Simpele zaagtafel met robuuste langsgeleider

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
367
Alphen aan den Rijn
Mijn Harwi heb ik ongebouwd naar 220 volt , maar is ook standaard in 220 volt te vinden . Al zijn de meeste zaagtafels wel wat ouder .
Zelf heb ik ook maar 220 volt ter beschikking .
Succes Willem
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
Hi WillemIII,

Ik heb mij dit aangeschaft omdat ik ook constant zat te prusen met de zijgeleider. Is bijzonder solide gemaakt. Misschien is dit wat voor je

De aluminum extrusion heb ik al op mijn bestaande rail gezet en dat was al een hele verbetering - geen speling meer en op 0,2 mm nauwkeurig t.o.v. zaagblad over een lengte van 1000mm
(was een klein beetje boor en vijlwerk)

De T square (groen op foto) alsmede het hoek profile (70x70mm) en buis (70x50mm) moet ik nog monteren (bij de ijzerboer gehaald voor nog geen 30,-) - dan gaat mijn oude rail er volledig af.

Ik moet nog even wat tijd zien te vinden hiervoor wat er zijn wat andere dringerende zaken (eerst een nieuwe keuken plaatsen :) )

De website met alle instructies hoe je zelf dit kan doen : http://vsctools.com/

Beneden een foto

groetjes F.



 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
Zo'n zijgeleidersysteem als fganon heeft gekocht heb ik zelf gemaakt. Ik had het hele youtubekanaal van askwoodman doorgespit en bedacht dat ik dat zelf ook wel kon maken. Het hele geleidersysteem zit aan een grote verrijdbare werktafel vast waar een oude Makita 2708 in verwerkt zit. Alles is goed af te stellen en ik kan nu heel nauwkeurig en (heel breed) zagen. Het oranje profiel komt van marktplaats en de het bewegende gedeelte is gemaakt van oude hoekijzers, buis en draadeind wat ik nog had liggen. De glijstukken zijn van een oude snijplank. Beetje zagen, lassen, slijpen en draad tappen en het ding werk als een tierelier. De extrusieprofielen heb ik van 'n zwager gekregen. Topspul is dat. De zijgeleider zit alleen aan de voorzijde vast, maar door de constructie en de gebruikte materialen zit er nagenoeg geen speling op. Daar moet je echt hard zijwaarts tegenaan duwen om er beweging in te krijgen (en dat doe je tijdens het zagen toch niet).
Anyway, het was een leuk ding om zelf te maken en elke keer als ik moet zagen heb ik er weer plezier van. Zelf zo'n zijgeleidersysteem (na)maken is dus een prima optie.
Zaagtafel binnenwerk.jpg
Zaagtafel zijgeleider onderzijde.jpg
Zaagtafel zijgeleider gemonteerd.jpg
 

fganon

Actieve deelnemer
16 jan 2015
110
0
Asse, Belgie
ArieXI,

Dat ziet er echt super goed uit - ik ben zelf niet zo'n goede metaal bewerker dus ik heb de "easy way out " gekozen :)
Ik kan een beetje zagen, slijpen en draadtappen, maar lassen is me nog niet gelukt.
Complimenten!

grts
F.
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Ik merk toch dat er wel meer mensen zijn die problemen hebben met de langsgeleiderr/zijgeleider. Dat vind ik dan weer prettig om te horen, want ik begon al aan mezelf te twijfelen. Het zou toch niet aan mij liggen?

Fganon en ArieXI ik vind dat jullie allebei een prachtige oplossing hebben bedacht! Daar neem ik mijn petje voor af. De geleider van fganon ziet er erg gelikt uit. Ook het gebruik van de verschillende kleuren vind ik erg geslaagd. Heel erg mooi. De geleider van Arie XI is ook heel bijzonder! Zeker door het gebruik van een oude snijplank! Heel goed bedacht! Arie hoe is bij jou de geleider vast te zetten? Is het handvat draaibaar en kun je hem zo vast zetten? De werktafel in combinatie met het oranje profiel ziet er ook buitengewoon mooi en functioneel uit!
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
@ Willempie. Hoe heb je de Harwi omgebouwd van 380 naar 230V. En weet je wat dit ongeveer heeft gekost? De Harwi zaagmachine spreekt me namelijk wel aan.
 

ArieXI

Actieve deelnemer
20 jul 2012
46
2
@WillemIII: Dank voor de complimenten. Het handvat is een buisje met daarin een stuk draadeind gelast. Dat draadeind draait door een vastgelaste koppelmoer heen en drukt dan een stuk glijplastic (van de snijplank) tegen de zijkant van het oranje kokerprofiel vast. Met een klein beetje aandraaien, zit het muurvast.
 

Willempie

Post veel
22 jan 2012
1.024
367
Alphen aan den Rijn
Willem ,
Een paar jaar geleden heb ik een nieuwe motor gekocht voor ongeveer 160 euro . Dit is een zaagmotor en kon ik er zo opzetten , zelfde gaten kunnen gebruiken .
Mocht je meer willen weten hoor ik het wel .
 

WillemIII

Actieve deelnemer
30 jan 2009
35
0
Beste mensen,

Allemaal heel hartelijk dank voor jullie goede adviezen. Ervaringen en oplossingen van gebruikers zijn toch het meest waardevol! Ik ga op zoek naar een zaag, die aan mijn eisen voldoet. De belangrijkste eis is nog steeds een stabiele en degelijke langsgeleider. Jullie hebben mij geleerd in dit topic waar ik op moet letten, wat de lengte van de geleider dient te zijn en hoe ik deze zelf zou kunnen maken. Hartelijk dank.
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
Even een aanvullend vraagje inzake de geleider.

Heb zelf dus de bewuste Makita en dit naar volle tevredenheid.
In een eerder topic over deze machine en met name de hulpgeleider (http://www.woodworking.nl/showthrea...-Makita-2704-te-smal-afstellen&highlight=2704) , kreeg ik ook de bovenstaande adviezen om de hulpgeleider te gebruiken en niet de volle geleider (kickbacks e.d.)

Nu kom ik echter bij het volgende en dat is dat ik op youtube toch bijna altijd de (beroemde) houtwerkers met de 'volle' geleiding zie werken i.p.v. een hulpgeleiding zoals hierboven genoemd.

Iemand enig idee wat daar de gedachte achter zou kunnen zijn??
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Omdat die andere normen en waarden hebben dan wij, Europeanen. Een hulpgeleider gebruiken is veiliger dan de 'volle geleiding' PUNT!

Amerikanen zijn ook niet bekend met ritszagen ed... Ze gebruiken nog stationaire zagen, zoals hier 20 jaar geleden het geval was.

Het is niet omdat het op YouTube komt, dat het daarom ook goed is ;) De helft van al die 'houtbewerkers' dragen niet eens veiligheidskledij en/of oog en oorbescherming...
 

starterXL

Actieve deelnemer
15 okt 2010
180
0
Amsterdam
www.furnidure.nl
:D

Ging mij er niet zo om wie er gelijk heeft of zo, maar meer de achterliggende gedachtes...
Een persoon als Marc Spagnolo (the woodwhisperer) lijkt mij toch ook niet 'zomaar iemand' op dat gebied.

Misschien eens een aardig idee om deze vraag voor te leggen aan de heren over zee :)
 

tuoh

Oud hout
Kijk, als je zoals de Amerikanen plaatmateriaal wil afkorten op een zaagmachine zonder roltafel dan kom je vanzelf uit op een lange zijgeleider. Hier werkt die korte hulpgeleider niet, gewoon omdat ie niet voldoende steun geeft.
Je kan het zelf proberen op een paneelzaag, zet de zijgeleider tot halverwege het zaagblad en probeer dan een stuk plaat af te korten door het tegen de zijgeleider steunend door de zaag te voeren. Dat lukt niet al te best omdat het stuk eens half voorbij het eind van de zijgeleider gaat willen wegdraaien. De enige manier om dit tegen te gaan is om die zijgeleider zo veel mogelijk te verlengen naar achter.

Eén groot nadeel bij deze manier van werken, de beruchte "kick back", hier word elke gebruiker met zo een machine in huis regelmatig mee geconfronteerd, daarom ook dat geklooi met duwhoutjes en andere zooi, maar da's de verkeerde remedie voor het probleem. Let wel, niks mis met een duwhout gebruiken op een zaagmachine, maar niet om de gevolgen van een kick back mee te verminderen.

Het is en blijft een kl... manier van hout of platen afkorten op een schulpzaag, er zijn gewoon geen pluspunten aan zo een machine, behalve misschien de prijs.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
De kickback ben ik ook al een paar keer van geschrokken, totdat ik idd las van de positie van de hulpgeleider. Wat enige oefening vereist om niet per ongeluk je te zagen stuk weg te laten lopen aan het einde. Toch denk ik dat e.e.a. te maken heeft met de afstelling van je zaagblad/spouwmes, op mijn oude kleine Emcostar had ik nooit kickback en daar zat geen hulpgeleider op. En toch zaagde deze redelijk zuiver. Wat dat dan is, weet ik niet zeker..
 

houtenklaas

Post veel
17 jan 2011
1.192
3
Ouderkerk aan den IJssel
Die nieuwe Bosch Reaxx uit dat andere draadje heeft zelfs twee getande geleiders die over de bovenkant van het hout lopen, om het hout te verhinderen terug te schieten. Die heeft dan ook een geleider over de hele lengte van de zaagtafel.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
Als je je zaagblad met schulpen helemaal omhoog draait, dan is de zaagbeweging meer neerwaards gericht. Misschien helpt dat tegen kickback. Ik heb zelf ook een zaag met een geleider die aan twee kanten vast zit, en ik heb geen voorziening om een hulpgeleider te bevestigen. En ik heb hem eerlijk gezegd nog nooit gemist. Ik duw altijd alles erdoorheen, een 10 inch blad met een 4 pk motor trek je niet snel stil.
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
daarop aanvullend een oudere startrite of Lurem is dan ook zeker een optie. Helpt wel als je 380v hebt...

Oei, let op:

Ik heb twee jaar geleden een Startrite Tilt Arbor gekocht (een van de eerste zagen die schuinversteld kon worden) met een aanslag die naar zeggen van de vorige eigenaar 'wat speling' had die met betere afstelling heel goed afgesteld zou moeten kunnen worden. De aanslag was NIET nastelbaar en de onderdelen waren behoorlijk versleten. Ik heb toevallig vorige week deze aanslag eraf gehaald en vervangen door een eigen brouwsel. De oorspronkelijke speling van plm 1cm is nu een speling van 0,2 tot 0,4 mm (afhankelijk van de uitgeoefende druk). Ik ga hem nog zo maken dat hij (zoals jij zoekt) ook aan de achterkant te fixeren is. Hiermee wordt de speling nul. Zeker voor herhaalde zaagbewegingen erg fijn.

Als je geen zin hebt in dit soort ingrepen dan is een Harwi denk ik een betere optie. Die gebruiken een uit de kluiten gewassen soort T-vormig deel op de bar waarop hij vast zit. Doordat dit zo zwaar is uitgevoerd heb je de fixatie aan de achterkant eigenlijk niet nodig. Andere merken die daarin ook uitblinken zijn Martin, Altendorf, maar dat zijn veel duurdere machines dan de gemiddelde Harwi.

Gr. @lex
 
Laatst bewerkt:

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.099
2.609
De startrite heeft volgens mij de zelfde geleiding als mijn wadkin. Met de achterste bout kun je de speling verstellen. Als dat niet meer genoeg is, kan je de geleidingsstang uitvullen met een vulringetje onder de vulbussen waar de geleidingsstang mee aan het blad vastzit. Deze ringetjes kan je bij elke lagerboer kopen. 0,5mm ertussen en je kan weer 50 jaar vooruit.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.