Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 15 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 144

Eiken tuinberging met overkapping (advies gevraagd)

Hoi allemaal,

mijn naam is Mariano. Wij zijn van plan om een eiken tuinberging met overkapping te plaatsen en hebben al enkele offertes laten maken maar de prijzen zijn zo duur dat we beslist hebben om er zelf voor te gaan en zelf de handen uit de mouw te steken.
    Het probleem is dat ik niet zo veel ervaring heb met hout, ik heb wel al een speelhuisje gemaakt voor de kids maar dat was allemaal geschroefd.
    Voor onze overkapping zouden we graag met pen en gat werken.
    Ik ben zelf tekenaar van beroep en kan dus perfect elke balk op voorhand uittekenen maar daar heb ik een beetje advies voor nodig.
    mijn eerste vraag is misschien al een hele domme maar zo zullen er nog volgen
    hoeveel speling moet/ mag je hebben tussen de pen en het gat zelf, ik heb bv een liggende balk van 150 breed en 100 hoog met een gat in waarin de staande balk van 150x150 in schuift met zijn uitsnijding, hoe groot moet dat gat zijn (ik las 1/3de van de balk) en hoeveel is de speling dan tussen gat en het deel van de staande balk die erin schuift.

1.jpg

alvast bedankt

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Dat moet je doen met paswerk, het hangt af van de grootte van de pen ook en hoe precies je kan werken. Als je gat en pen zuiver en glad zijn dan past het goed als de pen 1 a 2 tiende mm dunner is. In zulk een geval kan 1 tiende een verschil maken tussen perfect en te los of te strak.