Bed van Amerikaans esdoorn

A

Athanor

Guest
De vakantie is zo'n beetje voorbij dus werd het tijd om wat aan die lange To-Do list te doen (@Jaap:p). Dit is een van de projecten die ik wil maken uit de kuub Hard Maple die ik vorig jaar bij Hayo van de Akkrumer houthandel heb gekocht. Ik had de kantplanken een tijd geleden al eens samengesteld en pootjes gezaagd uit een dikker stuk esdoorn. Het bed wordt zodanig geconstrueerd dat het demontabel is. Daarom heb ik gekozen om de planken tussen de poten te bevestigen, waarbij deze aan het kop en eindschot worden verlijmd. De zijschotten wil ik dan met domino's en draadeinden er tussen monteren.

Ik heb besloten het geheel functioneel en zo simpel mogelijk te maken, dus mezelf niet belasten met de taak een designhoogstandje te maken;). De randen van de bedschotten en de poten ga ik met de frees licht afronden.

Dit zijn de bedschotten die ik met de Domino al heb voorbereid.
image.jpg

image.jpg


Vervolgens de poten voorzien van corresponderende gaten voor de domino's
image.jpg

Dit is een van de gedachtensprongen geweest voor het demontabele deel van de de zijkanten. Ik ben echter van het idee van de rampamoeren afgestapt en heb gekozen om draadeinden direct in het hout te schroeven. Met een boutje M6 heb ik de draad al in de gaten getapt. Dat gaf een veel strakkere sluiting dan het gat dat ik met een tapeind heb voorbewerkt. Alleen de boutjes werden heet, dat wil je niet weten..... Ik moest ze met een tang vasthouden:).
image.jpg

image.jpg

image.jpg

De gaten in de zijschotten voor het draadeind heb ik met een hulpstuk geboord.
image.jpg

image.jpg

Vervolgens moest er nog een uitsparing in de zijpanelen komen om de moeren op de draadeinden te kunnen bevestigen en aandraaien. Dat heb ik met de Festool Domino kunnen doen, wel even spannend omdat je dan op de diepte instelling moet vertrouwen anders ga je dwars door het paneel..... (die instelling is bij het maken van de gaten verschoven tijdens het wisselen van het freesje:() van deze handeling plaats daar straks een filmpje, dat moet ik nog even op Youtube zetten.

Wordt vervolgd,

Fons

Het filmpje is inmiddels te zien:

 
Laatst bewerkt:

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Ziet er allemaal heel nauwkeurig uit, freest precies wel mooi met domino machine.
Kun je die deuvels voor er in te steken zo in de handel verkrijgen of maak je die zelf
( nog nergens in de winkel tegengekomen:rolleyes:)
Ook mooi hout om te gebruiken, met wat ga je het behandelen?

Mgv
 
A

Athanor

Guest
Ik heb indertijd bij de aanschaf van de Domino machine een systainer vol met domino's gekocht, was een aanbieding, samen met de machine. Ik wil het afwerken met watergedragen parketlak. Dat zal mijn eerste poging worden om het met een verfspuit HVLP op te brengen.


Fons

P.S. Het filmpje is inmiddels in het eerste bericht te bekijken!
 
Laatst bewerkt:

Stefan h

Actieve deelnemer
3 jul 2014
34
0
Dat is een handige machine, en vooral snel
Ik maak mijn verbindingen met een zelfgemaakte langatboor (te vinden op www.garagewoodworks.com)
Heeft lang geduurd om dat zelf te maken, maar heb er nu veel plezier en voldoening van:rolleyes:
Mgv
 

rendew

Post veel
30 jun 2010
1.356
79
Amsterdam
Moet toch wel toegeven dat het best een mooi machientje is zo'n portable "gatenboor/frees " krijg alleen een wegtrekker als ik de prijs zie en dan heb ik nog een zeer groot voordeel dat ik niets thuis hoef uit te leggen of te verantwoorden hoe zou athanor het voor elkaar gekregen hebben ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Rrrickk
A

Athanor

Guest
27-07-14, 19:55rendew
Moet toch wel toegeven dat het best een mooi machientje is zo'n portable "gatenboor/frees " krijg alleen een wegtrekker als ik de prijs zie en dan heb ik nog een zeer groot voordeel dat ik niets thuis hoef uit te leggen of te verantwoorden hoe zou athanor het voor elkaar gekregen hebben ;-)

't is vrij simpel: een nieuw ledikant van deze kwaliteit zal gauw €1500,-- kosten. Een Dominomachine met assortimentsdoos was € 1000,-- houtkosten ongeveer € 150,-- totaal € 1150,-- tijdsinvestering x uren à € 0,00 dus de vrouw heeft een winst van € 350,-- ;):D:D:D

Fons:cool:

- - - Updated - - -

Het projectje vordert niet zo snel....

Alle kanten afgerond, veel schuurwerk gedaan en sommige uitbreeksels met zelfgemaakte Gupa gestopt. Straks nog even licht naschuren en dan kijken of ik e.e.a. eind van de week kan spuiten met mijn nieuwe speeltje: een HVLP systeem:).

Fons

Zo gaat het eindbord worden.
image.jpg
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
Eenvoudig doch mooi ontwerp! Het Hard Maple is erg prettig om naar te kijken qua kleur en tekening.

Welke dikte heb je de zijkanten aangehouden? Een streep of 20? Hoe heb je de montage van de middenbalk voorzien aan het hoofd en voeteneind?
 
A

Athanor

Guest
De zijkanten zijn 25 mm. Op het hoofd- en voeteneind lijm ik de poten er aan vast met de domino's. De zijkanten worden met draadeinden en moeren aan de poten bevestigd (demontabel) voor de draadeinden heb ik een draad getapt in de poten. Dat kun je een paar berichten hiervoor bekijken. Voor de moeren heb ik met de domino een opening in de zijkanten gefreesd. Zie het youtube filmpje.

Fons
 

Jeevanbee

Actieve deelnemer
11 mei 2013
231
0
Doetinchem
De bevestiging van de zijkanten en van de poten had ik inderdaad in je eerdere berichten gelezen. Ik ging er van uit dat je met 2 losse lattenbodems gaat werken en deze dus in het midden nog op een balk of iets dergelijks zou laten rusten. Of ga je dit op dezelfde manier doen als de zijkanten en zit ik ergens over heen te lezen :confused:
 
A

Athanor

Guest
Aha, dan begreep ik het niet goed. Inderdaad komen er lattenbodems in. Langs de zijkanten wil ik een dikke regel schroeven. Voor de ondersteuning in het midden weet ik het nog niet, een regel overdwars of een bredere in de lengte. Daar ben ik nog niet uit. Iemand tips voor deze constructie?


Fons
 

Glen

Actieve deelnemer
1 apr 2009
95
0
Arnhem, als ik thuis ben
Voor ons eigen tweepersoonsbed heb ik ook aan de beide zijkanten een regel er tegenaan geschroefd en gelijmd. Voor de ondersteuning in het midden voor de twee lattenbodems heb ik twee vurenbalkjes kruislings bevestigd 4x7 cm. De (4) kopse kanten van de balkjes heb ik ingelaten in de regels, zodat de bovenzijde in één vlak ligt, evenals op de plek waar de twee balkjes elkaar kruisen. Om alsnog doorzakken te voorkomen heb ik op de plek waar de balkjes elkaar kruisen een pootje gemaakt tot op de grond.

Op deze manier is het ook makkelijk de lattenbodems op het bed leggen, omdat ze op meerdere punten ondersteund worden, en niet alleen aan de randen.

Succes,

Glen
 
A

Athanor

Guest
Watergedragen lak spuiten (HVLP)

Vandaag heb ik de losse zijkanten en poten van het ledikant gespoten met watergedragen (parket) lak (Traelix). Omdat mijn verfspuit nog een gebrek vertoonde heb ik vorige week eerst een laag met de roller aangebracht en deze gisteren geschuurd. Nu de verfspuit goed werkte heb ik vandaag buiten de werkplaats een opstelling gemaakt om met de Earlex 5500 aan de slag te kunnen. Ik heb de lak niet verdund en met een 1,5 mm. naald gespoten. Het is mijn allereerste ervaring in het werken met een verfspuit, dus eerst maar op de binnenkanten van de de onderdelen geoefend. Het is wel even wennen om de juiste snelheid en afstand van het object te bepalen. Maar bij de laatste oppervlakken keek ik of er erg droge plekken te zien waren en die hielp ik dan nog even bij met een pufje uit de verfspuit;)

Al met al ben ik niet ontevreden met de eerste resultaten. Morgen maar even schuren en dan zo mogelijk nog een laag spuiten. Misschien dat ik dan ook binnen kan werken met de garagedeur open. Dat ben ik nog aan het uitdokteren. De overspray valt me wel mee.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 

kiesvoorhout

Actieve deelnemer
6 mrt 2008
616
96
Rottum Frl.
www.kiesvoorhout.nl
Goed bezig!
valt niet mee, zeker voor de eerste keer om verf te verspuiten.
kun je een beetje stofvrij werken?
Ik zie, dat je buiten bezig bent, nu het stof weggeregend is gaat dat wel, maar als het droog wordt en gaat waaien heb je problemen.
Als je binnen gaat werken kun je overwegen overdruk te creeren, zodat in ieder geval geen stof naar binnen kan komen.
als je niet te lang bezig bent kun je zelf volstaan met een goed mondkapje om te beschermen.
Succes verder en als je een luchtfilter nodig hebt, hoor ik het wel :D
Groeten, Kor
 
A

Athanor

Guest
Het stofvrij werken ging goed, de weersomstandigheden zitten ook wel mee momenteel. De gebruikte lak droogt gelukkig snel, na een half uur is het droog genoeg om stofproblemen te vermijden. Bij andere omstandigheden zal ik snel last van vliegjes en pluizen hebben denk ik. Daarom heb ik een groot stuk horrengaas achter de hand om onder het overstek van de werkplaats te hangen. Dan kan ik in de opening werken en ik heb het voorste deel afgeschermd met plastic en dekkleden. Ik werk met een 3M stofmasker. Moet nog even uitzoeken welke filter ik nodig ben als ik met andere verf ga werken.

Eerst het "Kiesvoorhout stoffilter" laten draaien om rondwarrelend stof in de werkplaats te minimaliseren natuurlijk:)


Fons
 
Laatst bewerkt:
A

Athanor

Guest
Afronding van de klus

Beste mensen,

Dit is een van de "Slow" projecten die ik onder handen heb. Flink onderbroken door de mooie nazomer die ik heb besteed aan het schilderwerk van onze Finse woning. Onlangs heb ik de draad van dit project weer opgepakt en inmiddels afgewerkt. Nog enige onderdelen gemaakt voor het dragen van de lattenbodems, deze rusten op latten die ik aan de zijborden heb bevestigd en in het midden van het bed op een draagbalk die op de eindborden wordt bevestigd. De hoekverbindingen die ik al had voorbereid met de domino verbindingen om e.e.a. pas te houden heb ik afgemaakt door de draadeinden in de getapte gaten te draaien. De eindborden heb ik aan de poten gelijmd en de zijborden worden via de draadeinden daartussen bevestigd. De slobgaatjes die ik met de Dominomachine had gemaakt moest ik uitboren met een forstnerboor om meer ruimte te maken voor de moeren om die met de ringsleutel aan te kunnen draaien. Zie de foto's voor meer details.

Het project is hiermee deels klaar, ik ga nog een wandbetimmering maken achter het bed, dat tevens als eindbord aan het hoofdeinde kan dienen. Daarin komt ook verlichting en mogelijk worden de nachtkastjes daar ook aan bevestigd. Daar open ik t.z.t. wel een nieuw topic voor.

Fons

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg

image.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: antwerpenpjvan

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.