Gitaar: OM Curly Redwood/Ziricote

Vener

Actieve deelnemer
21 jul 2012
266
154
Nijmegen
120 uur klinkt nog redelijk. Al ben ik dan denk mik toch ook wel een jaar mee bezig. Maar nee, eerst mijn andere projecten afmaken...
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Lijkt mij leuk om deze gitaar eens live te zien en te horen hoe hij klinkt en te voelen hoe hij speelt. De toetsen zien er iig weer erg mooi uit.
Het lijkt erop dat het einde in zicht begint te komen.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
In de lente klaar ? Krijgen we dan een prive concert in Apeldoorn tijdens de barbeque ?
Dat gaan we regelen Rick! Het is wel de bedoeling dattie dan klaar is..

Lijkt mij leuk om deze gitaar eens live te zien en te horen hoe hij klinkt en te voelen hoe hij speelt. De toetsen zien er iig weer erg mooi uit.
Het lijkt erop dat het einde in zicht begint te komen.

Dat kan geregeld worden, Meron, de koffie staat altijd klaar.. :)
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Lekker schaven, daarna met de spookschaaf, lekker bezig.. Helaas iets te enthousiast.. :( Zo aan het opletten dat het op het ene punt niet te dun wordt, dat je een paar cm verderop toch te diep gaat en dan ga je er doorheen en zit je in het halspenkanaal.. Gloeiende gloeiende!!!!

Fretboard er maar weer af, sleuf gezaagd, netjes en strak gemaakt en een strip erin.. genoeg vlees, alleen in eerste instantie te diep gefreesd.. Zucht... het zit niet mee, maar gelukkig kan het opgelost worden zonder dat er een nieuwe hals op moet..







 
Laatst bewerkt:

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
En we hebben een hals zonder gaten.. :) Toch de toets nog maar wat opgedikt met twee fineertjes van 0,5mm. Skunkstripe gemaakt en alles weer in elkaar gezet.. Tis er allemaal niet heel erg mooier op geworden door het weer moeten verwijderen van de toets, maar daar zal ik mee moeten leren leven.. Ik heb er een hoop van geleerd en ik ben blij dat de afwerkfase nu kan beginnen! :)



 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Gaatjes en spleetjes vullen met was en dan is het schuren geblazen! Helemaal opgeschuurd tot 320, nu is het tijd voor poriën vullen.. Dat doe ik lekker thuis en laat'm dan spuiten door de cursusleider :) De eindstreep is in zicht! Maar nog wel een eindje weg.. Tussen de lagen door nog schuren, dan na de laatste laag nog schuren, polijsten, brug erop, topkam en zadel maken, snaartjes erop en afstellen...





 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Leuk dat het eind in zicht is. Is er al zicht op de klankkleur? Kom je toevallig ook naar de dag van masave, en komt de gitaar dan ook mee? Het lijkt mij tof om de verschillende projecten ook in het echt te zien.

Trouwens korrel 320; waarom niet nog fijner? Is daar een reden voor?
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
320 is fijn genoeg om poriën te vullen.. Dat moet ook nog een keer of 3, elke keer weer helemaal terugschuren.. Laatste keer dan ook tot 400, dat is fijn genoeg om te lakken.. Het echte fijne werk komt daarna pas..

Wb klank, nu hij geschuurd is, komt er een mooie volle klank uit de kast, warm en rinkelend.. (helemaal niet subjectief :p). Ik heb er goede hoop op!

Ik kom als het meezit ook naar Rick idd... Als hij klaar is, neem ik 'm mee!
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Is het vullen van de porien belangrijk voor de l
klank, of voor het uiterlijk?

Ik verwacht ook naar Rick te komen, dus ik ben benieuwd.

Voor het uiterlijk. Nu heb ik hout waar niet heel gek veel poriën inzitten, alleen de hals en het rozet hebben veel poriën. Als je een strakke laklaag wil, is het zaak om het hout zodanig voor te bereiden, dat er zo min mogelijk lagen op hoeven, teveel lak gaat wel de klank beïnvloeden, zeker op het bovenblad. Als je het nl. niet doet, zul je met de lak de poriën moeten opvullen, anders krijg je een kraterlandschap.. Zoals met zoveel zaken, is de voorbereiding het halve werk.

Ik heb ook wel eens een gitaar gehad met een oliefinish, waar geen poriën waren gevuld.. Met als reden dat de finish weliswaar heel zacht was, maar dat dat de klank wel ten goede komt, immers, de finish is extreem dun. Klonk idd als een klok.. Politoeren is ook extreem dun, maar ook daar zul je poriën moeten vullen met puimsteen om dezelfde reden. Klassieke gitaren worden over het algemeen zo afgewerkt. Hoog ambachtelijk en traditie. Maar wat een werk! 60-100 lagen is niets.. :(
 

meron

Post veel
8 sep 2011
1.428
435
Nijmegen
www.instagram.com
Ik heb eens van iemand gehoord dat je hout, omwille van de klank, moet schrapen en niet schuren. Juist om de porien open te houden.
Een gitaar met oliefinish heb ik nog nooit gezien. Weet je nog welk merk dat was?
 

sirjacobsd

Oud hout
27 feb 2014
2.794
41
Rizz,
Die gitaar is al heel mooi geworden.
Ziet er prachtig uit al ben ik geen kenner.
Toch zou ik dit ook heel graag maken omwille van de handenarbeid die eraan te pas komt.
Ik blijf volgen tot het eind.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Deze: http://www.musiciansfriend.com/guitars/hohner-essential-plus-parlor-acoustic-guitar

Zit op zich wat in, maar hoe vult diegene dan z'n poriën? Want een poly, 2k of nitrocellulose lak ziet er niet uit zonder dat, of je moet idd veel lagen aanbrengen en die iedere keer terugschuren, maar dan is vullen toch een stuk makkelijker..

Dank u, Didier, ik doe m'n best om enigszins mee te komen hier.. Zonder begeleiding had ik dit niet gered! Maar ik ben optimistisch over de uitkomst en voor een eerste. ..
 
Laatst bewerkt:

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Op dit moment bouwt een goede vriend mijn acoustische gitaar, daar komt alleen een afwerking op van wat laagjes osmo hard wax. Ik wilde juist geen hoogglans geheel.
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Op dit moment bouwt een goede vriend mijn acoustische gitaar, daar komt alleen een afwerking op van wat laagjes osmo hard wax. Ik wilde juist geen hoogglans geheel.

Anders ik wel.. :)

Wb de afwerking: Zo'n top moet gewoon een hoogglans hebben om de vlam goed uit te laten komen.. En ziricote wordt fantastisch met een hoogglans afwerking.. Het lijkt er nu nog niet zo op, maar dit wordt een vrij donkere gitaar en juist die hoogglans laat 'm knallen. Da's ook de reden dat ik de gitaar verder vrij sober heb gehouden, het hout mag spreken..
 

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Eerste laag poriënvuller erop. Geeft een aardig idee hoe hij eruit gaat zien! Gelukkig heb ik geen strakke broek aan.. 😜

20150314_113355.jpg

20150314_112834.jpg

20150314_112158.jpg

Het grote nadeel: het moet ook weer geschuurd worden.. :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.