Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

Bovenfrees 200 - 300 Euro_ 2014

Hallo mede houtbewerkers!

Mijn Kinzo bovenfrees heb ik uit frustratie (en uit veiligheids oogpunt) weggegooid en wil nu een bovenfrees aanschaffen in een iets hoger segment. Ik heb al een aantal posts bekeken over de aanschaf van bovenfrezen, maar ben er nog niet uit. Daarnaast denk ik dat je met regelmaat een nieuwe discussie moet starten omdat merken met steeds met nieuwe modellen komen en soms beter of slechter worden in vergelijking met voorgaande modellen.

Ik verwacht de bovenfrees met regelmaat te gaan gebruiken, voor het maken van meubels. Niet echt het zware werk en ook niet dagelijks, gewoon hobby. Ik wel er eigenlijk maximaal 300 euro aan besteden. Wie kan mij tips geven waar ik op zou kunnen selecteren? Ik heb al een accuboor en schaafmachine van Makita, bevalt me goed. Hun instap bovenfrees heeft echter geen variabel toerental en is maar 900 Watt. Zou ik hier genoeg aan hebben?

Graag jullie reactie, Alvast bedankt
    Rob

Senior Member
    Ingeschreven
    Jul 2012
    Hoi Rob,

Welkom op het forum!

Wat je vraag aangaat, als je niet vies bent van 2e hands spullen dan zou ik persoonlijk naar een Festool OF1010 kijken. Ik ben er zelf erg over te spreken en je kan, als er behoefte aan is, ook nog een Basis of CMS module bijkopen icm met een tafel zodat je 'm ook stationair kan gebruiken.

Let wel, ik ben een Festool en Mafell fan en dus bevooroordeeld.

Rob om met het laatste te beginnen alleen bij grote frezen draai ik het toerental lager verder alleen als ik brandsporen zie. Advies is lastig maar bij de bekende merken zit het wel goed met de kwaliteit. Verschillen zitten in stofafzuiging vermogen en de verkrijgbaarheid van toebehoren. Een korte maar niet volledige opsomming de walt Bosch blauw makita metabo en festool zijn goede machines. Zelf heb ik al twintig jaar een festo of 900 e. Voor uit de losse hand. En een zware triton voor onder mijn freestafel. Ik weet nu hoe fijn een zware frees werkt. Deze zou ik niet als losse machine gebruiken ik vind hem te zwaar 6 kilo. Meerdere frezen is makkelijk maar niet noodzakelijk. Denk anders eens aan een tweede hands festool of 1010 .

Bedankt voor de reacties tot nu toe. Ik ben wat huiverig voor tweedehands en zou liever nieuw kopen. Ik heb nu een kleine selectie gemaakt, Makita RP1110C, Hitachi M8V2 en Dewalt DW615.
    Ik verwacht niet direct dat ik de frees stationair ga gebruiker, wel wil er er een keer een geleiderrail bij kopen.

Waarom geen triton?

Ik kan niet zo veel vinden over triton... Heb wel gelezen dat men een zwaar model graag onder een tafel monteert, wat bij mij de indruk wekt dat dit merk misschien niet geschikt is voor het fijnere werk. Ik sta open voor alternatieven, dus laat maar horen als je een tip hebt qua model.

Frees niet stationair gebruiken heb ik ook vele jaren gedacht. Maar een zelfgemaakte freestafel voor mijn Makita was een geweldige hulp bij het bouwen van mijn werkbank......
    Die Makita heb ik vele jaren, zo ongeveer 25. Lijkt erg op de genoemde 1110. Was ik eraan mis is de softstart.
    groet
    Bert
    Let's make better mistakes tomorrow

ik heb de middelste versie van triton en ik heb ook een makita (rp0900k).
    Wat ik merk bij Triton is dat er overal over na gedacht is, zoals draaien aan de knop voor diepte instelling, fijnafstelling, asblokering als de frees helemaal ingedraait is en nog een paar dingen.
    Niet te vergeten de prijs.
    En ja je kunt hem onder een freestafel hangen.
    Ik gebruik de frees dus uit het handje maar ook onder de tafel (de rp0900k staat nog steeds te koop)

- - - Updated - - -

Wat me te binnen schiet is wat ik echt niet fijn vond aan de rp0900k (ik weet niet of de RP1110C dat ook heeft) is dat je de frees moet indrukken om zo de hoogte te bepalen.
    Nu glijdt het niet helemaal geweldig (ook na schoonmaken en insprayen) en dat wekte bij mij irritaties op vandaar de keus naar een triton

Wat een tips! Ik raak na wat leeswerk nu erg gecharmeerd van de Triton. Geweldig om ook jullie ervaringen met makita te lezen. Ik heb goede ervaring met een schaafmachine en uiteraard accuboor van Makita, dus was een beetje die kant op aan het denken. Laatst ook met afgeragte Dewalt gewerkt, softstart was fijn, niet meer soepel indrukken was irritatie. Daarmee valt de RP0900 van makita dus denk ik wel af. Waar zou ik triton kunnen kopen? Nogmaals dank voor alle tips. Gr Rob

Forum Rechten