Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 41

luchtvochtigheid eiken

Hallo mensen

Wie kan mij een duidelijk verhaal doen over eiken en verschillende luchtvochtigheid gehaltes (oorzaak,gevolg,oplossing)

Verschillende bladen gemaakt die krom zijn gaan trekken of flink zijn gaan scheuren

Het hout was gedroogd

Alvast bedankt !!

Als je erbij vertelt welke bladen je gemaakt hebt op welke manier, welke breedte bijeen gelijmd enz., kunnen we wat meer meedenken. Een foto wordt geapprecieerd.
    Laatst gewijzigd door Woodjohn; 18-03-15 om 17:11.

Wellicht ook even vermelden hoe je hebt afgewerkt? Beide kanten afgewerkt?

Foto heb ik zo niet helaas

Heb tafel bladen gemaakt van eiken planken van 10 tot 12 cm br. Aan elkaar gelijmd met bison pu tix de bladen hebben een breedte van 90 tot 100 cm het ene blad gelakt aan beide zijden met skylt 2k lak en het andere blad onbehandeld geleverd

Kwartiers hout? Indien dosse; heb je de jaarringen om-en-om gelegd?

Dosse en de jaarringen idd om en om

Wat voor hout heb je. Als je winddroog hout hebt kan je wachten op de scheuren. Meten is weten. Een vochtmeter kan inzicht geven.

Eikenhout en het hout is zit rond de 10 %

Het gaat altijd om evenwicht tussen houtvochtigheid en omgevingsvochtgehalte. Hout met een rv van 10% is perfect voor binnenshuis, maar hout met dit vochtgehalte buiten zetten staat garant voor werkend hout. Omgekeerd geld het zelfde natuurlijk, te vochtig hout binnen brengen levert ook miserie op.

Als ik je eerste post lees kan ik niet anders besluiten dan dat het hout toch nog te vochtig was voor de omgeving waar het kwam te staan, anders zou het hout namelijk niet gereageerd hebben. Is het houtvochtgehalte gemeten of is het meer nattevingerwerk?

Kwartiers hout gebruiken in plaats van dosse planken, planken om en om leggen bij werkbladen, klampen gebruiken onder het blad, etc.... zijn allemaal middelen om het vervormen van een werkstuk te minimaliseren, maar alles staat of valt toch bij het juiste houtvochtgehalte, loopt het hier fout dan kunnen bovenstaande trucjes het werken meestal niet volledig onder controle krijgen.

Je kan uw massief eiken blad dood zagen of kraken zoals we het hier in West Vlaanderen noemen.
    Dit zijn zaagsnedes aanbrengen onderaan tot op een 15-tal mm van de bovenkant bovenblad. Je stopt met inzagen op een 50 à 60 mm van de uiteinden van het tafelblad in de lengte.
    Zeker geen zagsnedes aanbrengen op de lijmvoeg.
    Toeval is dat ik verleden week met een leerling van mij deze toepassing heb gedaan. We hebben dit gedaan via de paneelzaag.
    Ik neem daar morgen eens foto's van en ik plaats het hierbij.
    Mijn leerling heeft daar detailfoto's van om te verwerken in een boekje dat ze moeten maken over hun project.
    Ik vraag ze morgen ook eens aan hem.

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten