Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 24

Brandhout blokken maken

Ik heb als hobbyist veel schaafhout zaagsel en krullen.
    Wie kan mij een goed advies geven om van dit afval openhaardblokken te maken.

Dank
    Simon

Een soort brikettenpers lijkt me. Ik ben ook wel nieuwsgierig naar wat anderen voor een ideeën hebben.

Je kunt ook, low-tech, je zaagsel en krullen mengen met paraffine (kaarsvet) of harde plantaardige of dierlijke vetten (frituurvet...) om kleine briketjes of aanmaakblokjes te maken (mengsel bijvoorbeeld in eierdozen gieten, laten stollen, en in afzonderlijke 'eieren' snijden...)

ik kan het (gratis) kwijt bij een plaatselijke houthandel. Hij perst er pellets van. Maar als ik er zelf iets mee zou kunnen doen zou dat natuurlijk fijner zijn

Hier ben ik ook wel benieuwd naar, zit in dezelfde situatie, heb ook regelmatig schaafsel en zou die ook graag tot briketten persen, wel nog niet echt bij stilgestaan hoe.
    Het zal waarschijnlijk wel héél hard moeten worden geperst om niet uit elkaar te vallen...
    mvg, seb

Ik heb zelf een brikkettenpers gemaakt van pvc buis en een autokrik. Voor wie het interessant vind wil ik er wel eens foto's van maken. Het is geen technisch hoogstandje, maar het werkt wel.
    Ik meng dan krantenrepen met water, en voeg er zaagsel of schaafsel aan toe tot het een pap is. Dit pers ik dan tot briketten.

Nou Jelmer, dat lijkt me heel tof als je inderdaad foto's zou kunnen plaatsen. Heb je dan ergens gaatjes in gemaakt om het water weg te persen, is de pvc buis sterk genoeg, moeten de briketten daarna nog lang drogen en zo ja hoe doe je dat... allemaal vragen! Alvast bedankt

Ik zal proberen om dit morgen wat foto's ervan te maken om een indruk te krijgen. Ik zal er dan ook wat meer over uitleggen, omdat dit makkelijk gaat met foto's.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2010
    Ik wikkel schaafsel en zaagsel in een krant (ouderwets groot formaat) en dan gaat dat als pakketje in de kachel. Dat werkt best wel, maar het is niet zo handig als je echt veel hebt, of als je dat min of meer als hoofdbrandstof wilt gebruiken.

Gr. Hubert.

Klik op Afbeelding voor grotere versie

Naam:      sorteren jelmer 6 febr 089.jpg
Bekeken:   662
Grootte:   56,7 KB
ID:        26063
    Ik heb van wat restanten balken en hoekijzer een frame in elkaar gezet die sterk genoeg is om de druk op te vangen van de krik. De krik heb ik normaal aan de bovenste balk geschroefd.

Naam:      sorteren jelmer 6 febr 088.jpg
Bekeken:   658
Grootte:   54,2 KB
ID:        26064
    Het vierkant plaatje met gaten komt op de hoekijzers te liggen en hier bovenop komt de pvc buis weer te staan. Ik heb het hele frame meestal op een specieton of op een kruiwagen te staan om het water weer op te vangen.

Naam:      sorteren jelmer 6 febr 090.jpg
Bekeken:   660
Grootte:   56,6 KB
ID:        26065
    Aan dit balkje in de buis zit een rond plaatje met gaten erin aan vast. Dit balkje druk ik met de krik naar beneden als de buis vol met pulp is gevuld. Hierdoor pers je de pulp samen en maak je de briketten.

Naam:      sorteren jelmer 6 febr 091.jpg
Bekeken:   656
Grootte:   46,6 KB
ID:        26066
    Deze ronde blokjes plaats ik tussen de pulp in de buis. Hiermee kan ik zelf bepalen hoe groot de briketten worden. De gaten zijn ervoor om het water door te laten. Ik heb ook gaten in de buis zelf gemaakt om het water af te voeren.

Naam:      sorteren jelmer 6 febr 093.jpg
Bekeken:   663
Grootte:   56,0 KB
ID:        26067
    Hier een paar briketten die alleen maar met papier zijn gemaakt. Ze branden niet echt in de kachel, maar gloeien meer. Er komt wel veel warmte vanaf moet ik zeggen. Ik gebruik ze dan ook bij het hout in de kachel. Alleen stoken op papierbriketten zou ik niet doen. Briketten gemengd met hout branden al een stuk beter.

Hopelijk is het een beetje duidelijk geworden. Ik gebruik het de laatste tijd niet veel meer, omdat ik meer dan genoeg hout heb, maar ik wilde het eens uitproberen.

Forum Rechten