Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 22
    Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013

beginners set voor het slijpen van beitels

Hallo,

Ik baal al een lange tijd dat ik aan het prutsen ben met botte beitels. Dus ik wil een beginners set wetstenen kopen, maar wel iets goeds. Daarom zat ik te denken aan deze set:
    http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...0-800-3000.htm

Nu had ik ze bijna gekocht. Totdat ik begon te twijfelen. Een beitel raakt wel eens een spijker. Dan heb je een behoorlijke braam. Krijg je die wel weg geslepen, Of heb je dan een groffere nodig, zoals deze:
    http://www.knivesandtools.nl/nl/pt/-...-korrel-80.htm

Of is een braam van een spijker zo groot dat je die eigenlijk niet met de hand weg krijgt en heb je een slijpmachine nodig. Volstaat dan een eenvoudige?

Dank voor je reactie.

Doe jezelf en je portemonnee een plezier en ga voor de diamantplaat van baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...ijpsteenhouder
    Grove en fijne kant, perfect voor beitels en groot genoeg voor schaafbeitels. Slijpt erg snel en fijn genoeg, als je het helemaal af wil hebben plak je een stuk leer op een blokje hout, doe er wat polijstpasta op (heeft Baptist ook dacht ik) en polijst de snede tot ze blinkt als een spiegel.
    Als je een spijker geraakt hebt zal je wel even bezig zijn op deze steen, voor het echt grove werk heb ik een glasplaat (een vlakke tegel werkt ook) waarop ik schuurpapier plak met spuitlijm. Met een korrel 120 vreet dat gewoon staal. Een bandschuurmachine werkt ook goed als je die hebt, net als een slijpmolen, maar wel goed koelen dan.
    Roeland heeft al een paar interessante draadjes over handmatig slijpen gemaakt, zoek zeker ook eens Paul Sellers op op youtube.

Senior Member
    Ingeschreven
    Nov 2013
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arnoud Delporte Bekijk Berichten
    Doe jezelf en je portemonnee een plezier en ga voor de diamantplaat van baptist: http://www.baptist.nl/houtbewerkers/...ijpsteenhouder
    Grove en fijne kant, perfect voor beitels en groot genoeg voor schaafbeitels. Slijpt erg snel en fijn genoeg, als je het helemaal af wil hebben plak je een stuk leer op een blokje hout, doe er wat polijstpasta op (heeft Baptist ook dacht ik) en polijst de snede tot ze blinkt als een spiegel.
    Als je een spijker geraakt hebt zal je wel even bezig zijn op deze steen, voor het echt grove werk heb ik een glasplaat (een vlakke tegel werkt ook) waarop ik schuurpapier plak met spuitlijm. Met een korrel 120 vreet dat gewoon staal. Een bandschuurmachine werkt ook goed als je die hebt, net als een slijpmolen, maar wel goed koelen dan.
    Roeland heeft al een paar interessante draadjes over handmatig slijpen gemaakt, zoek zeker ook eens Paul Sellers op op youtube.
    Ik heb toch best een aantal slechte review gelezen dat hij krom is en wellicht moet je, je afvragen hoe goed die diamant coating is, voor deze prijs. Ik heb nog gezocht maar geen enkel ander diamand coated product zit in dezelfde prijsklasse, zelfs geen Chinese rommel. Dat vind ik verdacht.
    Daarom acht ik de kans te groot dat goedkoop toch duurkoop is.

Maar kan je met 120 korrel met de hand prima een putje uit je beitel slijpen in een afzienbare tijd?

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Een korrel 220 watersteen heeft geen moeite om beschadigde beitels terug in vorm te slijpen, natuurlijk zul je een behoorlijke tijd bezig zijn omdat er gewoon erg veel metaal verwijderd moet worden. Ook zijn de grove waterstenen heel erg zacht, je moet ze continu vlakken.
    De meesten zullen beschadigde beitels mbv een werkbankslijper aanpakken, dat kan ook een hele goedkope zijn. Let wel op voor oververhitten van de beitel!!!
    Zelf gebruik ik hier de 220 grit DMT diamant steen voor, vervolgens de 325, dan de 600 en 1200. Daarna ga ik afhankelijk van de staalsoort of via de medium naar fijne olie steen en dan de zwarte Arkansas en afwetten op leer met flexcut gold of de 1200 japanner en 6000 japanner en ook wetten op leer met flexcut gold.
    Het eerste setje lijkt mij prima te voldoen en voor veel mensen is een beitel gewet op een 3000 steen scherp genoeg.

Ik ben nu een jaar of drie bezig met slijpen en ben toen begonnen op stenen.
    Eerst een steen van de bouwmarkt. Daarna een diamantplaat van Baptist. Later heb ik er nog een grove korrel 220 bij gekocht om oude en beschadigde beitels weer in vorm te krijgen.
    Als laatste afwetten op flexcut gold.

Maar nu heb ik wat meer ervaring en ben over gegaan op: grof met de werkbankslijper.
    Daarna verder slijpen op waterstenen, zowel op Japanse synthetische stenen als op natuurstenen.
    Wetten doe ik nu op leisteen of op een (50 jaar oude) Norton olie steen.

In het begin was ik erg gefocust op de juiste hoek en dat het snijvlak precies op de steen gleed. Maar nu doe ik het uit de losse pols, en dat gaat nu ook prima. Het lukt niet altijd in een keer, maar met wat meer oefenen kom ik er wel.
    Uit de losse pols heeft als voordeel dat ik nu even snel slijp of wet en dat ik snel weer verder kan. In het begin was het een heel proces wat soms wel een hele avond in beslag nam.

Als ik ooit wat geld over heb, dan zou ik wel een Sorby Pro-edge systeem willen kopen.
    Dat lijkt me wat prettiger slijpen dan op de werkbankslijper.

Groeten, Raymond

Heeft iemand ervaring met een naniwa egaliseersteen? zoals deze bijvoorbeeld:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door houtaapje Bekijk Berichten
    Heeft iemand ervaring met een naniwa egaliseersteen? zoals deze bijvoorbeeld:
    Gebruik deze steen om mijn Shapton waterstenen te vlakken. Niks mis mee en doet wat het moet doen.

Raymond,

Dat sorby Pro-edge systheem heeft één zwak punt. En dat is de metalen plaat die achter de schuurband zit, en die ter hoogte van de vouw van je beitel de druk moet opvangen.
    Door warmte en wrijving geraakt die plaat na een tijd uitgehold en krijg je beitels met een bolle vouw.
    Ik heb er een tijdje mee gewerkt en vind het daarom de investering niet waard.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SunRayes Bekijk Berichten
    Ik ben nu een jaar of drie bezig met slijpen en ben toen begonnen op stenen.
    Eerst een steen van de bouwmarkt. Daarna een diamantplaat van Baptist. Later heb ik er nog een grove korrel 220 bij gekocht om oude en beschadigde beitels weer in vorm te krijgen.
    Als laatste afwetten op flexcut gold.

Maar nu heb ik wat meer ervaring en ben over gegaan op: grof met de werkbankslijper.
    Daarna verder slijpen op waterstenen, zowel op Japanse synthetische stenen als op natuurstenen.
    Wetten doe ik nu op leisteen of op een (50 jaar oude) Norton olie steen.

In het begin was ik erg gefocust op de juiste hoek en dat het snijvlak precies op de steen gleed. Maar nu doe ik het uit de losse pols, en dat gaat nu ook prima. Het lukt niet altijd in een keer, maar met wat meer oefenen kom ik er wel.
    Uit de losse pols heeft als voordeel dat ik nu even snel slijp of wet en dat ik snel weer verder kan. In het begin was het een heel proces wat soms wel een hele avond in beslag nam.

Als ik ooit wat geld over heb, dan zou ik wel een Sorby Pro-edge systeem willen kopen.
    Dat lijkt me wat prettiger slijpen dan op de werkbankslijper.

Groeten, Raymond

@Huib: Top, dan bestel ik die, want mijn naniwa 400 watersteen is al een beetje hol geworden.

Ik ben er als slijpbeginner overigens al achtergekomen wat er heel snel gebeurd als je de bijtel niet goed afdroogt na het slijpen: roesten. Ik maak ze inmiddels steeds goed droog en wrijf er een beetje wd40 op. Doen de slijpprofs zoals Sunrayes iets vergelijkbaars?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door evs Bekijk Berichten
    Ik heb toch best een aantal slechte review gelezen dat hij krom is en wellicht moet je, je afvragen hoe goed die diamant coating is, voor deze prijs. Ik heb nog gezocht maar geen enkel ander diamand coated product zit in dezelfde prijsklasse, zelfs geen Chinese rommel. Dat vind ik verdacht.
    Daarom acht ik de kans te groot dat goedkoop toch duurkoop is.

Maar kan je met 120 korrel met de hand prima een putje uit je beitel slijpen in een afzienbare tijd?
    Ik ben het volledig eens met Arnoud (en ja ik heb praktijkervaring).
    Zie ook mijn draadje: http://www.woodworking.nl/showthread...en-van-Baptist

Mijn eerste diamant steen was inderdaad krom maar nadat deze is omgeruild ben ik erg tevreden,
    de steen is inmiddels flink gebruikt.
    Bij mij werkt het zo:
    1. Is de beitel erg beschadigd of moet ik restaureren? -> Slijpmachine.
    2. Moet er veel materiaal af (bijvoorbeeld na stap 1) ? -> Grof schuurpapier op een redelijk vlakke plaat.
    3. Korrel 400 (ene zijde Baptist diamant steen).
    4. Korrel 1000 (andere zijde diamant steen).
    5. Baptist Chinese natuur steen.
    6. Flexcut gold polijstpasta op leer.

Stap 1 en 2 dus bijna nooit nodig. Stap 3 soms.
    Meestal begin ik met stap 4, daarna altijd stap 5 en soms ook nog stap 6 (dan is de beitel echt een spiegel geworden).
    Het voordeel van zowel de diamantsteen en de natuursteen van Baptist is de grootte. Al mijn schaafbeitels zijn ook nooit te groot.

De diamantsteen gewoon schoonhouden met een gummetje en koperborsteltje en volgens mij gaat het dan lang mee.
    Roeland denkt er net zo over, en ik denk dat hij meer slijpt dan wij ooit zullen doen!
    Groeten,
    Nico

Forum Rechten