Bouwplan salontafel

Willems Ontwerp

Post veel
20 jul 2011
1.421
92
45
Veldhoven
www.willemsontwerp.nl
Wilde het eind even afwachten maar man man man, klasse werk is hier nog maar een understatement ! Geweldig hoeveel geduld en vakmanschap hierbij is komen kijken, daar neem ik graag mijn petje voor af. Voor mij persoonlijk een les in het leren werken met handgereedschap. Chapeau !
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Ik kan niet mijn bewondering onder stoelen of banken schuiven. Soms lijkt twee jaar een heel lange tijd. Maar je hebt dan ook echt wel HEEL VEEL eer van je werk. Dat schilderen ???? ik hoop niet dat alle mooie detailes onder de verf verdwijnen, maarje dat is julie keuze.

Kan je een paar dingen noemen waar je veel van geleerd hebt die je ons, de lezers/ kijkers mee wil geven?

Hartelijke groet Hugo, ik kom snel kijken :)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Allemaal bedankt voor de leuke reacties!

Hey Hugo,
Tja schilderen, het is inderdaad een lastige keuze maar uiteindelijk moet iedereen in huis het er mee eens zijn en nu hij in de kamer staat, denk ik dat het misschien wel de tafel nog meer uitstraling zal geven.
Omdat dan het blad er meer uit zal springen.
Ik ben vandaag naar een speciale verf winkel geweest (Duller en co in Amsterdam) waar ze vooral verf aan eigenaren van oude huizen en oude meubels verkopen. Ze weten en hebben daar veel soorten en technieken in huis.
De verkoopster heeft me geduldig en vriendelijk geholpen en uiteindelijk wordt het sigma s2u lak. Zonder grondverf, 2 lagen, satin.
Op die manier zie je nog alle contouren van de nerf en zwaluwstaarten, maar wordt het toch dekkend wit.
En het kan tegen een stootje. Het blijft tenslotte een gebruiksvoorwerp. Met twee kinderen en een onvoorzichtige klusser in huis. :rolleyes:

Wat heb ik geleerd:
Het klinkt cliché, maar toch echt regel nr 1: scherpe beitels!! Steek- schaaf- haal- enz.. het is echt waar! Scherp gereedschap is echt belangrijk. Het maakt het werken zoveel makkelijker en plezieriger.
Ik heb tussendoor veel gewet en geslepen.

Ook heb ik ontdekt dat ik toch meer mijn traditionele westerse zagen pak dan de japanse. Die japanse gebruik ik bijna nooit meer, tenzij ik er echt geen westerse voor heb (zoals het laatste zaagwerkje waar de Veritias te kort voor was).

Aftekenen doe ik toch liever met mijn vulpotlood dan met een mesje. Het mesje gebruik ik alleen om een zaaglijn in te snijden om een mooie zaagsnede te maken. Maar bij de zwaluwstaarten vond ik een potloodlijntje toch makkelijker.

En voor de rest: ik moet nog veel dingen oefenen. Het gaat best goed, maar er is nog zoveel te verbeteren.

Ik ga de tafel morgen verven, dus zodra je langs komt is ie (hopelijk) in gebruik!
Dan drinken we koffie van de nieuwe tafel. :D
 

Tomtesteron

Actieve deelnemer
27 mei 2014
326
1
Je kan misschien de verf ook verdunnen en dan in dunne laagjes aanbrengen tot de kleur net genoeg dekt ( beetje het White wash systeem eigenlijk)
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.761
146
Rotterdam
Zo, de laatste bouwupdate. Hij is nu echt af!

Ik heb er nog teflon schuifdopjes onder gedaan. Daarvoor heb ik eerst met een forstnerboor een ondiep gat van 25mm doorsnede geboord, ongeveer 5mm diep, en daar vallen deze dopjes mooi in.
Ik hoef ze niet vast te plakken en ze zullen er niet onderuit vallen. Zodra ze versleten zijn, heb ik ze zo vervangen.
2015-03-15 12.18.42.jpg

Daarna was het schuren en verven en lakken.
Ik heb ook de binnenkant van een laag lak voorzien, dan is er geen onbeschermd hout meer.
2015-03-14 11.21.07.jpg

Daarna kon hij in elkaar.

Eerst de basis:
2015-03-15 12.19.41.jpg

Dan het middenstuk:
2015-03-15 12.21.17.jpg

Deze twee koppelen:
2015-03-15 12.21.24.jpg2015-03-15 12.21.51.jpg

De bladwervels:
2015-03-15 12.26.55.jpg

En het blad:
2015-03-15 13.25.46.jpg
2015-03-15 13.26.39.jpg
2015-03-15 13.29.38.jpg

De houtnerf en de zwaluwstaarten zijn nog goed door de verf zien, maar toch is de verf goed dekkend.
Met de witte verf zie je ook een stuk beter dat ik nog wel wat moet oefenen met zwaluwstaarten. :eek:
Maar in dit geval geeft het de tafel iets extra's.
2015-03-15 13.35.12.jpg

Iedereen bedankt voor het volgen van deze post.
Het heeft even geduurd, maar dan staat er ook wel wat. Een aantal dingen, zoals vlakken en schaven, zou ook makkelijk machinaal kunnen zonder dat het het handwerk beïnvloed. Het laatste schaafje kan dan met de hand.
Maar in dit geval was het voor mij toch echt iets wat Jaap eens zei: Voor sommige houtbewerkers is het meer de weg er naar toe dan de eindbestemming. (Quote van Jaap doe ik uit mijn hoofd).

Groeten, Raymond
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.