Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 47

Onderwerp: Ladegeleiders

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010

Ladegeleiders

Ik ga een wand ladekasten installeren en heb op dit forum al enkele avonden rondgekeken betreffende de ladegeleiders en de firma's die ze verkopen.
    Als ik dan de foto's en installatie/technische info bekijk vraag ik me af of er een tolerantie voor de plaatsing is. Er staat : de afstand van de lade tot het corpus bedraagt links 12,5 mm en rechts 12,7. Hoe meet je in godsnaam 12,7 mm af , een schroef er in draaien en dan nog zien dat je karkas geen halve mm afwijkt .
    Er zouden 20 lades komen ( diepte tussen 60 en 30 cm) tegen een wand van 2,80 m breed en 1,10 hoog ( onder dak), dus ladegeleiders van 40 euro per stuk zijn niet aangewezen....
    gr,
    Danny

Wat is nu de vraag ? hoe je dat uitmeet en/of er een tollerantie is of waar je beter geprijsde geleiders vind ipv 40 euro per set

Het eerste kan ik je niet mee helpen, het 2e heb je hier misschien wat aan http://www.ebay.com/itm/261189468299...%3AMEBIDX%3AIT
    Met een hamer past alles...

In principe is het meeste gebaseerd op een raster van 32mm. De meeste gaten worden voorgeboord en met euroschroeven vastgezet. De fabrikant gaat ervan uit dat je mallen hebt of koopt. Hoewel ik de gatenrijboor set van festool heb, heb ik zelf
    van mdf een mal gemaakt om in bestaand werk te kunnen boren. Met mijn incra liniaal met gaatjes is het eenvoudig uitmeten.

Vroeger vond ik laatjes maken maar zozo, maar tegenwoordig begin ik het steeds leuker te vinden, juist vanwege die gevraagde precisie.
    Belangrijk is natuurlijk de volgorde: eerst maak je de romp, daarna de lade.
    Daartussenin zit de inbouwbreedte van de ladegeleider, c.q. de vrije ruimte die je nodig hebt (afhankelijk van het soort ladegeleiders die je installeert).
    Tegenwoordig werk ik graag met redelijk eenvoudige ladegeleiders van dit type:
    eenvoudige ladegeleider, compleet uittrekbaar.jpg
    Die hebben een inbouwbreedte van 12,7mm. En ze zijn trouwens opmerkelijk goedkoop te krijgen.
    Je lade moet dan per saldo 25,4 mm minder breed zijn dan de binnenmaat van de romp.
    Dat kun je beter naar boven afronden dan naar beneden. Als je een verschil van 26-27mm aanhoudt, zit je goed.
    Werken met een nauwkeurigheid tot op 1mm is goed te doen, toch?
    Meet dus wel de dikte van het materiaal voor je ladezijden na. mdf van 18 mm bijvoorbeeld kan zomaar 18,5 zijn. Dan zit je toch met een cumulatief effect van 1 mm meer dan je had verwacht.
    Het overkwam mij eens, dat een lade echt een 1mm te breed was geworden, zodat de ladegeleiders klem liepen. Gelukkig was het een la van massief grenenhout, en kon ik die mm eraf krijgen op de vlakbank... Dat wil met mdf of multiplex natuurlijk niet.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nerflander Bekijk Berichten
    eenvoudige ladegeleider, compleet uittrekbaar.jpg
    En ze zijn trouwens opmerkelijk goedkoop te krijgen.
    Waar koop jij ze goekoop Nerflander? Ben wel benieuwd.

Ik bestelde ze wel eens mee, als ik een partij panelen bestelde bij PD Houtproducten te Aalten. (Los bestellen is veel duurder ivm vrachtkosten).
    Prijslijst 2014: kogellagergeleiders, dubbel uittrekbaar, lengte 450mm, E 5,65 excl. btw per set van 2.
    Vriendelijke groet, Nerflander
    [I]Alles wat de moeite waard is kost moeite.[/I]

Da's nieduur
    Met een hamer past alles...

Zijn dat de prijzen voor particulieren?

Ik ben een afgelopen jaar geslaagd bij handelsonderneming van de brink in Kootwijkerbroek. Komen uit metalen kasten en met hier en daar een gaatje boren en een lipje weghalen kom je een heel eind. Ik meende dat ik ook 5,-- betaalde per set.

Op marktplaats worden ook veel ladegeleiders aangeboden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2010
    De vraag was inderdaad niet (goed) gesteld. De hoogteverdeling ( wat men bedoelt met de 32mm afstelling) is geen probleem - denk ik - dat zal wel lukken. Het is vooral de zijdelingse marge van 25,1 mm dat ik niet zag zitten. Maar Nerflander heeft duidelijk gemaakt dat 26 à 27 mm ideaal is.
    De prijzen van de goedkope(re) rails had ik al gevonden via de zoekfunctie op dit forum. Ik ben al een paar uurtjes zoet geweest met de websites van Lignoshop, Ironware en andere Profmarkten. Bedankt aan allen, ik zal de plaatdikte van de karkassen en lades nauwkeurig nameten.
    gr,
    Danny

Forum Rechten