Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 21

Onderwerp: pruimenboomhout

pruimenboomhout

We zijn bij mij schoonouders en daar is net een dag te vroeg een hele grote appelboom geveld en tot brandhout verwerkt....aaaargh
    nu moet een 60 jaar oude pruimenboom er ook aan geloven, is dit mooi hout en voor welk doeleind het best geschikt ?
    Met een hamer past alles...

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2013
    hoi is wel mooi hout hoor. Bij mij zit er een paarse rand in, maar ik geloof dat later bruin wordt misschien door uv licht.
    Het is nogal moeilijk te drogen, want het splijt en scheurt nogal. succes.

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Ik heb het nooit gebruikt maar voor mij is inlands hoogstam fruitbomenhout zo een beetje de heilige graal. Gewoon omdat het ultra schaars aan het worden is, en het hout zelf is ook gewoon mooi. Het is beter om dit voor te behouden aan hoogwaardige en kwalitatieve projecten.

Onlangs sprak ik met de eigenaar van een naburige weide of die zijn hoogstam perenboom niet wou verkopen voor 4x zo veel eik in de plaats (de vorige bomen hadden ze ook in stukken gedaan voor brandhout) Hij gaat erover nadenken maar wil mij die gewoon geven als ze hem kappen. Die wilde niet geloven dat perenhout nu zeldzaam en kostbaar hout is.
    In "zijne tijd" gebruikten ze perenhout om wegwerp pallets van te maken, stel je voor!

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Bijzonder hout....draait heerlijk !!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

He Toxiq, redden die pruimen. Mooi draaihout. Ik houd me aanbevolen voor een stuk stam.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

pruim is prachtig, een van de mooiste inlandse fruitbomensoorten qua hout. Zeker voor draaiwerk. Ook goed om blaasinstrumenten (blokfluiten bijvoorbeeld) van te maken. Harder, en (dus) een betere klank dan de andere fruitbomensoorten die daarvoor gebruikt worden, zoals perenhout.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door O Peatey Bekijk Berichten
    He Toxiq, redden die pruimen. Mooi draaihout. Ik houd me aanbevolen voor een stuk stam.

Komt goed peter, mag je meteen stukkie voor mij draaien

20140920_130137.jpg

20140920_125940.jpg
    Met een hamer past alles...

Jammer,
    Maar ook een beetje vreemd dat je schoonouders niet weten dat je een dergelijke stam graag zou komen ophalen.

Komt goed Toxiq; je meldt je maar bij me tegen de tijd dat het zover is. Het spul moet uit Tjechie komen neem ik aan.
    Groet,
    Pieter

www.houtdraaien.com

Forum Rechten