Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 35
  1. #1

    Lightbulb zaagtafel en incra U-profiel infrezen.

    Even een vraagje aan de specialisten hier of beter gezegd zijn er nog ander tips of zaken die kunnen helpen.

    Mijn project werkbank- zaagtafel is nu zover dat het onderstel klaar is.

    De onderkant van het werkblad is uitgefreesd zodat het originele binnenstuk van de Scheppach cirkelzaag in de werktafel past.

    Dit onderdeel steunt of beter hangt in twee metalen steunen welke ik regelbaar heb gemaakt zodat ik later het zaagblad haaks of evenwijdig kan uitlijnen.


    Nu moet ik in de bovenkant van dat werkblad twee gleuven gaan frezen voor de "Incra-mitter" u profielen. Ik begrijp dat die dus best heel zuiver haaks op de voorkant van het werkblad moeten staan doch de twee groeven aan weerszijde van de zaag moeten ook zuiver parallel aan elkaar zijn.
    Als metaal bewerker zou ik zeggen, neem een zeer grote freesmachine, stel de tafel goed zuiver op het werkblad en frezen maar… doch in houtbewerking en als klusjesman, ?


    Hierover ben ik dus al een paar dagen aan het denken hoe ik dit kan verwezenlijken.
    Zijn er bepaalde methodes op na te kijken of iets 100% haaks staat en evenwijdig.
    Kortom, enige hulp, in tips, zou hier zeer welkom wezen.
    Laatst gewijzigd door beagle; 07-05-14 om 18:31.

  2. #2
    Senior Member
    Ingeschreven
    Jan 2011
    Locatie
    Ouderkerk aan den IJssel
    Berichten
    1.297
    Haaks: Gebruik de verhouding 3:4:5 met de stelling van Pythagoras. Met a^2 + b^2 = c^2 zet je een rechthoekige driehoek uit. Door de volle diepte van je tafel te gebruiken als 'a' en de lange zijde als 'b' maak je de driehoek zo groot mogelijk, met dus de grootst mogelijke precisie. Vervolgens fixeer je een lineaal of geleidelat op het blad waarlangs je freest. De tweede maak je evenwijdig door twee latten tegelijk af te korten. Die gebruik je als afstandhouders t.o.v. de gefreesde sleuf of de nog vast zittende geleiderail of -lat.

    Je kan ook overwegen de sleuf iets ruimer te frezen dan je rail. Net als met je verschuifbare steunen voor de zaag kan je dan de incra tracks nog een beetje aanpassen. Als ze naar je zin zitten vul je de sleuf op met epoxy.

    Optie 1 zou mij meer voldoening geven, maar het moet dan wel in 1 keer goed.

    Succes, Karel

  3. #3

    :Ooops: iets gaan zoeken met hele getallen voor die maten van de driehoek, met een breedte van de tafel op 598 mm. geen gemakkelijke opgave. ( Die stelling van piet is wel meer dan 55 jaar geleden.)
    Gelijke stukken afzagen; goede tip niet aan gedacht.!

  4. #4
    dank zij excell :rolletjes:
    vind ik toch eren paar bruikbare afmetingen in mm. voor mijn driehoek.
    a= 597 b= 796 c= 995
    a= 594 b= 792 c= 990
    a= 591 b= 788 c= 985
    of
    a= 592 b= 444 c=740
    a= 596 b= 447 c=745


    zou ik die U profielen op welke afstand van het zaagblad zetten. 150 mm. lijkt dat een bruikbare maat ?

  5. #5
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.458
    Als ik het goed gezien heb is de zaag enigszins na te stellen. Dan is je probleem in feite al opgelost.
    Maak twee groeven voor de rails in het blad, zo haaks mogelijk op de rand. De groeven zouden enigszins symmetrisch links en rechts van het zaagblad moeten liggen. Meet op of de rails parallel aan elkaar zijn. Maak beide groeven breder met de helft van het verschil. Maak in elke rail twee gleufjes in de breedte tegen het einde van de rail. Stel daarmee de rails precies patallel aan elkaar en fixeer de rails. Schroef de rail vast in het blad en vul de ruimte rond de rail op met epoxy.
    Nu kan je met een slede werken die in beide rails valt of met een geleider in één rail. Het zaagblad moet je dan wel parallel aan beide rails stellen.
    De rails haaks op de rand van het blad is veel minder interessant dan de rails en de zaag parallel aan elkaar. Als je een slede gaat maken moet de dwarsligger wel goed haaks op de rails komen.

  6. #6
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door WR1944 Bekijk Berichten
    De groeven zouden enigszins symmetrisch links en rechts van het zaagblad moeten liggen.
    1)Meet op of de rails parallel aan elkaar zijn. Maak beide groeven breder met de helft van het verschil.
    2) Maak in elke rail twee gleufjes in de breedte tegen het einde van de rail. Stel daarmee de rails precies patallel aan elkaar en fixeer de rails.
    groeven symmetrisch t.o.v. de zaag. was een vraag waar ik nu een antwoord op heb. Dank U.
    Maar het tweede deel van dat citaat is mij toch niet helemaal duidelijk.

    Wil je dus zeggen dat ik eerst de groeven zo goed mogelijk haaks moet maken op de voorste rand.
    Daar dan de rails inleggen en dan gaan opmeten of ze parallel zijn. en dan voor het verschil , de groeven terug groter maken. ( een beetje twijfels hier als je zo maar werkt met een bovenfrees.

    dat tweede deel --> met die gleufjes in de breedte ???? kan je dat even anders omschrijven...

  7. #7
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Locatie
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Berichten
    3.458
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door beagle Bekijk Berichten
    ........ dat tweede deel --> met die gleufjes in de breedte ???? kan je dat even anders omschrijven...
    Zoals je gleufjes hebt gemaakt in de steunen voor de zaag kan je ook gleufjes maken voor in de rails. Zo kan je de rail iets zijdelings verstellen. Zodra je de juiste positie hebt gevonden schroef je de rails definitief vast met de al voorgeboorde gaten en vul je de open ruimte op met epoxy. Als je de gleufjes ca. 25 mm vanaf het einde van de rails maakt heb je er maximaal profijt van (momentwerking).

    Als je haaks vanaf de rand van je tafel werkt heb je een richting. Omdat je later de rails gaat bijstellen is de exacte haaksheid niet erg belangrijk. Het parallel zijn van de rails en het zaagblad is belangrijker.
    Laatst gewijzigd door WR1944; 08-05-14 om 17:42.

  8. #8
    ok begrepen...Goede tip. Thanks.
    gaan wij dit W.E uitproberen....

  9. #9
    bezig met de electra.
    Aan de achterkant heb ik een stopcontact voor een led bureaulamp.
    Aan de Voorkant komt er een viervoudig stopcontact voor de kleine machientjes zoals mini cirkelzaag, mini schuurmachine; trommelschuurmachine en nog wat ander spul.
    Werkt allemaal rechtstreeks als de bank is aangesloten op het net.
    De stofzuiger komt met een master-slave switch van 16A. Als de zaagmachine wordt gestart, start ook de stofzuiger. Aan de voorkant komt ook nog een tweepolige wisselschakelaar om de stopzuiger ook zo te kunnen gebruiken.


    Verder heb ik de gleuven uitgefreesd , aan de achterkant beiden iets breder dan aan de voorkant.
    De linkse kant is dan met een winkelhaak en de stelling van Piet :-) haaks op de voorkant gezet.
    Alles licht ingesmeerd met Variobond epoxy en nu moet ik dat 24 uur laten drogen.
    Ondertussen ook de meetopstelling al gemaakt om morgen de andere incra U-profiel in te lijmen en parallel te zetten. In de proef opstelling lukt het om minder dan 0,01mm. te bereiken.

    pas als de beide rail volledig zijn ingelijfd en de epoxy is uitgehard ga ik de zijkanten met epoxy plamuur afwerken.
    Laatst gewijzigd door beagle; 09-05-14 om 13:02.

  10. #10

    Red face

    na het inlijmen van de eerste geleide rail.
    Even het zaagblad controleren…..



    Ooops, zijn die bladen niet vlak. Op een 3 tal zaagbladen meet ik een slingering van 0,12 tot 0,14 mm.
    en het hoogste en laagste punt liggen bij die 3 bladen niet op 180° van elkaar. maar op een 150°.
    Nu wil ik wel aannemen dat één blad niet zuiver is, maar zelfde afwijking op zelfde plaats op 3 bladen. begin ik toch te denken dat het hier iets moet zijn in de zaagas van scheppach.
    De afwijking is nu ook niet zo groot; zeker niet als je ongeveer 80 mm. vanuit het center-punt van de as meet.
    Maar toch moet ik rekening mee gaan houden bij het uitlijnen van de zaagas.

    Om de parallelliteit van het zaagblad te meten met de geleider heb ik mij eerst een tooltje moeten maken uit een paar stukjes afval beuk.

    de zaagas assy is op het zicht geplaatst in de tafel, gemeten met een gewone meetlint en met een stukje aluprofiel. Nu ik het na-meet ( zaagblad met hoogste punt steeds meedraaiend) kom ik nog tot een afwijking van 0,14 mm. niet slecht voor een begin.
    Laatst gewijzigd door beagle; 11-05-14 om 09:51.

 

 

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •  
This website uses cookies
We use cookies to store session information to facilitate remembering your login information, to allow you to save website preferences, to personalise content and ads, to provide social media features and to analyse our traffic. We also share information about your use of our site with our social media, advertising and analytics partners.
     
Back to top