Ik zou in jouw geval mischien gaan voor zware, niet telescopische geleiders, maar ik ken de wensen niet natuurlijk.
    Laatst gewijzigd door TH0M; 18-05-15 om 13:11.

en geen 3mm mdf bodem insteken in de schuif ...

Geen probleem lijkt me.
    Maar het is wel belangrijk om de dwars regels (de voor en achterkant) stevig te maken. Die dragen het gewicht.
    Hieronder een link naar mijn salontafel met daarin ook een lade van bijna 90cm breed.
    De geleiders die ik gebruikt heb zitten onder de lade. Het geheel gaat super smooth.

http://www.woodworking.nl/showthread...lontafel/page5
    Groeten, Raymond

Ook niet een beetje afhankelijk hoeveel gewicht de lade moet dragen?
    mvg, seb

Bedankt voor de reacties, leuk dat dat zo snel gaat hier. De lades worden gebruikt als voorraad, dus het moet behoorlijk wat gewicht kunnen dragen.

De keukenlades van Ikea die wij hebben zijn ook 90cm en die staan vol met zwaar servies. Ze zijn 100% uittrekbaar en gedempt. Wellicht kan je de geleiders van de Ikea gebruiken.

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Als je lade wilt verstevigen kan je denken aan schotten als ruimteverdelers. Daarmee wordt het geheel een stuk degelijker en de inhoud gaat minder schuiven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    Als je lade wilt verstevigen kan je denken aan schotten als ruimteverdelers. Daarmee wordt het geheel een stuk degelijker en de inhoud gaat minder schuiven.

+1

of een bodem construeren uit 2 verlijmde dunne platen, die zijn samen sterker dan 1 plaat van dezelfde dikte.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MaartenS Bekijk Berichten
    +1

of een bodem construeren uit 2 verlijmde dunne platen, die zijn samen sterker dan 1 plaat van dezelfde dikte.
    Snap ik niet, leg eens uit?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten