Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 15 12311 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 144

Eiken tuinberging met overkapping (advies gevraagd)

Hoi allemaal,

mijn naam is Mariano. Wij zijn van plan om een eiken tuinberging met overkapping te plaatsen en hebben al enkele offertes laten maken maar de prijzen zijn zo duur dat we beslist hebben om er zelf voor te gaan en zelf de handen uit de mouw te steken.
    Het probleem is dat ik niet zo veel ervaring heb met hout, ik heb wel al een speelhuisje gemaakt voor de kids maar dat was allemaal geschroefd.
    Voor onze overkapping zouden we graag met pen en gat werken.
    Ik ben zelf tekenaar van beroep en kan dus perfect elke balk op voorhand uittekenen maar daar heb ik een beetje advies voor nodig.
    mijn eerste vraag is misschien al een hele domme maar zo zullen er nog volgen
    hoeveel speling moet/ mag je hebben tussen de pen en het gat zelf, ik heb bv een liggende balk van 150 breed en 100 hoog met een gat in waarin de staande balk van 150x150 in schuift met zijn uitsnijding, hoe groot moet dat gat zijn (ik las 1/3de van de balk) en hoeveel is de speling dan tussen gat en het deel van de staande balk die erin schuift.

1.jpg

alvast bedankt

Senior Member
    Ingeschreven
    Mar 2011
    Dat moet je doen met paswerk, het hangt af van de grootte van de pen ook en hoe precies je kan werken. Als je gat en pen zuiver en glad zijn dan past het goed als de pen 1 a 2 tiende mm dunner is. In zulk een geval kan 1 tiende een verschil maken tussen perfect en te los of te strak.

Maar hier zal de pen en gat wat ruwer zijn veronderstel ik, hoe gaan ze gemaakt worden? Een computer plan is goed als startpunt maar zodra je het hout begint te bewerken moet je soms-vaak van het plan afwijken. De balken zal je die zelf schaven? Als je geschaafde balken van 100 op 100 koopt dan zullen die in de werkelijkheid tussen 97 en 102 zijn met verschillen onderling, en ook begin einde zelfde balk. Hier bij zulke afmetingen denk ik dat je misschien beter een verschil tekent van 0,4 tot 0,7 mm in totaal

Dat was eigenlijk al mijn volgende vraag, hoe maak je zo'n gleuf in een eiken balk heb je daar bepaalde gereedschap voor, ik zag ergens dat ze daar een duo zaag voor gebruikten maar heel precies lijkt me dat idd niet.
    ik was van plan om geschaafde balken te bestellen.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maiello Bekijk Berichten
    Dat was eigenlijk al mijn volgende vraag, hoe maak je zo'n gleuf in een eiken balk heb je daar bepaalde gereedschap voor, ik zag ergens dat ze daar een duo zaag voor gebruikten maar heel precies lijkt me dat idd niet.
    ik was van plan om geschaafde balken te bestellen.
    Handzaag en beitel, evt. ook een grondschaaf. Oh ja, ook een duimstok, blokhaak en een potlood, evt. een markeermesje.

ik hoor het al, het gaat geen gemakkelijk klusje worden maar ik heb geen keuze, als ik het moet laten doen dan kost het mij 3x zoveel en dan komt er geen tuinberging.
    als jullie tips of filmpjes hebben die mij kunnen verder helpen dan zou ik dat heel erg apprecieren.

Voor zo'n eiken balken constructie moet je eerst ook eens gaan bekijken of je al het geschikte gereedschap hebt om de balken op maat te zagen, pen en gat
    verbindingen te maken. je kan het natuurlijk als je de tijd hebt ook allemaal met handzaag, hamer en beitels doen.
    Pen en gat verbindingen voor eiken balken constructies moeten gewoon makkelijk inelkaar passen zonder te veel speling en met licht tikken inelkaar glijden.
    Door de weersinvloeden zet het eiken zich vanzelf en komt muurvast te zitten.

Welke afmetingen wordt de berging ?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maiello Bekijk Berichten
    ik hoor het al, het gaat geen gemakkelijk klusje worden maar ik heb geen keuze, als ik het moet laten doen dan kost het mij 3x zoveel en dan komt er geen tuinberging.
    als jullie tips of filmpjes hebben die mij kunnen verder helpen dan zou ik dat heel erg apprecieren.
    Nou, niet makkelijk is wat zwaar. Zorgen dat je de spullen hebt en wat vuren balken (evt. sloophout) en dan gewoon lekker wat oefenen. Je moet er wel op rekenen dat het je tijd, moeite, bloed zweet en wellicht tranen gaat kosten. Dat is ook exact de reden dat het laten doen zo duur is.

Maar geloof mij, als je het zelf hebt gedaan is de voldoening des te groter! Dus het devies: Gewoon doen.

Bedankt voor de goede moed ik ben op zoek naar het geschikt materiaal waarmee de klus moet lukken, tranen gaan er zeker bij zijn bloed en zweet ook.
    Ik kan bij mijn schoonbroer al gebruik maken van een paneelzaag dus het op maat zagen zal wel lukken.
    Het maken van de pen en gat verbinding daar ben ik nog niet uit welk gereedschap ik daar het best voor gebruik.

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Wat filmpjes over hoe het te doen met het handje:

http://youtu.be/H3VTOpumi58?list=UUc...q5QL0QhwUNQb7w

http://youtu.be/LPBkO2chZxk?list=UUc...q5QL0QhwUNQb7w

Het valt allemaal wel mee, het is denk ik wel verstandig eerst wat te oefenen op afvalhout.

dank je wel voor de filmpjes,
    wat ik niet snap is, hoe je zo aan een nauwkeurigheid van 1mm komt

Forum Rechten