Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 7 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 68

Onderwerp: Ufo

Ufo

Beste forumleden,
    Ik heb me vandaag laten inspireren door te kijken naar foto's van ufo's.
    Niet dat ik daarvan een liefhebber ben hoor.
    Een leerling van mij vertelde daar wat over en toen dacht ik bij mezelf, zou ik daar een draaiwerkje van kunnen maken?
    Na wat afbeeldingen te bekijken via google heb ik iets uitgetekend.
    Je ziet voorlopig een printscreen van het tekenprogramma autocad zonder afmetingen.
    Voor de liefhebbers wil ik op het einde van de rit de volledige versie plaatsen met afmetingen erbij.
    Ik zal het weer stap voor stap uiteenzetten zoals jullie al stilletjes aan gewend raken.
    Dit heb ik ook nog nooit gerealiseerd en het zal weer een uitdaging worden. Hopelijk zal alles goed verlopen.

Hier de foto's waar mijn inspiratie van komt.
    UFO-main_1156567a.jpgimages.jpgimages (1).jpg

Door de 3 hier bovenstaande foto's te combineren ben ik tot het volgende gekomen.
    De tekening.
    Ufo.jpg

Binnenkort start ik hiermee en hopelijk zal dit voor jullie een boeiend verslag worden.

daar gaan we weer! ☺

ik heb sinds een dag een minidraaibank van proxxon, dus misschien volgen er ooit miniversies van je geweldige projecten. Eerst maar eens wat meer gevoel krijgen voor het draaien.

lijkt me meer te zijn dan alleen maar draaiwerk, ben benieuwd.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door meron Bekijk Berichten
    daar gaan we weer! ☺

ik heb sinds een dag een minidraaibank van proxxon, dus misschien volgen er ooit miniversies van je geweldige projecten. Eerst maar eens wat meer gevoel krijgen voor het draaien.
    Meron,
    Bij ieder beginnende houtdraaier zijn de eerste werkstukjes moeilijk. Het blijft constant zoeken en experimenteren.
    Ikzelf ben ook zo begonnen.
    Waar een wil is een weg.
    Klein straten om groot te eindigen.
    Mijn eerste draaibank was zeer klein met weinig mogelijkheden. Nu ben ik in het bezit van 3 degelijke draaibanken waarvan één een Ferrari is.
    Zie hier mijn eerste stukken die ik al eerder op de forum had geplaatst.
    http://www.woodworking.nl/showthread.php?10499-Mijn-eerste-houtdraaiwerkjes-van-onder-het-stof-genomen

Succes met uw minidraaibankje.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door rien 1 Bekijk Berichten
    lijkt me meer te zijn dan alleen maar draaiwerk, ben benieuwd.
    Inderdaad Rien, het is meer dan draaiwerk alleen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik heb al eens een UFO gedraaid Jacob, maar veel simpeler dan wat jij daar op tekening hebt staan, Ik ben benieuwd hou moeilijk je het gaat maken

Gisteren wat voorbereidende werken gedaan, maar geen tijd gevonden om wat foto's te plaatsen met wat uitleg.

Hier de eerste beginfases.
    Na het maken van de tekening en heel wat brainstormen is de eerste stap, welke houtsoort gebruik ik voor het onderstel.
    Mijn keuze gaat naar iroko.
    De kleur kan variëren van donkergeel tot chocoladebruin. Het draadverloop is recht tot kruisdradig. Iroko kan zowel met de hand als machinaal goed verwerkt worden.
    Mijn stuk is zowat lichtbruin en heeft een fijne draadverloop.
    De afmetingen bedragen: - het grote stuk +/-300 mm x 300 mm x 50 mm.
    - het kleine stuk +/- 100 mm x 100 mm x 60 mm.
    Op de beide stukken werden diagonalen getrokken om het middelpunt te bepalen.
    PB060264.jpg
    Waarvoor dient dit kleine stuk?
    Het dient om op het grote stuk te lijmen om een klauwkop erop te plaatsen.
    Zo kan de volledige dikte van het grote stuk benut worden tijdens het draaien.
    Op het laatst zal het kleine stuk afgedraaid worden éénmaal het onderstel is gedraaid.

Na het plaatsen van diagonalen wordt een cirkel getrokken met een straal van +/- 43 mm om de plaats te bepalen van het kleine stuk die erop gelijmd moet worden.
    PB060266.jpg PB060268.jpg

Op het kleine stuk wordt er een cirkel getrokken met een straal van +/- 40 mm;
    PB060269.jpgPB060270.jpg

Waarom nu een straal van +/- 43 en 40 mm?
    Dit is bij het lijmen van de 2 stukken aan elkaar beter zichtbaar als er lijm uit kruipt en het kleine stuk is brut uitgezaagd.

Na de cirkels te bepalen, wordt het kleine stuk brut uitgezaagd met de lintzaag en erop gelijmd met een polytherane lijm.
    Deze schuimt wat waardoor de lijm overal goed tussen kan kruipen. deze lijm is een watervaste lijm voor schrijnwerk.
    PB060272.jpgPB060274.jpgPB060275.jpgPB060280.jpg

Tijdens het drogen van de 2 iroko stukken kan er een malletje/kalibertje worden gemaakt.
    Via de autocadtekening wordt er een malletje/kalibertje gemaakt op ware grootte en afgeprint op een A4 formaat om de onderkant van het onderstel te draaien.
    Het model wat brut uitsnijden en lijmen met wat gewone lijm voor papier op een triplex.
    Naamloos.jpg
    PB060283.jpg
    PB060284.jpg
    PB060286.jpg

Het malletje/kalibertje wordt uitgezaagd op +/- 1 mm van de lijn op het wegvallende gedeelte.
    Daarna bij schuren via een schuurmolen.
    PB060288.jpg
    PB060290.jpgPB060291.jpg

Hier het malletje/kalibertje met wat afmetingen op.
    PB060292.jpg

Hier de 2 stukken na uitharding lijm. Je kunt duidelijk de geschuimde lijm zien.
    Deze kan je gemakkelijk met een beitel verwijderen.
    PB060281.jpg

Diagonalen langs de andere kant van het grote iroko stuk trekken om het middelpunt te bepalen.

Met de priem/steker gaatjes prikken voor de centerpunten van de draaibank.
    PB060300.jpgPB060301.jpg

Werkstuk opspannen tussen de centerpunten waar de priemgaatjes zijn.
    PB060302.jpg

De buiten diameter van het onderstel aftekenen, maar 10 mm groter.
    Deze afmeting is hier nu +/- 300 afgetekend.
    PB060303.jpg

Het werkstuk weer van tussen de centerpunten halen en met de lintzaag brut uitzagen.
    PB060305.jpgPB060306.jpg

Het uitgezaagde werkstuk weer opspannen tussen de centerpunten en een gedeelte afdraaien tot op +/- 60 mm.
    Dit doe je ongeveer een 20 mm ver.
    Dit is om een klauwkop erop te plaatsen.
    PB060307.jpgPB060309.jpgPB060310.jpgPB060312.jpg

Linkse centerpunt uithalen.
    PB060313.jpgPB060314.jpg

Het werkstuk met klauwkop op draaien.
    PB060315.jpgPB060316.jpgPB060318.jpg

Rechtse verschuifbaar gedeelte met centerpunt tegen het geheel schuiven en opspannen + leunspaan plaatsen.
    Niet te hard aanspannen zodanig als je uit zal hollen, blijft er zo lang mogelijk middenin een gedeelte staan. Spant het teveel, dan kan op een bepaald ogenblik het middengedeelte kapot springen.
    Bij de volgende bewerkingen zal dit duidelijk worden.
    PB060320.jpgPB060321.jpg

Forum Rechten