Electra aanleggen is garaga tbv knutselhok :-)

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Vanavond een mooie stapel wcd's gescoord
Meer dan ik nodig had, totaal 45 stuks, allemaal 3V
Voor zes tientjes kon ik die niet laten gaan, dat bespaard mooi weer wat

$_85.JPG
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Hopelijk post je ook evenveel foto's van de verbouwing van je garage als dat je nu al posts erover hebt geplaatst :p

Ik kijk er alvast naar uit
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Een deel is met montage plaat en een ander deel incl. lasdoos (vierkant)
Misschien niet mooi passend, wel dekkend.

Ik had ook liever vierkante gehad maar voor deze prijs zou ik gek zijn om er voor te kiezen andere voor bijna 200 euro.
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
En die waar wel een montageplaat achter zit dekt de hele WCD wel af aan de achterkant? Je wilt zo'n WCD namelijk niet vol hebben met stof als je kijkt naar mogelijk brandgevaar.

Voor 2 voudige opbouw wandcontactdozen IP44 beginnen de prijzen vanaf 5,-.
Ga je nog steeds uit van 1 algemene groep voor de hele garage?
Als je weer even uitgaat van de 3680W per groep. standaard rekenen op 200W per WCD. Dan kan je dus maximaal 18 WCD's kwijt op 1 groep. Een beetje verlichting erbij en je wilt nog wat overhouden om eventueel uit te breiden. Dus dan zit je al snel op maximaal 14 WCD's. Waar je dus al heel wat kanten mee op kan.
Dan zit je dus op 14 WCD's x 5,- => 70 euro. Hoe kom jij op die 'bijna 200?'
 
Laatst bewerkt:

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
4 voudige zitten eerder rond de 8 euro
ik wil boven de werkbank 8 punten hebben
er onder 6
dan nog het plafond een aantal voor de verlichting dus dan gaat het hard

nog steeds 1 groep
ik reken niet 200 watt omdat merendeel niet gebruikt zal worden maar ik wel flexibel zijn
 

Woldenga

Actieve deelnemer
7 sep 2013
198
2
Warffum
Die 200 watt is niets meer dan een vuistregel als je het vermogen van de (vaste) verbruikers er achter niet kent. Is het niet bekend dan ga je dus uit van 200Watt. Ken je ze wel dan kan je die vermogens daar op aanpassen en dan alsnog verder rekenen waardoor het kan zijn dat je nog net wat meer of minder in je groep kwijt kan.

Als je de installatie volgens de regeltjes aan wilt leggen zal je toch uit moeten gaan van maximaal 3680Watt per 16A groep. Als je de verbruikers achter de WCD's niet kent reken je dus 200Watt per WCD.
Met waar jij het over hebt, dat je toch niet alles in gebruik zal hebben, kom je pas in een later hoofdstukje van het leiding berekenen tegen: De totale te verwachten gelijktijdige belasting. Dit komt pas ter sprake de waarde van de hoofdveiligheid wil gaan berekenen.
Dat de totaal te verwachten gelijktijdige belasting misschien maar 60% is, of misschien wel maar 40% zal zijn in jouw geval heeft totaal geen invloed op die maximale belasting van een groep van 3680Watt.

Wat jij nu doet is de boel omdraaien. Jij past nu de maximaal te verwachten gelijktijdige belasting toe op het berekenen van de groep zelf, en dat is dus niet de bedoeling!

Ik snap jouw manier van denken wel, alleen gaat dat dus niet op als jij het volgens de regeltjes wilt gaan doen.



Voor de verlichting zou ik eerder gaan voor een vaste aansluiting dan voor stekker-contactdoos. Maar dan ga ik er even vanuit dat je TL bakken op gaat hangen.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ik begrijp je punt
Zwaarste belasting, tja dat is denk ik de schaafbank of de frees van 2000watt icm een stofzuiger, meer staat er tegelijk niet aan
MAAR er zijn wel veel méér machines, varierend van een kolomboor, solderstation tot aan een dominofrees en 3 CMS modules
Ik wil niet overal lange kabels hebben liggen maar liever een stopcontact dicht bij hebben

Die veel meer machines zijn natuurlijk niet allemaal (altijd) aangesloten
Een invalzaag zal na gebruik bijv. plaatsmaken voor een freesmachine
Maar de 3CMS modules zijn wss wel altijd aangesloten, al zul er maximaal 1 tegelijk in gebruik zijn

Daarom wil ik meerdere punten hebben
Dat ik de groep zeker niet zwaarder ga belasten dan wat ik met 1 machine icm met een stofzuiger kan behalen is zeker
Dus ik ga uit van vele malen x 0watt :)

Nu kan ik wel zeggen, het mag niet, ik maak 3 vaste punten, maar gevolg is dat er een hoop losse stekkerblokken komen te liggen, en dat acht ik veel minder veilig, vandaar deze keuze

BTW: alles wordt wel zo aangelegd dat ik later nog makkelijk kan splitsen naar meerdere groepen (vanuit 1 centraal punt)
Voorlopig moet Liander eerst nog bellen, de 10 werkdagen die ze beloven hebben ze iig niet waar gemaakt (zit al aan 13 ofzo)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Gisteravond aardig wat verbruik gehad en zonder problemen

1x 2000 watt ventilator kachel op vol vermogen
OF 1400 frees op volle snelheid, licht hout, dus niet heel zwaar belast
CTL36 Stofzuiger op vol vermogen

Lijkt me toch een behoorlijke belasting
Vooralsnog ben ik tevreden met de te behalen capaciteit (over 1 groep) zonder dat het problemen geeft
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.