Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 15

Onderwerp: Zeer dun fineer

  1. #1

    Zeer dun fineer

    Goedendag allen,

    Ik kan mezelf geen doorgewinterde houtbewerker noemen maar de interesse is er in ieder geval
    Voor een projectje wat al een poosje loopt ben ik op zoek naar dun fineer. Het dunste wat ik kan vinden is 0.6mm maar dit is eigenlijk nog te grof. De lokale houthandel (http://www.af.nl/voorraad/fineer/) heeft het helaas niet in huis.
    Is kleiner dan 0.6mm uberhaupt kleiner te krijgen dan 0.6mm? Ik ben bang dat ik het zelf moet gaan maken. Echter hoe, nog geen idee.

    Maar als iemand wat weet dan hoor ik het graag

  2. #2
    Houtvezels hebben nu eenmaal een bepaalde maat - dus veel dunner wordt zo kwetsbaar dat het niet gemaakt kan worden, niet meer getransporteerd kan worden en ook niet meer gelijmd kan worden. Mag ik eens belangstellend informeren waarom het zo dun moet zijn?

  3. #3
    Loop al een tijdje te denken om een houten bril te maken. Maar de dikte van het fineer werkt soms tegen als ik een wat snelle verandering in de hoek moet maken. Het is niet onoverkoombaar maar dunner fineer laat zich misschien wat makkelijker manipuleren. Dat was mijn gedachte erachter.

  4. #4
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2011
    Locatie
    West-Friesland
    Berichten
    1.505
    Waarom fineer en niet volledig van een mooie hardhout soort?
    Mvg,
    Waar gehakt wordt, vallen spaanders, mvg .

  5. #5
    Heb je al eens aan een buigijzer gedacht. Dat is in dit geval een verwarmde buis waar over je het fineer plaatselijk verward waardoor het makelijker buigt. Hier op het forum heeft iemand zijn zelfbouw project geplaatst. Waarschijnlijk te groot voor jouw toepassing (gitaarbouw), maar het geeft een idee.

  6. #6
    Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      image.jpg
Bekeken:   447
Grootte:   40,9 KB
ID:        26309

    Deze is ook opgebouwd uit laagjes van ongeveer 0.5mm noten en wengé met 2 heel dunne laagjes Carbon.
    Bijgevoegde Thumbnails Bijgevoegde Thumbnails image.jpg   image.jpg  

  7. #7
    Een vriend van mij heeft trouwens ringen gemaakt van fineer, dit heeft hij eerst 20 in kokend water gedaan en daarna gebogen.
    Dat scheelde echt aanmerkelijk met gewoon droog fineer.

  8. #8
    Dunner dan 0.6 mm is bijna niet mee te werken denk ik,koken en voorbuigen werkt inderdaad prima!

  9. #9
    De fabrikant van mijn brilletje heeft het ook niet perfect in zijn macht, dit is al het 4de montuur.
    Het eerste kreeg scheurtjes rond het glas, nieuwe besteld daar brak 1 helft van het montuur met het monteren van het glas.
    Weer een nieuwe besteld, daar brak een splintertje hout uit bij het plaatsen van het glas.
    Die ik nu heb blijft gelukkig tot nu toe nog goed.
    Al met al lijkt het dus niet zo makkelijk te zijn om brillen van hout te maken.
    Maar je hebt wel iets wat je eigenlijk nauwelijks tegenkomt, en zelf gemaakt lijkt me helemaal TOP.
    ik hoop dat het je lukt.

    groet john

  10. #10
    Met een zeer scherpe schaaf maakan je het net zo dun als je wilt. check YouTube op Japans wedstrijdje dunschaven. Het record staat geloof ik op 14 micron. Dun genoeg?😎

 

 

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top