Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 38

Simpele zaagtafel met robuuste langsgeleider

Ik ben op zoek naar een goedkope zaagtafel waar wel goed mee te werken is. Nu heb ik niet veel eisen vind ik zelf. Zo hoeft de tafel niet aan allerlei kanten te vergroten of te verstellen zijn. Het blad hoeft niet verstek te kunnen zagen. En andere toeters en bellen hebben ook niet zo mijn voorkeur. Eigenlijk heb ik maar één eis:

De langsgeleider dient stevig te zijn. Deze moet ik aan de voor en aan de achterkant goed kunnen vastzetten, zodat deze parallel blijft aan het zaagblad!

Waar wil de zaag voor gebruiken? Uitsluitend voor het schulpen van massief hout, zoals planken, regels en balken. Welke houtsoorten? Essen, esdoorn, vuren, grenen, lariks red cedar etc.

Wat ga ik er mee maken? Kozijnen, een plantenkas, meubels, een bed en hopelijk nog meer. Ik moet er bijvoorbeeld sponningen mee kunnen maken.

Alle tips en adviezen zijn van harte welkom. O ja het budget is ongeveer € 300. Mocht dit niet realistisch zijn, dan zal ik eens kijken of hier nog iets bij kan.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2012
    Misschien is een oude Harwi wat voor je , stevige geleider met fijn instelling . Deze kun je niet aan de achterkant vast zetten .
    Even kijken op Marktplaats .

Groeten Willem

daarop aanvullend een oudere startrite of Lurem is dan ook zeker een optie. Helpt wel als je 380v hebt...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WillemIII Bekijk Berichten
    ... Eigenlijk heb ik maar één eis:

De langsgeleider dient stevig te zijn. Deze moet ik aan de voor en aan de achterkant goed kunnen vastzetten, zodat deze parallel blijft aan het zaagblad!

Waar wil de zaag voor gebruiken? Uitsluitend voor het schulpen van massief hout, zoals planken, regels en balken. ...
    Voor uw eigen veiligheid: om te schulpen mag uw geleider maar net voorbij de snede van je zaagblad komen (2-tal cm).
    Een geleider van de voor- tot achterkant is dus ZEKER NIET aan te raden om te schulpen: Na het schulpen kan je hout krom trekken waardoor het geklemd raakt tussen de geleider en het zaagblad, wat ofwel zorgt voor een aangebrande snede, of erger(!)....

Zoals ik het op het HMC heb geleerd hoor je de langsgeleider in te stellen tot net voorbij waar je je hout hebt doorgezaagd. (Is natuurlijk afhankelijk van de dikte van je werkstuk) Tot dat punt wil je je werkstuk graag goed geleiden, daarna is het al doorgezaagd en heeft het geleiden weinig zin meer en kan het hout juist vrij werken/krom trekken... Overigens ook dat je voor schulpen, je zaagblad zo hoog mogelijk in hoort te stellen.

Willempie en Avos hartelijk dank voor jullie suggestie om een oude machine zonder fratsen te kopen. Fijn dat jullie een aantal merken hebben genoemd, dan kan ik daar eens naar uitkijken. Ik heb helaas geen 380V... Dat had ik een paar jaar geleden nog wel, maar nu moet ik het doen met de gewone 230V.

Rhynix (leuke naam) en Merkimac jullie hebben er meer kaas van gegeten dan ik. Bij mijn vorige zaagtafel had ik het probleem dat de geleider niet goed op zijn plek bleef zitten. Het gevolg was dat de zaag vast liep, het hout verbrandde... En dat was zeer slecht voor mijn humeur en werkplezier.

Ik dacht dit op te lossen door de geleider aan zowel de voor als aan de achterzijde vast te zetten. Maar ik had er geen rekening mee gehouden dat het het hout na het doorzagen gaat werken. Zeker het essenhout werkt behoorlijk veel. Dus bedankt dat jullie me daar op wijzen. Weer wat geleerd.

Misschien een wat domme vraag... Maar zijn er nog tips en trucks om er voor te zorgen dat de geleider op zijn plek blijft tijdens het zagen? En er zo voor te zorgen dat zaag niet vast loopt...

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Ik had begrepen, dat je met een geleider die voor en achter vastzit ook veilig kan schulpen, mits…..
    je deze met een hulpgeleider gebruikt die niet voorbij het middelpunt van het zaagblad komt.
    Graag, een bevestiging of dit juist is, Mvg.
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

WillemIII, zelf worstel ik ook nog wel eens met mijn geleider, op het HMC en tijdens stages hadden we altijd erg mooie machines waar alles goed afgesteld was en bleef zitten waar je het afstelde, maar die machines liggen helaas buiten mijn budget. Als ik een geniale ingeving heb zal ik het laten weten ;-)

Spaander,

Dat lijkt mij ook prima. Zo lang jouw hulpgeleider dan niet te ver voorbij het doorzaagpunt steekt (dat zal meestal voor het middelpunt zijn, afhankelijk van de dikte van je hout) zal dat geen problemen veroorzaken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Spaander Bekijk Berichten
    Ik had begrepen, dat je met een geleider die voor en achter vastzit ook veilig kan schulpen, mits…..
    je deze met een hulpgeleider gebruikt die niet voorbij het middelpunt van het zaagblad komt.
    Graag, een bevestiging of dit juist is, Mvg.
    Dat is uiteraard juist. Je kan een hulpgeleider aan je geleider klemmen hiervoor. Het voordeel van aan langeleider is dat het met plaatmateriaal etc weer meer geleid. De modernere machines hebben een geleider die je kan verschuiven van voor naar achter, maar als je een lange geleider hebt, kun je prima een stuk MDF/melamine/etc er langs klemmen tot net voorbij helft zaagblad.

Forum Rechten