Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Schaven, daar gaan we weer ;-)

Ik ben al een tijdje aan het lurken naar schaven omdat ik me dit eigen wil gaan maken, ik heb tot nu toe een crappy blokschaaf van Stanley en een 3-tal japanse schaven (tweedehands). De normale japanse schaaf gebruik ik regelmatig maar de body is versleten, bij het schaven komt de beitel los te zitten.
    Nu ben ik een leek op het gebied van schaven en dacht om een set aan te schaffen. Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick en Juuma
    Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.

Tevens ben ik op zoek naar een schaaf om een grote en brede holling glad te maken, ik dacht hierbij aan een spookschaaf maar is dat wel mogelijk ?
    Laatst gewijzigd door Willems Ontwerp; 04-04-15 om 09:51. Reden: benamingsfoutje
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Dick en juuma komen uit de zelfde fabriek.

En alle schaven maken krullen hoor..!

De schaven van Dick zijn mij niet bekend, maar van Juuma zie en lees ik eigenlijk alleen maar positief. Voor de €44 op dat bedrag wist ik het wel. Helemaal gezien je zelf ook zegt dat je de Juuma mooier vind.

Maar dit is mijn mening, ik geef liever wat meer uit en zeker weten dat ik heb wat ik mooi vind en wat voldoet aan mijn eisen dan dat ik toch teleurgesteld raak. Tenzij je het voor de hotdog doet natuurlijk

Btw, waar is die hotdog op de no62 voor?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    Naar mijn idee is de dick set nuttiger want je hebt een klein blok schaafje. en mooier vind ik
    ik zou ze zowizo eerst in de handen willen hebben, voor dat bedrag.

mijn schaven komen bijna allemaal van rommelmarkten en kringlopen.

Gisteren lopen kwijlen op dit filmpje
    https://www.youtube.com/watch?v=bx-D9hsaosM&spfreload=1
    De schaaf heeft wel overtuigende ontwerp verbeteringen.

@Marthijn - als xtra handvat denk ik

Die hotdog is een handvat voor de 62 -als ie op zijn kant gaat voor het gebruik op de futselplank ( het is niet echt nodig )
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

image.jpg
    Heb eventjes plaatje van het net gevist .
    Hier zie je de 62 met worst 😜 op de futselplank .
    rechtsonhandig en linksonmogelijk

@Marthijn - Een no 62 gebruik je vaak voor kops hout, op zijn zij liggend schaaf je de kop glad. Het zijhandvat zit dan plotseling bovenop de schaaf.

Zelf heb ik een oude Stanley 4 1/2, 5 1/2 en 7 2e hands gekocht. Plus een nieuwe Stanley 5, die ga ik voor het ruwe werk gebruiken (meer gaat daar ook niet mee lukken).
    Voor de spookschaaf kun je ook eens bij Veritas kijken: https://www.baptist.nl/houtbewerkers...haaf-low-angle

Weet er iemand een goedkoop alternatief voor een 62. En met goedkoop bedoel ik voor weinig. Omdat ik in het bezit ben van een aardige verzameling schaven, in alle soorten en maten wil ik er best een verbouwen. iemand enig idee??? Mag ook filmpje zijn of tekeningen.
    hg Hugo

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door CivixX Bekijk Berichten
    Hierbij heb ik deze twee gevonden: Dick en Juuma
    Kunnen jullie me helpen bij de keuze ? Voornamelijk zal ik de schaven gebruiken om machinesporen te verwijderen en om te gebruiken op een futselplank. De Juuma schaven vind ik mooier maar zijn een stukje duurder.
    De Juuma komt beter uit de vergelijkende test en schurkt aan tegen veritas ed. De Dick kreeg minder punten omdat de afwerking minder was. Vergeleken met de "merken" zijn dit perfecte schaven.

Forum Rechten