Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 30

Pen en gat iets anders

Herkennen jullie dit? Een idee in je kop wat er niet meer uit wilt totdat je het uiteindelijk uitgevoerd hebt.

Ik heb dat eerder gehad met het maken van een CNC portaalfrees en nu ik dat ding eenmaal heb verzin ik de gekste dingen om met die machine te maken. Vaak slaat het nergens op en kan het op een andere manier sneller en simpeler, maar toch moet het dan gewoon uitgevoerd worden zoals het in m'n hoofd zit. Het is dan meer zoiets van "de reis op zich is leuker dan de uiteindelijke bestemming"

In de laatste weken is er weer zo'n idee gegroeid. Ik heb ooit eens een oud werkblad van 100 x 80 x 3 cm op een paar stalen poten met wieltjes gezet en gek genoeg is dat het fijnste plekje geworden om op te klussen en te knutselen. Het tafeltje is nu echter zwaar aan vervanging toe en dus ga ik iets nieuws in elkaar zetten (no shit Sherlock! ). Standaard geschaafd vurenhout (44 x 69) voor de constructie en 36mm (2 x 18) dik multiplex als werkblad. 18 mm dik boord erin en dat is het wel zo'n beetje. Alles uit de bouwmarkt en dus het vermelden nauwelijks waard...

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      Tafel tekening.jpg
Bekeken:   938
Grootte:   22,1 KB
ID:        27094

Wat misschien wel interessant is zijn de verbindingen die ik wil gaan gebruiken. Dat wil zeggen: Voor mij is het een behoorlijke uitdaging en ik ben er (nu) in ieder geval nog enthousiast over. Ik wil het dan ook graag met jullie delen. De uitdaging is om alle spijkers en schroeven te vermijden en alleen pen en gat verbindingen te gebruiken............, ja ja, "bijzonder spectaculair" hoor ik jullie nu denken........., maar kijk even mee:

Naam:      1.jpg
Bekeken:   950
Grootte:   21,7 KB
ID:        27107

De poot bestaat uit twee balken die door het kruis op de kopse kant van de voorste ligger (groene balk) bij elkaar gehouden moeten gaan worden. Dit kruis gaat ook volledig door de zijkant-ligger heen (roze balk). En alles wordt geborgd met twee houten pennen dwars door de voorste ligger. Uit de volgende figuur wordt het misschien nog wat duidelijker.

Naam:      2.jpg
Bekeken:   950
Grootte:   20,4 KB
ID:        27118

De uitdaging zit natuurlijk in het maken van de vormen en de maatvoering goed houden. "pen" en "gat" hebben afwijkende vormen die er voor zorgen dat er een aantal keren met de werkstukken in de machine gedraaid moet worden en dat komt het vasthouden van het referentiepunt niet ten goede. Alles moet uiteindelijk wel netjes gaan passen. Daar komt nog bij dat ik maximaal 45mm diep (in meerdere gangen) moet frezen op een kopse kant van een balk die buiten de machine ingeklemd gaat worden. Als dat maar goed gaat... (16 x)

De balken liggen al in de schuur en de tekeningen zijn bijna gereed. De komende dagen worden gebruikt om de code voor de machine maken en ik hoop begin volgende week een eerste testverbinding gemaakt te hebben. Foto's en filmpjes zullen hier volgen. (zelfs als het hopeloos gaat mislukken).

En nogmaals: Waarom?.... gewoon omdat ik het idee anders niet uit m'n kop krijg........

Groet,

Ronald

ik kan niet wachten op het vervolg..!

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Waarom? Omdat het kan! Daarom!

Mijn interesse is zeker gewekt.
    Dit moet ik zeker volgen.
    Succes met het project.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik ga dit ook volgen, met veel foto's en filmpjes.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

Hoi,

Ja ik herken het, een idee dat niet uit je hoofd gaat. Met CNC heb ik dit echter nooit gehad, je kan er prachtige dingen mee maken weliswaar.

Standaard geschaafd hout uit de bouwmarkt is idd. standaard brol en kan je met een CNC machine geen hoge verwachtingen gaan eisen omdat het geen millimeter schaafwerk is. Ik wil je helemaal niet afbreken over je project maar gewoon verwittigen.

Soekses,

John

Een eerste update.

Om de figuren op de kopse kanten te kunnen frezen zijn er twee uitdagingen. Mijn frees is een portaalfrees met een vrije ruimte van 125 mm tussen frees en bed. Daar gaat dus nooit een balk rechtop kunnen staan. Ik moet de balk dus rechtop tegen de machine aan kunnen zetten en er voor zorgen dat de frees buiten de machine kan komen om op de kopse kant te kunnen frezen.

Vanavond dus de schuur maar ingedoken om eerst dit probleem aan te pakken.

Naam:      IMG_4797 (400x267).jpg
Bekeken:   740
Grootte:   23,8 KB
ID:        27208
    Aan de voorkant van de machine heb ik al een balk zitten, maar deze is te smal om een rechtopstaande balk haaks en recht te houden. Hier moest dus een nieuwe ondersteuning komen om de balk te kunnen plaatsen. Ik had nog een mooi stuk materiaal (aluminium) liggen wat ik hiervoor kon gebruiken. Dus aan de slag gegaan om de balkhouder te maken.

Naam:      IMG_4799 (400x267).jpg
Bekeken:   739
Grootte:   19,7 KB
ID:        27209Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_4803 (267x400).jpg
Bekeken:   742
Grootte:   21,2 KB
ID:        27212

Uitsparing in het midden van de balk gemaakt. De diepte is gelijk aan de dikte van de geleider.

Omdat de frees standaard niet buiten het bed kan komen is er een verlengstuk nodig. Nou heb ik dat ooit al eens gemaakt dus dat probleempje was snel opgelost.

Naam:      IMG_4810 (267x400).jpg
Bekeken:   738
Grootte:   95,5 KB
ID:        27216Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      IMG_4818 (267x400).jpg
Bekeken:   739
Grootte:   25,3 KB
ID:        27217

Een tip voor een ieder die zelf ook eens een portaalfrees wil bouwen: Zorg ervoor dat de frees buiten je machine kan komen en zorg ervoor dat je houten platen en balken rechtopstaand kan plaatsen. Dit bespaart je achteraf een hoop geknutsel en aanpassingen.

De machine staat in ieder geval nu klaar voor de klus... wordt vervolgd.

Senior Member
    Ingeschreven
    May 2010
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rverhag Bekijk Berichten
    Een tip voor een ieder die zelf ook eens een portaalfrees wil bouwen: Zorg ervoor dat de frees buiten je machine kan komen en zorg ervoor dat je houten platen en balken rechtopstaand kan plaatsen.
    Nu heb ik zelf al een aantal jaar een CNC frees maar was nog nooit op dit idee gekomen.
    Dank voor dit staaltje "out of the box" denken.

Succes met het project.

groet,
    Jan

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Fantastisch !!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/