Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Presenteerschaal met 3-punten ondersteuning.

Eindelijk wat tijd om een groter project onder handen te nemen.
    Gisteren 9 juli gestart en stapsgewijs plaats ik via foto's mijn stappenplan op deze forum.

Hier de voorbereidende werken van de staander met 3-punten gerealiseerd uit padoek.
    P7090140.jpgP7090141.jpg

!!! Geen lijm tussen doen om later de stukken weer te lossen en te draaien.
    P7090144.jpg
    P7090147.jpg
    P7090149.jpg
    P7090150.jpg
    P7090154.jpg
    P7090158.jpg
    Laatst gewijzigd door sirjacobsd; 10-07-14 om 16:10. Reden: Een belangrijke zin in het rood bijgeplaatst

Vervolg na voorbereidende werken van de presenteerschaal met 3 punten ondersteuning.

Hier werd een 17-tal mm diep gedraaid.
    P7090159.jpg

Gewenste vorm uitdraaien, maar ik had iets op voorhand uitgetekend via autocad om me ergens op te baseren.
    De gedraaide vorm fijn schuren (korrel 400) en afwerken met een gewenst product. Bij mij is het SHELLAWAX.
    P7090160.jpg

Het geheel volledig lossen
    P7090161.jpg

De afgewerkte kanten nu naar binnen toe draaien, en lijmen met gewone witte lijm.
    !!! Span eerst eens je werkstukken op zonder lijm al vorens lijm aan te brengen.
    P7090170.jpg

De volgende stappen zullen volgen na droging van de lijm.

Prachtig voorgesteld!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door de Kastanjeboom Bekijk Berichten
    Prachtig voorgesteld!
    Bedankt, morgen komt er nog wat bij als de tijd mij het toe laat.

Volgende stappen nadat de lijm is uitgehard.

Het resultaat met de spanschroeven eraf.
    P7100171.jpg

Blokjes bevestigen en het middelpunt weer bepalen.
    De blokjes gebruik ik als er eventueel een kleine verschuiving is op de werkstukken tijdens het lijmen.
    P7100172.jpg

Rondingen aandraaien om in de klauwen te kunnen bevestigen.
    P7100176.jpg

Er worden 2 klauwen toegepast waarvan 1 op de as van de motor en 1 langs de andere kant.
    Er moet dan een speciaal (hier op foto) hulpstuk gebruikt worden die kan meedraaien.
    P7100177.jpg

Werkstuk weer op de draaibank plaatsen.
    P7100180.jpg

Profiel aan de buitenkant draaien met een ronde beitel qua schacht.
    Deze keuze van beitel werkt prima.
    Door de ellipsvorm ben je altijd met een punt aan uw werkstuk waardoor het happen bijna niet kan.
    Dit is toch mijn ervaring.
    Om de vorm te draaien aan de buitenkant, plaats een lamp op het draaiende stuk en je zal de binnenvorm heel duidelijk zien.
    Heel eigenaardig, maar het is zo.
    P7100184.jpg

Schuren en afwerken met SHELLAWAX of wat je ook wenst.
    Tijdens het schuren en de afwerkingslaag moet je een hoog toerental gebruiken zodanig dat je niet in het binnenste deel van het werkstuk zal happen.
    Ik heb een soort zacht mousse blokje gebruikt.
    P7100187.jpg

Volgende week zal ik maar de vereder stappen kunnen op plaatsen omwille van een druk weekend.

Interessant project, maar hoe denk je die mooie kleur van Padoek te behouden.

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Ik volg dit met interesse Jacob , is het mogelijk om een afbeelding van de ronde beitel te plaatsen ?? en hoe je die hanteert, please

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Nico Oosthoek Bekijk Berichten
    Interessant project, maar hoe denk je die mooie kleur van Padoek te behouden.
    Nico,
    Ik besef dat het zal verkleuren naar een donker bruine tint, maar ik zal de keuze maken voor de plateau's uit een bleke houtsoort zoals beuk, es of iets dergelijks dat het contrast nog merkbaar blijft.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Leo Van Der Loo Bekijk Berichten
    Ik volg dit met interesse Jacob , is het mogelijk om een afbeelding van de ronde beitel te plaatsen ?? en hoe je die hanteert, please
    Leo,
    Ik vind het super dat je het projectje volgt.
    Hier een paar afbeeldingen van de beitel.
    P7120193.jpg
    P7120195.jpg
    P7120198.jpg

Hier nog eens de foto die al eerder te zien was qua hantering en nog een andere..
    P7100184.jpg
    P7100183.jpg

Hier nog een link waar ik deze beitels heb gekocht.
    http://www.willyvanhoutte.be/nl/catalog/show_cat/61

Hier een linkje naar een filmpje waarvan de beitel te zien is. De aanslijping is iets anders tegenover de mijne.
    Aan de 55 seconden zie je de beitel in werking op kopshout.
    http://vidoz.com.ua/video/7hqck1NGWER.html

Hopelijk weet je hiermee voldoende Leo.
    Ik zou zeggen, schaft u er één aan en proberen.
    Groetjes Didier Sirjacobs.
    Laatst gewijzigd door sirjacobsd; 12-07-14 om 19:58. Reden: een link bijgeplaatst en een filmpje

ziet er mooi uit!, ik volg mee.

Forum Rechten