Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

Onderwerp: Rijskast

Rijskast

Quick & dirty projectje - een nieuwe rijskast voor mijn brooddeeg. Geinspireerd op een toolbox die ik hier langs zag komen (van Jeremy Broun geloof ik), en gemaakt van 9 mm multiplex (nooit meer - wat een baggerspul - helemaal krom, maar goed, het kissie functioneert...). Getekend in Sketchup. Had eerst zwaluwstaarten (woodrat) willen gebruiken, maar staarten frezen in plaatmateriaal leidt (althans bij mij) tot gegarandeerd uitbreken, daarom maar gewoon 'l-profielen' uitgefreesd (ook op de woodrat). Ben niet overdreven trots op de uiteindelijke resultaten, maar heb nu wel een functionele rijskast (kist) die eenvoudig te verplaatsen is en dus niet permanent op de keukentafel hoeft te staan...

https://www.dropbox.com/s/nulgwzjx61...small.jpg?dl=0

https://www.dropbox.com/s/uf9f2g2wbw...small.jpg?dl=0

He leuk een hobby broodbakker .
    Dat heb ik al een veel te lange tijd niet meer gedaan en dat vind ik best jammer .
    Ben je ook op de desem toer ?
    Ken iemand die had een bestaande oude kast /dressoir aan de binnenkant betegeld en voorzien van electrische vloerverwarming (werkt als een tierelier)
    Zet je ook op het broodbakforum ?

Dit is dan weer mooi.
    Heb zelf een dutch oven, zo'n gietijzeren pan die je in het vuur kunt zetten. Daar probeer ik geregeld broden mee te bakken, maar ze mislukken meestal omdat het brood niet goed genoeg is gerijst. Dus een rijskast is denk ik wel iets wat ik kan gebruiken.
    Wat voor een temperatuur moet brood nu eigenlijk rijzen? Heb in de zomer veel geprobeerd, maar denk dat het toen te warm was bij ons in de keuken, (of misschien nog wel te koud?) waardoor ik hele dikke, vaste ongelezen brood kreeg.
    Heb hier ook nog wel het een en ander aan plaatmateriaal, dan kan ik der ook eens eentje zelf maken.
    wat een handig forum is dit toch, je komt van alles tegen....

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Om multiplex als afwerkingsmateriaal te gebruiken moet je er echt de mooie vlakke platen uit kiezen.

Multiplex is warm verlijmd, en zijn, eens krom, haast niet meer recht te krijgen.

Tenzij iemand op het forum hier een trucje voor heeft? Mogen jullie altijd meedelen

Wel een knap kistje! Ik ga ook eens starten met de toolbox van jeremy brown. Deze middag om het hout gaan (wel 12mm multiplex)

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door roeliepoelie Bekijk Berichten
    Dit is dan weer mooi.
    Heb zelf een dutch oven....
    Kan het niet laten hier een andere associatie bij te hebben.. Laat de uitdrukking Dutch oven in engelstalige landen maar eens vallen en kijken wat voor reacties je krijgt..

on topic: mooi kistje!

Dat is handig! Gebruik nu altijd nog de oven als rijskast, maar dan kun je hem niet meer voor wat anders gebruiken. Heb je er verwarming in zitten?

Welke Andere betekenis heeft "dutch oven"?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TH0M Bekijk Berichten
    Dat is handig! Gebruik nu altijd nog de oven als rijskast, maar dan kun je hem niet meer voor wat anders gebruiken. Heb je er verwarming in zitten?

Welke Andere betekenis heeft "dutch oven"?
    http://www.urbandictionary.com/defin...erm=dutch+oven

Duidelijk!

oops, eeuhm, ik heb dus een gietijzeren pan....

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rendew Bekijk Berichten
    He leuk een hobby broodbakker .
    Dat heb ik al een veel te lange tijd niet meer gedaan en dat vind ik best jammer .
    Ben je ook op de desem toer ?
    Ja, hoewel mijn standaardbrood een hybride is, met een 20% helemaal doorgefermenteerde poolish uit de koelkast (zit geen gluten meer in) voor de smaak, en gist voor het fysieke rijsproces. Ik hou mn desemstarter en gist wel angstvallig gescheiden...

Ken iemand die had een bestaande oude kast /dressoir aan de binnenkant betegeld en voorzien van electrische vloerverwarming (werkt als een tierelier).
    Maar, in ieder geval in mijn geval overkill...

Zet je ook op het broodbakforum ?
    Niet echt. En dat is volgens mij toch ook een slapende aangelegenheid? Of heb ik nou het verkeerde forum voor?

Forum Rechten