Welkom bij www.woodworking.nl.
Resultaten 1 tot 9 van de 9
    Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2014

houtsoorten die de gezondheid kunnen be´nvloeden

Ben een aantal keren wat artikelen tegen gekomen hier m.b..t. hout stof.
    Diverse verwijzingen naar lijstjes maar de meesten waren niet volledig.

Zojuist weer eens op zoek naar een allergische reactie van mijn vrouw en stuit nu op een redelijk volledige lijst, die ik uiteraard met jullie wil delen.
    ( geen idee of de lijst al eens gelinked is hier, dan is het jammer maar beter 2x geplaatst dan niet, dunkt me )

http://www.google.nl/url?sa=t&rct=j&...91665533,d.bGg

Dat is een behoorlijke lijst! Krijg bijna het idee dat elke houtsoort onveilig is, heb zelf nooit last van houtstof behalve van padoek dan heb ik het gevoel dat ik peper aan het opsnuiven ben...
    Tijd voor een ''wijze'' quote:
    ''Alleen de domme ruimen op, de geniŰn overzien de chaos...''

Erg intresant
    bedankt Lemen
    fijn om je hier terug te zien
    mvg tom

Dat is idd. een behoorlijke lijst ...

ELKE houtsoort be´nvloed de gezondheid, het gaat er alleen om in welke hoeveelheden.Tuurlijk dat je gezondheidsproblemen krijgt als je elke dag tientallen grammen houtstof opsnuift in de werkplaats(uiteraard gebeurt die vrij zelden) Ik denk dat je specifiek moet kijken naar de soorten die met kleine hoeveelheden al behoorlijke problemen veroorzaken want dat zijn de soorten waarvoor je moet oppassen.

Tjonge, wat een lijst....
    Misschien toch maar eens voor een luchtververser gaan sparen.
    En mijn werkplaats aanpassen zodat er zo min mogelijk stof kan blijven liggen. (geen legplanken meer, maar dichte kasten!!).

jammer dat er geen concentraties/hoeveelheden bij elke houtsoort staan. Misschien een idee om het in de hout database op te nemen?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door MM! Bekijk Berichten
    jammer dat er geen concentraties/hoeveelheden bij elke houtsoort staan. Misschien een idee om het in de hout database op te nemen?
    Ik versta wat je wil zeggen maar het lijkt me heel moeilijk te evenaren, iedereen reageert anders op ÚÚnzelfde hoeveelheid in je lichaam dus dat wordt moeilijk denk ik dan.

Groetsels.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Stof is zowiezo niet goed voor een mens.... Houtstof is zeker geen uitzondering..Zet mij in een ruimte waar iemand iroko schuurt en dan heb ik de dag erna enorme jeuk. Laatst iemand gesproken die extreem allergisch was voor cocobolo. Hij stuurde een foto... Het gebied rond zijn ogen was zo opgezet dat hij nauwelijks iets kon zien...

Dus : Goede afzuiger , goede fijnstoffilter !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

Forum Rechten