Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 8 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 79

Work in progress: Een kistje met dubbele zwaluwstaarten, maar dan anders.

Na al het priegelige houtsnijwerk is het weer eens tijd voor wat nieuws. op dit draadje zal ik de vorderingen bijhouden van mijn nieuwste project:
    Een kistje met dubbele zwaluwstaartverbindingen, zonder rechte hoeken of lijnen.
    Dat betreft dan voornamelijk de verbindingen, het kistje zelf wordt vierkant.

Omdat de meest zinloze projecten ook vaak de leukste zijn, heeft het kistje geen nut of toepassing. Het gaat me zuiver om het prutsen met hout. Het is de befoeling dat alle onderdelen van hout worden, ook de schanieren en het slot. Voor dat slot ben ik aan het experimenteren met houten tandwieltjes en aanverwante onderdelen.

Ik zal proberen regelmatig een update te doen en ik hoop maar dat dit geheel gaat lukken.

Houtsoorten: Taxus, Noot en Buxus
    Afmetingen: 15*15*6 cm

Ooit heb ik een dikke taxus stam kunnen krijgen, waar ik veel plankjes en een paar blokken uit heb laten zagen.
    IMG_20140525_185152.jpg

Het plankje gezaagd tot de vier zijkanten en alle zijden gelijk mooi vlak geschaafd. De stukken met de mooiste tekening worden de voor- en achterkant. De reststukjes zijn vast later handig, dus die bewaar ik.
    IMG_20140714_135245.jpg

Op de twee zijkanten de zwaluwstaarten afgetekend en met een beitel en mesje netjes eruit gehaald.
    IMG_20140714_135210.jpg

Voor de dubbele zwaluwstaart gebruik ik noot. Dat kleurt erg mooi bij taxus en is makkelijk te bewerken (in tegenstelling tot taxus). Drie verbindingen zijn af en de vierde is goed op weg. Dit is een kwestie van een hoop passen en aftekenen. Er zitten wel wat spleetjes, maar die werk ik later wel weg.
    IMG_20140805_162801.jpg

Nu dus eerst de vierde verbinding afmaken en daarna kan ik aan de slag met de tweede laag van de dubbele zwaluwstaarten. Als die er goed inzitten, komen de boven en onderkant.

Tot de volgende keer...

Dat ziet er goed uit, speels idee zo. Wat is dat zwarte kokertje rechts op de onderste foto ?
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Ben benieuwd, het begin is in ieder geval veelbelovend!!! De vorm doet me denken aan de isolock verbinding van Leigh.

@civixx: dat kpkertje is een mesje van veritas: http://www.leevalley.com/US/Wood/pag...332,43393&ap=1

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Dat ziet er kunstig uit zeg.. Potverdrie!

Zie ik het goed dat de "zwaluwstaarten" ook taps toe lopen? Zo ja, hoe krijg je dat dan goed passend? Dat lijkt me door de ronde vorm een behoorlijke opgave.

Inderdaad een hele opgaaf. Ik ben benieuwd naar het eindresultaat. Hoe teken je dat af?

Het is maar goed dat ik nu alleen in de kamer zit want anders had mijn familie me vast nog raarder aangekeken dan ze normaal doen.....Ik heb wel 20 x met mn neus tegen t beeldscherm om te zien hoe dit gedaan wordt.....Bijzonder....Erg bijzonder....Er schieten alweer vele ideeen door mn hoofd voor nieuwe projecten......

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Ik weet niet of het duidelijk was meron, maar ik vind het dus supergaaf om te zien! De anderen volgens mij ook.

Bedankt voor het leuke commentaar iedereen.

@klaas: Het klopt dat ze taps toelopen. Eigenlijk valt dat nog wel mee om passend te krijgen. De ronde vorm is wat lastiger.
    @vener: Jammergenoeg heb ik nog niet bedacht hoe ik dit slim kan aftekenen. Het is meer een kwestie van passen, een stukje bijwerken en weer passen en weer een stukje bijwerken en weer....

Wat een leuk idee! Ik ben benieuwd hoe het wordt, maar het ziet er nu al bijzonder uit.

Waar gebruik je het hulpstuk van die twee ijslollystokjes voor?

Labels voor dit Bericht

Forum Rechten