Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 19

Hoe eik donker/zwart maken?

Beste,

Ik ben van plan om een moderne kast te maken met eiken legblad en deurpanelen.
    Ik had graag zeer donkere (bijna zwarte) eik gebruikt.

Ik ben terechtgekomen bij fineerplaten van gerookte eik. Die zijn donker bruin maar ze zouden naar het zwarte moeten gaan.

Als ik die behandel met 2 lagen olie en daarna een laaag volledig transparante matte vernis dan heb ik mij kleur, maar het heft een eerder olieachtige indruk, ietwat vettig.

Nu mijn vraag, hoe kan ik een zwart eik bekomen waarbij de onderliggende structuur nog zichtbaar is?

Hoe doen de schrijnwerkers dit? Bv voor een zwarte kader, of een zwart eiken tafel? Ik veronderstel lakken, maar is dit doenbaar als doe het zelver en welk product gebruik ik dan best?

Alvast vriendelijk bedankt

Al eens een goed resultaat bereikt met het op kleur brengen met zwarte waterbeits en afwerken met osmo hardwax olie (matte).
    Je moet dan ook geen gerookte fineerplaten nemen, maar gewone eiken fineer platen zonder enige behandeling.

Hier is al veel over geschreven op dit forum. Probeer de zoek-knop om die onderwerpen te vinden.

Zelf heb ik goede ervaring met chemisch beitsen mbv ijzersulfaat. Dit kun je bij een tuincentrum kopen als mosverwijderaar. Wanneer je dit met water mengt en op eik aanbrengt (een kwast) zie je het eikenhout gelijk zwarter worden. Dit komt door een chemische reactie tussen de looizuren in het hout en het ijzersulfaat in de mosverwijderaar.

In een pot wat azijn doen met een stukje staalwol.
    Dit een dag of twee laten staan totdat het staalwol is opgelost.
    Hierna het hout ermee insmeren en het zal bijna zwart worden.
    Ik ben begonnen met niets en het meeste heb ik er nog van over.

Een veel gebruikte ouderwetse methode is om azijn te nemen (zelf gebruik ik schoonmaakazijn) en dat in een potje met een dot staalwol. Een week of zo laten staan, het staalwol eruit vissen en met een kwast de nog steeds heldere azijn op het eike smeren. Wordt echt zwart in no time. Daarna afwerken met olie, hardwax olie of lak.
    Wel onbehandeld eiken gebruiken. Even zoeken op ons forum naar b.v. ebonizing brengt nog veel meer info.

jaap

ok bedankt!
    ik zal het zeker proberen. Is dit hardwax olie (ik lees dat de meeste Osmo gebruiken) volledig mat en transparent?

De fineer (kwartier) heeft ook een relief, zijnde porieen. Is het de bedoeling dat die volledig vlak geschuurd worden of kunnen die gewoon blijven?

Senior Member
    Ingeschreven
    Oct 2012
    Het staalwol/azijn recept werkt heel goed heb ik ervaren (althans als je echt zwaritng wilt met behoud van relief).

Mvg
    klaas0639

Ja staalwol met azijn gebruik ik ook. Letop niet elk stuk eiken geeft dezelde kleur.

ik heb laatst de azijn/staalwol oplossing gebruikt oo notenhout. Wordt mooi zwart. Alleen dringt het niet heel diep in het hout. Je moet niet nog gaan schaven en ik denk ook oppassen met schuren. Kan ook te maken hebben met sterkte van de oplossing of de houtsoort.

+1 voor de azijn/staalwol. Wel eerst even proberen op een rest stukje. Je kan het meerdere malen herhalen om het donkerder te maken.
    Een andere truc kan thee zijn. Zelf overigens nog nooit geprobeerd. Uiteraard zou ik in jouw geval wel kiezen voor de 'zwarte thee'

Forum Rechten