Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Onderwerp: Keuken

Keuken

Al lange tijd liep ik rond met het idee om een houten keuken te gaan maken. Ik ben nu pas begonnen en het leek me leuk om af en toe een fotootje te plaatsen.

Het ontwerp:

Van de zomer heb ik een stapel esdoorn gekocht om de frontjes te maken. Deze foto heeft al eens op de site gestaan:

En dan nu, nog heel pril, maar het begin is er:

Dit is alleen nog maar het hout voor de paneeltjes. Ik heb ze nu naar een timmerbedrijf gebracht om ze in twee dunnere plankjes te laten herzagen. Daarna laat ik het weer een tijdje opgelat staan en ten slotte ga ik ze op de juiste maat schaven. Ik hoop zoveel mogelijk met de hand te gaan doen, maar ik moet maar kijken hoe het gaat.

Re: Keuken

Hallo Seek,

mooi ontwerp voor een keuken, ik vind het alleen een beetje jammer dat je naast het fornuis een verloren hoek hebt.
    Als je het fornuis een 40cm opschuift naar links kan je in de hoek een carrousel plaatsen dan is de beschikbare ruimte optimaal benut.

Worden de corpussen uit plaatmateriaal vervaardigd of word alles in het massief uitgevoerd?

Die grote schuiven worden ook een praktisch iets, veel overzichtelijker dan een kastje.

Veel plezier met de bouw.

Mvg,

André

Ik heb eens uitgerekend wat zo'n carousel nou oplevert aan bruikbaar oppervlak, en dat valt nogal tegen. Gewoon een blinde hoek verlies je hooguit zo'n 5 % aan ruimte.

Ik heb dagen lang lopen schuiven met de indeling, en dit leek ons het mooiste. Lekker strak, hou ik wel van.

Voor de corpussen zit ik nu heel hard te denken om die van massief eiken panelen te maken. De prijs is nauwelijks hoger dan goede kwaliteit gefineerd materiaal. En het voordeel is dat je met hout werkt, ipv vies stoffig MDF. Om over spaanplaat maar helemaal te zwijgen. Multiplex is ook een idee natuurlijk, maar ook niet goedkoop. En dan moet je de randjes nog afwerken. Nadeel van massief is dat het wat meer werkt. Vooral voor de lades maak ik me daar een beetje zorgen over.

Massief beuken laden met een eiken voorfront? Wat voor een la lopers ga je uberhaupt gebruiken?

Wat de plaatsing van het fornuis betreft: heb vroeger ook eens een opstelling gehad met het fornuis zo in een hoek. Vond ik irritant werken; je staat niet lekker voor de pannen.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Renault
    Massief beuken laden met een eiken voorfront? Wat voor een la lopers ga je uberhaupt gebruiken?

Esdoorn voorfront. De lade maak ik oftewel van massief esdoorn (hangt ervan af wat ik over heb) of het wordt inderdaad beuken. Ladebodem wordt multiplex. Ladegeleiders worden Blum Tandem, die je onder de lade schroeft.

Als de kast van massief is en een beetje krom gaat trekken, dan trekt dat ook aan de ladegeleiders natuurlijk. Maar als ik onder de bovenste lade nou een extra dwarslat zet, een soort extra bodem, zeg maar, dan houdt die de boel wel bij elkaar. Hout verandert weinig in de lengte.

Ik denk wel dat het mogelijk is. Er zijn verschillende merken die volledig massief houten keukens maken, dus ik zal me niet al te veel zorgen gaan maken.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door haasjetik
    Wat de plaatsing van het fornuis betreft: heb vroeger ook eens een opstelling gehad met het fornuis zo in een hoek. Vond ik irritant werken; je staat niet lekker voor de pannen.
    Hebben we nu ook. En ik heb er eigenlijk geen last van.

Tja, dit is echt het definitieve ontwerp, daar ga ik niets meer aan veranderen. :twisted:

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Seek
    Tja, dit is echt het definitieve ontwerp, daar ga ik niets meer aan veranderen. :twisted:
    Jammer, ik had gehoopt op een brede maatschappelijke discussie :twisted:
    Maar goed, als het je bevalt ....

Na, al discussies genoeg gehad, thuis.
    Ik probeer de voortgang van het project een beetje te documenteren. Overigens ben ik altijd blij met tips. Of ik er wat mee doe, is een ander verhaal :lol:

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Dat probleem van een fornuis in de hoek en de verloren ruimte komt me bekend voor. M'n ex is een kookgek, dus het fornuis was belangrijk. Na veel puzzelen kozen we voor een opstelling, waarbij het fornuis 45 graden gedraaid in de hoek stond. Weinig loze ruimte en een werkvlak aan beide zijden van het fornuis. Alleen degene, die het aanrechtblad ging maken, keek zuur. Maar het eindresultaat was zeer goed.

Forum Rechten