Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 28

Restauratie van een Stanley 60 1/2 schaafje

Ik heb deze middag op een rommelmarkt een Stanley 60 1/2 schaafje gevonden. Helemaal onderaan in een bak met waardeloos gereedschap.
    Kostprijs: 1,50€.

IMG_1527.jpg

IMG_1528.jpg

IMG_1529.jpg

IMG_1530.jpg

IMG_1532.jpg

Op het eerste gezicht ziet alles er betrekkelijk goed uit. Zo meteen ga ik alles eens uit elkaar halen en beginnen opknappen. Hopelijk kan ik hier een goed werkend stuk gereedschap van maken.
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Moderator
    Ingeschreven
    Nov 2008
    Blog Berichten
    1
    Mooie vondst!!
    met vriendelijke groet,
    rick
    http://thewoodworkersattic.blogspot.com/

dit wordt een leuk draadje om te volgen
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Ik ben alvast begonnen met alles uit elkaar te halen. Het eerste wat ik vond was wat je altijd zou moeten vinden bij een schaaf:

IMG_1534.jpg

De beitel ziet er best nog goed uit, maar is niet zo goed geslepen. Waarschijnlijk veelvuldig op de slijpmolen geslepen. De snede staat niet meer haaks op de rand van de beitel.

IMG_1536.jpg

De foto's zijn helaas niet altijd even scherp. Het roest op de beitel valt reuze mee. Ook aan de spiegelzijde.

IMG_1537.jpg

De verstelbare schaafmond vertoont ook enkel roest op de zool. Binnenin is alles netjes.

IMG_1540.jpg

De kleine onderdelen worden allemaal wat opgeblonken met polijstmiddel en staalwol 000 en/of katoenen doek. Hier en daar komt een staalborsteltje aan te pas.

IMG_1541.jpg

IMG_1544.jpg

Op de stelschroef zit nog wat roest, maar dat ga ik laten zitten denk ik. Een beetje patina mag best.

Nu is de dekbeitel aan de beurt:

IMG_1542.jpg

Met een doorslag heb ik voorzichtig het pinnetje er uit getikt:

IMG_1543.jpg

Het hendeltje heb ik voorzichtig in de bankschroef geklemd en met een staalborsteltje wat gepoetst.

IMG_1545.jpg

Het hendeltje heeft een ruw oppervlak en zal daardoor ook niet zo mooi glanzen uiteraard.

Voorlopig zijn dit de laatste foto's, de batterij van de camera is aan het opladen .

Ik ga trachten om nog niet te veel verder te werken voor de camera is opgeladen, maar ik kan niks beloven natuurlijk

Netjes gewacht tot de batterij weer opgeladen was

Eerst verder de kleine onderdelen opgepoetst. Op de foto's is het niet altijd even duidelijk, maar het verschil in glans is groot.

IMG_1546.jpg

IMG_1547.jpg

IMG_1553.jpg

IMG_1552.jpg

IMG_1551.jpg

Een voor en na van de dekbeitel:

IMG_1542.jpg

IMG_1549.jpg

De eerste test op de zijkant van de schaaf:

IMG_1548.jpg

En een voor en na:

IMG_1554.jpg

IMG_1555.jpg

Een close up:

IMG_1556.jpg

In de zool blijkt wel een scheurtje te zitten in de hoek van de schaafmond. Al denk ik niet dat dit de functionaliteit ernstig zal beïnvloeden.

IMG_1557.jpg

De binnenkant van de schaaf poetsen bleek niet zo gemakkelijk. Allemaal hoeken en kantjes. Uiteindelijk alles schoon gekregen.

IMG_1563.jpg

De verstelbare zool ook onder handen genomen:

IMG_1566.jpg

IMG_1564.jpg

Als laatste heb ik de beitel onder handen genomen. Het roest was snel verdwenen. Helaas is de beitel slecht geslepen en heb ik niet veel beitel meer over om alles goed te krijgen:

IMG_1569.jpg

Ik heb al een poging ondernomen om alles wat beter te krijgen, maar ik ben wijselijk gestopt. Net iets te veel enthousiasme kan het hier om zeep helpen. Ik zal nog moeten uitdokteren hoe ik dit het best aanpak.

En dan de definitieve voor en na:

IMG_1527.jpg

IMG_1571.jpg

Het enige wat me nu nog te doen staat is de zool vlakken, wat ik nu helaas nog niet kan doen. En de beitel aanpakken, of toch uitvlooien hoe ik dit het beste doe.

Ik heb in elk geval al een hele middag plezier gehad voor 1,50€. Waar vind je dat nog?

Dat is een prachtige vondst! En zeker voor € 1,50.

En heel mooi opgepoetst. Mijn complimenten!

Bij baptist kan je een nieuwe beitel voor de 60 1/2 kopen. Voor € 7,55.
    Ik denk dat je met een nieuwe beitel een schaafje voor het leven hebt.
    Ik heb ook zo'n klein blokschaafje, en bij elk project gebruik ik hem ergens voor.

Groeten, Raymond

Er is nog meer dan genoeg staal over .
    Gewoon slijpen, die beitel.
    Je winkelhaak toont duidelijk wat er vanaf moet geslepen worden om het terug recht te krijgen.

Het is een mooie aanwinst.

succes

groeten,
    Ornament
    Laatst gewijzigd door ornament; 27-07-14 om 23:26.

Ik zit vooral te knoeien met de vouw zelf. Die loopt ook zo scheef als maar zijn kan. Ik heb hier wel zo'n Stanley slijphulp liggen, maar daar had ik in het verleden één probleem mee: de snede ging uit de haak
    Misschien haal ik hem toch nog eens boven, in de hoop dat nu wel alles haaks blijft. Het valt niet mee om uit de hand zo'n vouw te herstellen.

Een nieuwe beitel is de laatste optie, maar enkel als alle andere opties zijn uitgeput

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Mooi en boeiend (beeld)verslag van een respectvolle restauratie.

(ik heb zelf ooit eens een heel oud gehavend haalmes alle geschiedenis eruit gerestaureerd. Oh, oh spijt :-(. )

mvg
    klaas0639

Forum Rechten