Welke (houten) vloer ?

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Ok, dat klinkt goed... het idee is dus niet zo slecht, dat biedt perspectief ;-)
Nu nog even uitvinden wat goed spul of een goede manier is om een eiken vloer white wash te maken
 

DeVries

Nieuw lid
8 apr 2013
23
0
Mijn eikenvloer zit in olie van aquamarijn, milieuvriendelijk en omdat het niet stinkt is het prettig werken. Bovendien kunnen beschadigingen gemakkelijk worden bijgewerkt.
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Ja hoor kan prima. Maar maak je vloer niet te glad, fijnstof en al een redelijk gladde vloer halen je schaatstechnieken tevoorschijn.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Nu de de boel rondom dicht is en begonnen is met schilderen wordt het bijna tijd om de vloer te leggen
De vloer komt op panlatten te liggen van 22mm
Daarover heb ik een paar vragen

1.
De vloer is 20mm dik en er gaat een haar van af in de vandiktebank om van de laklaag af te komen
Is het voldoende om 4 latten per meter te leggen (elke 25cm dus) de zwaarste machine die er op zou komen te staan zal wss ooit een Hammer A31 of A41 zijn (afhankelijk van het budget)
Ik weet wel waar dit ongeveer is dus eventueel kan ik daar de latten iets korter op elkaar leggen (elke 20cm ?)

Is dit voldoende ??

2.
De vloer ligt op latten, die kan ik op de vloer vast zetten (ik dacht zelf aan lijmen)
De vloer kan ik zwevend leggen, maar ik heb ook een luchttacker (ecotools) is het verstandig om de vloerdelen vast te nagelen op de latten ? en kan ik deze dan zonder veren leggen als de vloer geniet is ?

3. hoeveel ruimte dient rondom gehouden te worden voor werking van de vloer (het is een 20 jaar oude eiken vloer)
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Helemaal niemand.... ? jammer

Nu de de boel rondom dicht is en begonnen is met schilderen wordt het bijna tijd om de vloer te leggen
De vloer komt op panlatten te liggen van 22mm
Daarover heb ik een paar vragen

1.
De vloer is 20mm dik en er gaat een haar van af in de vandiktebank om van de laklaag af te komen
Is het voldoende om 4 latten per meter te leggen (elke 25cm dus) de zwaarste machine die er op zou komen te staan zal wss ooit een Hammer A31 of A41 zijn (afhankelijk van het budget)
Ik weet wel waar dit ongeveer is dus eventueel kan ik daar de latten iets korter op elkaar leggen (elke 20cm ?)

Is dit voldoende ??

2.
De vloer ligt op latten, die kan ik op de vloer vast zetten (ik dacht zelf aan lijmen)
De vloer kan ik zwevend leggen, maar ik heb ook een luchttacker (ecotools) is het verstandig om de vloerdelen vast te nagelen op de latten ? en kan ik deze dan zonder veren leggen als de vloer geniet is ?

3. hoeveel ruimte dient rondom gehouden te worden voor werking van de vloer (het is een 20 jaar oude eiken vloer)
 

tuoh

Oud hout
Vooruit dan maar:p Vier latten per meter is ruimschoots voldoende bij een massief eiken vloer van 20mm, drie per meter zou ook al volstaan, ook als er machines op komen te staan.
Latten lijmen is een goed idee, spaart ondervulling.(lijmdotten om de 250mm ongeveer) Een vezelversterkte polymeer is hier de perfecte kit voor.
Omdat de dragers maar 22mm dik zijn zou ik de vloer niet vastnieten, gewoon zwevend leggen en enkel tand en groef lijmen. Rondom een 15 à 20mm open laten is ruim voldoende.
De vloerdelen hebben hopelijk toch een tand en groef? of enkel groeven en losse veren? Er moet toch minstens één van beide voorzien zijn om de delen onderling te verbinden tot één geheel. Zijn het losse planken zonder T+G dan moeten ze geschroefd of gespijkerd worden op de dragers, maar een grenen onderlat van 22 x 45mm is dan te dun, zou dan al minimum 45 x 45mm moeten zijn om wat houvast te hebben voor de spijkers.
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Op puntje 3 kan ik je antwoorden dat de leeftijd van de vloer niet uit maakt,het gaat om hier om de luchtvochtigheid en dat zal altijd een factor blijven. Je zal moeten kijken wat de uitzettingscoefficient is. Maar als je rondom 2cm vrij laat zal dat wel loslopen vermoed ik.

25cm zal voldoende zijn schat ik in. Weet niet het precieze gewicht van de machine maar verdiepingsvloeren worden vaak minder ondersteund. Je kunt de machine altijd nog op een plaat zetten om het gewicht te verdelen mocht het nodig zijn.

De vloer zelf kan je als een normale massieve vloer leggen. Zowel zwevend als genageld is mogelijk. Is het voor de stabiliteit niet handiger om ze te halveren in dikte en te verlijmen op een multiplex plaat? Heb je ook minder kans op schotelen van de vloer.
 

Toxiq

Oud hout
28 aug 2013
5.801
7
Flevoland
Heren reuze bedankt !
De vloerdelen zijn wel voorzien van T&G
Jij zou deze dus onderling verlijmen, dan hoeven er geen veren meer rondom ?
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Vraagje, ik kan misschien een grote schuur 5×6 huren om een werkplaats in te maken, de schuur is enkelsteens zonder isolatie, dak is onbekend en een betonnen vloer. omdat het niet van mijzelf is maar ik het "zwart" huur wil ik zo min mogelijk geld uitgeven gezien ik niet weet hoe lang ik er in kan blijven. volstaat een riggelwerkt van panlatten om de 20 centimeter met daarom een 18 millimeter OSB platen vloer ook? mijn verwachting is dat ik er pakweg 5 jaar blijf.
 

Rhynix

Actieve deelnemer
24 okt 2012
582
1
Izegem, België
Vraagje, ik kan misschien een grote schuur 5×6 huren om een werkplaats in te maken, de schuur is enkelsteens zonder isolatie, dak is onbekend en een betonnen vloer. omdat het niet van mijzelf is maar ik het "zwart" huur wil ik zo min mogelijk geld uitgeven gezien ik niet weet hoe lang ik er in kan blijven. volstaat een riggelwerkt van panlatten om de 20 centimeter met daarom een 18 millimeter OSB platen vloer ook? mijn verwachting is dat ik er pakweg 5 jaar blijf.

Wat ik zou doen in uw plaats, als je nu al zeker weet dat je er niet lang blijft, is werken met een werkplaats-in-een-werkplaats.

Maak op een afstand van de muren een nieuw frame met tussenliggende isolatie en aan beide zijden osb. Maak deze muren in modules (bv 60cm x 240cm) zodat je die later eenvoudig weer kan demonteren en meenemen naar je volgende werkplaats.

Zo doe je bijna geen verliess en kan je de werkplaats toch isoleren.

Idem met de vloer (kan zelfde opbouw zijn).

Het dak is iets moeilijker omwille van grote overspanningen.
 

lhoornweg

Actieve deelnemer
14 aug 2014
468
7
Helaas gaat de werkplaats niet door (iets met huren en onderverhuren) iig nu maar weer op zoek naar een werkplaats in omstreek almelo
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.