Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Mijn Dutch(i) Ulmia zaagtafel

In een ander topic (http://www.woodworking.nl/showthread...ands-zaagtafel) heb ik al gemeld dat ik ben gevallen voor een Ulmia tafelzaag uit 1966. Hierbij een uitgebreid fotoverslag.

Met nog spierpijn van het tillen van het 108 kilo zware apparaat gisteren, in en uit de auto, vandaag mijn nieuwe bezit eens uitgebreid bewonderd.

image.jpg

Dit is dan de nieuwe aanwinst. Tafelblad, gietijzer, van 500 x 600mm.

image.jpg

Gelijk natuurlijk de eerste vraag. Hoe kan ik het blad het beste onderhouden. Ik kan mij nog van de MTS herinneren dat we voor de zomervakantie de bladen altijd behandelden. Ik weet echter niet meer waarmee.....

Ik heb de panelen aan de zijkanten losgeschroefd en de binnenkant even schoongemaakt. Kon ik gelijk wat foto's nemen.

image.jpg

image.jpg

image.jpg

De motor is door de vorige eigenaar vervangen voor een Dutchi motor.

image.jpg

Voor de technici onder ons heb ik ook nog een detailopname van het typeplaatje. Mij zegt het niet zoveel..... Wellicht dat iemand het plaatje wil toelichten.

image.jpg

En omdat ik af en toe ruzie heb met het plaatsen van berichten met foto's, ga ik nu voor deel 2 van het verhaal naar een nieuw bericht......
    Met vriendelijke groet, Ronald

Hierbij deel 2 van het fotoverslag.

image.jpg

Hierbij een detailopname van het zaagblad. Gelijk weer een vraag. Welke bladen horen tot de "standaard" collectie en wat zijn goede bladen. Overigens gingen de proeven die ik vandaag heb gedaan (schulpen en plaatmateriaal) prima. Voor zover mijn kennis strekt ligt er een schulpblad op.......

image.jpg

image.jpg

Helaas moet ik nu even pauzeren (de inwendige mens wil ook wat, en het verslag nam iets meer tijd dan verwacht ). Na de pauze komt vervolg met nog meer foto's en ook nog twee zeer korte video's.

Deel 3.....

image.jpg

De knoppen voor de hoogteverstelling van het tafelblad. Ik had gedacht mijn werkbank aan te passen, zodat het blad op dezelfde hoogte komt als van de zaagmachine. Daar ga ik nog even over nadenken, want bij deze machine wordt niet de zaag versteld, maar het blad.
    het blad is ook in schuinte te verstellen.

image.jpg

image.jpg

Het in schuinte verstellen ben ik nog niet aan toe gekomen. Hiervoor moet ik het blad aan de voor en achterzijde ontgrendelen. Helaas ontbreekt aan de achterzijde de ontgrendeling. Weet iemand of deze nog ergens te verkrijgen zijn?

Ik heb ook gecontroleerd hoe de geleider staat ten opzichte van de geleidesleuven (ben even de juiste term kwijt).

image.jpg

image.jpg

Zoals jullie kunnen zien moet de geleider iets worden bijgesteld. Ik heb nog niet ontdekt hoe ik dat kan doen. Zal er binnen kort nog eens onder kruipen, maar wellicht dat een van de medeforummers uitkomst kan bieden......
    Het zaagblad heb ik op dezelfde wijze gecontroleerd. Deze leek goed te staan. Ook wat betreft de haaksheid ten opzichte van het blad, gelukkig maar, dan heb ik nog even de tijd om het probleem van de vergrendeling op te lossen.

De geleider wordt met twee knoppen vastgezet. De eerste om aan de voorkant vast te zetten en met de tweede zet je hem aan de achterzijde vast.

image.jpg

Daarnaast zit er links van de geleiderail ook nog een fijnverstelling. Heel mooi allemaal.

De beschermkap is een verhaal, of beter gezegd een constructie, apart.

image.jpg

image.jpg

Ik ben er nog niet helemaal uit hoe het allemaal werkt, maar wat ik er van heb ontdekt is dit het minste onderdeel van de tafel. Dat heeft eigenlijk met de stabiliteit van de kap te maken boven het zaagblad. Daar wil ik nog eens op dokteren, of ik het allemaal goed heb begrepen. Wellicht dat ik te zijner tijd een toelichtende video hier zal plaatsen.
    Sowieso denk ik aan het modificeren van de kap om er stofafzuiging aan te kunnen koppelen. Dat is wel nodig......

Tja, en dan natuurlijk de filmpjes.

Oh jee. Die moet ik eerst op YouTube plaatsen. Ik zal eens uitknobelen hoe dat moet. Komt er aan!

http://youtu.be/xcE1s0G42Qk

http://youtu.be/b-DG9t8WIfQ

Gelukt! Ik ben benieuwd naar jullie mening!
    Laatst gewijzigd door Hunto; 17-05-15 om 19:03.

Ten slotte zou mij vraag aan jullie zijn:

Hoe kan ik de machine het beste onderhouden? Er is al door een medelid gesproken over opknappen. Of dat helemaal moet, vraag ik mij af. Er zijn wel onderdelen waar ik graag het roest vanaf zou willen hebben. Moet ik deze helemaal demonteren om in de citroenzuur te leggen, of hebben jullie een beter idee.
    Ik houd mij van harte aanbevolen.

De kap is een suva kap, de "kartel" verstelling hoort schuin omhoog te wijzen dacht ik. De vorm van het spouwmes is anders dan ik gewend ben.
    sometimes you just need a bigger hammer

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Ronald L. Bekijk Berichten
    De kap is een suva kap, de "kartel" verstelling hoort schuin omhoog te wijzen dacht ik. De vorm van het spouwmes is anders dan ik gewend ben.
    Dat van die kap ga ik uitzoeken. Het zou kunnen verklaren waarom de ene draagstang langer is dan de andere.
    Het spouwmes.... nog eens naar de foto kijkend, meen ik mij van vroeger te herinneren dat die anders moest worden gepositioneerd. Iets boven het blad als ik het mij goed herinner. Ga ik ook nog even uitzoeken.

Wat je nodig hebt kwa zagen is een grof blad voor schulpen. Deze zit erop. Dan een fijn blad voor plaat materiaal. 48tanden wisseltand. Dit IS voor mij het minimum. Een blad voor trespa zou ik kopen wanneer je die nodig hebt. Je kan er een blad met 24 tanden bijnemen voor algemeengebruik. Ook zou ik eeen van de grovere bladen met een rechte tand nemen voor het zagen van groeven.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Hunto Bekijk Berichten
    Dat van die kap ga ik uitzoeken. Het zou kunnen verklaren waarom de ene draagstang langer is dan de andere.
    Het spouwmes.... nog eens naar de foto kijkend, meen ik mij van vroeger te herinneren dat die anders moest worden gepositioneerd. Iets boven het blad als ik het mij goed herinner. Ga ik ook nog even uitzoeken.
    Ronald, gefeliciteerd met deze mooie machine! Aan het spouwmes zie ik niets afwijkends. Het mag iets dichter naar het blad toe, en de top van het spouwmes moet 2 à 3 mm onder de top van het zaagblad blijven, dan zit het niet in de weg bij het zagen van groeven.
    Het nástellen van de langsgeleider doe je door die ronde glijstang te verschuiven, die zit met een paar bouten onder in het gietijzeren blad geschroefd.(als ik de foto's goed interpreteer wijkt de langsgeleider aan de uitvoerzijde iets naar rechts, dat is op zich niet verkeerd, dit voorkomt het vastknellen van je werkstuk nadat het al is doorgezaagd. Ik zie 1,5 à 2 mm afwijking, dit kan misschien teruggebracht worden naar 0,5 à 1 mm).
    Aan je tweede filmpje te zien mogen de v-snaren ietsje strakker, dit kan door de wip -waarop de motor rust- te lossen, iets naar beneden te duwen, en dan weer vast te zetten.
    Met ontroesten heb ik (gelukkig) geen ervaring, maar deze machine verdient het wel, zonde als je het zo zou laten...
    Als je ook gaat verven: de kleur "machinegroen" svp handhaven! Dat hoort bij klassieke houtbewerkingsmachines (al die moderne "tweekleuren" beschilderingen vind ik maar niks...).
    Het getoonde blad van CMT is een "bouwzaagblad", niks mis mee. Vooral voor schulpen geschikt, met weinig tanden. Als je wilt uitbreiden, zou je een fijner vertand blad kunnen kiezen, voor splintervrij zagen van bv multiplex, en glad afkorten van hardhout. Google maar eens op CMT, zeer veel keus, en redelijke prijzen.
    Happy sawing, groet,
    Jaap Bri
    Laatst gewijzigd door bri; 17-05-15 om 20:04.
    Hout Moet...

Je werkblad en geleiders kan je met staalwol of schuursponsje en een fijn schuurpapiertje snel netjes krijgen.
    Met een lappenschijf en wat polijstpasta alle knoppen te lijf, lol
    Of je verder gaat is een beslissing voor jezelf, mij zou die roestplekken op het chassis storen.

2 uurtjes en je bent een eind op weg.

Forum Rechten