Gitaar: OM Curly Redwood/Ziricote

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
73
4
Bussum
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Op dit moment bouwt een goede vriend mijn acoustische gitaar, daar komt alleen een afwerking op van wat laagjes osmo hard wax. Ik wilde juist geen hoogglans geheel.

Een afwerking met Osmo op een gitaar heb ik nog nooit gezien / gehoord, ben benieuwd!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.060
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Ben ook heel benieuwd naar het eindresultaat, met zulk hout zou ik zeggen: politoeren!! Alle klassieke instrumenten zijn in glans afgewerkt en dus met gevulde porien. Het klankbord in een piano is daarentegen weer onbehandeld. Het lijkt of het voor de klank niet uitmaakt, maar nu sta ik misschien puristen op de tenen ;).

jaap
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Dat soort mensen hangen heel erg aan traditie. Als jij zegt dat een dikke laag poly lak geen verschil maakt met een politoer afwerking.. berg je dan maar..

Daar kan ik het dan deels wel mee eens zijn, een afwerking op een akoestische gitaar moet zo dun mogelijk zijn, maar in mijn ogen maakt een dunne nitrolaag of politoer geen verschil..

Maar een klassieke gitaar MOET gepolitoerd worden, want anders klinkt hij niet.. Een gevoel en zeer subjectief in mijn ogen. . Zie het Leonardoproject over het gebruik van inheemse houtsoorten ipv tropische..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En hij is naar de spuiter, nu twee weekjes geduld hebben e n gaan we de laatste fase in! Grote grijns hier! :D
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb er misschien overheen gelezen, maar waar ga je de gitaar mee laten spuiten?
Persoonlijk denk ik dat andere factoren veel en veel meer invloed hebben op het geluid geluid van een gitaar. Houtsoort, vorm en plaatsing zangbalkjes en niet de minste de gitarist zelf!!!
Een waardeloze gitarist klinkt op de duurste gitaar nog altijd ruk, terwijl een meester gitarist een goedkope pongel "goed" kan laten klinken ( fretbuzz en zo daargelaten)...
Was het niet Taylor die een geweldig klinkende gitaar maakte uit pallet hout om te bewijzen dat je geen duur hout nodig hebt om een goed klinkende akoestische gitaar te maken?

En dan is er nog de bekende blinde test met de alom bejubelde Stradivarius violen. Vielen blijkbaar behoorlijk door de mand...
Maar dan heb je natuurlijk de mojo factor! Die verteld dat een '59 LP ten alle tijden beter klinkt dan welke andere LP ook!
En daar is niks tegen in te brengen!
Daarom klinkt mijn PRS custom 24 ook beter dan mijn Gibson LP studio die weer beter klinkt dan mijn Epiphone sheraton ( met SD '59-ers) die weer beter klinkt dan mijn ESP f 200 die weer beter klinkt dan mijn B.C. Rich die weer beter klinkt dan mijn aller eerste gitaar, een echte Mad Axe!:rolleyes::D
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Mee eens, alhoewel ik dus idd denk dat je de lak bij een akoest niet te dik moet opspuiten.. Op een elektriekert, waar het geluid door alles behalve het hout wordt bepaald, maakt het niet zoveel uit. Maar dat is een andere discussie. :D

Hier komt 2K lak op. Snel hard, dun en eenmaal gepolijst als een glaslaag.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Grondlaag cellulose en 1e laag 2k lak. Nog 1 of 2 lagen. Ik kreeg nog een compliment van de spuiter dat ik de poriën heel goed gevuld had en dat scheelt in in het aantal lagen.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Klein beetje voortgang: Schuren tussen de lagen door.. Takkewerk en het hoeft maar een keer of drie.. Maar goed gedaan levert het wel een fantastisch resultaat op! 20150404_104210.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.