Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 12

Nieuwe Veritas schaven

Finetools heeft ze nog niet op de site staan maar in Amerika is er een grote introductie geweest van een nieuwe lijn Veritas schaven. Bevel down dit keer.

http://www.leevalley.com/us/wood/customplane.aspx?c=

Handvaten naar ieders goesting, en hogere hoeken voor ... de Australische markt? Spijtig dat ze geen houten zolen hebben ingevoerd, dat had ik wel eens willen zien.

Dat vind ik een goeie, dat van die houten zolen

Toch goed van Veritas om een al heel lang bestaand stuk handgereedschap een eigen draai te geven. Ze missen de klassieke Stanley look, maar het lijken me prachtige goed werkende schaven.
    @Damien, zoals we op ons forum o.a. van Roeland gezien hebben kun je van een "gewone" schaaf een infill maken. Een outfill (plakje pokhout onder de zool lijmen) moet dan ook mogelijk zijn, ben benieuwd naar je uitvoering er van .

jaap

Zeer interessant. Ook onderdelen om zelf een schaaf te maken. Alleen de kikkers vind ik wel prijzig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    @Damien, zoals we op ons forum o.a. van Roeland gezien hebben kun je van een "gewone" schaaf een infill maken. Een outfill (plakje pokhout onder de zool lijmen) moet dan ook mogelijk zijn, ben benieuwd naar je uitvoering er van .
    Ik dacht aan een heropbloei van de transitional, de Stanley #21 - #37, een houten schaaf met een modern regelsysteem. Al kan ik begrijpen dat de meeste houtbewerkers niets van hout willen hebben, ze weten immers hoe lastig het materiaal kan zijn. Wie weet komt het nog, een aparte module die inbouw van hun messen en regelsysteem toelaat.

Het zijn mooi gevormde schaven, echter ik ben niet zo'n fan van de diepte regeling i.c.m. de laterale instelling bij het verstellen van de diepte verlies je heel snel de juiste laterale instelling. De nieuwe Stanley sweethart serie en bv de Kuntz schaaf hebben dit systeem ook .
    Het is een crime om hem heel zoet en zuiver te stellen elke keer als je aan de diepte regeling zit gaat de laterale instelling verloren of je moet meer druk zetten op de dekbeitel(hem dus vaster zetten) en kun je nauwelijks fijn afstellen.
    Een ander probleem waar je tegen aan loopt is als je het schaafmes even snel wil wetten of slijpen, dan is het een heel gedoe om het beitelpakket(schaafmes met keerbeitel) in de juiste positie te leggen zodat de pin in het juiste gaatje valt word er echt dood nerveus van.
    Geef mij maar gewoon het Stanley/Bailey systeem simpel en onverslaanbaar, ook in een moderne schaaf!
    Maar uiteindelijk is het kloppen/tikken met een hamertje nog het beste voor het echte fijne werk.

groet,
    Roeland

Jaap, leuk idee dat plakje hout zal eens zien of dat werkbaar is!

De Stanley 12 3/4 had dat. een stalen schraap schaaf met houten blokken er onder.

http://www.supertool.com/StanleyBG/stan3.htm

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Het nieuws viel mij persoonlijk wel wat tegen, had gehoopt op weer een Veritas benadering van een klassieker. Maar ze hebben zo ongeveer alle klassiekers wel gehad.
    De reacties op het www vind ik ook wat lauw vergeleken met de onthulling van hun andere producten.

Inderdaad, de Amerikanen staan niet eens op een rijtje te juichen. Vrij opmerkelijk voor iets van LV, wat toch een beetje hun lieveling is.

Ik vind het op zich wel een gedurfd concept, en hun oude bevel down schaven met keerbeitel waren wel eens aan een update toe.

Forum Rechten