Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 18

Unhappy Bruin gele vlek onder snijplank

Hoi Forum,

Maanden geleden heb ik voor mijn moeder een grote kopshouten snijplank gemaakt uit essen, hij staat op rubber poten van 2cm hoog.
    Hij wordt regelmatig ingewreven met hoe kan het ook anders... druivenpitolie.

Nu werd de plank op een andere plek gezet en zie je op de oude plek een lichte bruin/gele waas in het graniet van het aanrecht...
    Ongeveer zo groot als de snijplank.

Hoe kan dat, en hoe krijg je het weg?
    Zijn er "snijplankers" op het forum die ook zoiets kennen?

Moeders is niet blij, plank staat inmiddels buiten...

Mmmm....misschien een soort van chemische reactie tussen de inhoudsstoffen van t beukenhout , druivenpitolie en t graniet ? Dergelijke reactie's ken ik wel met eiken en ijzer.... De meeste snijplanken die ik nu maak komen op rubberen pootjes te staan....

Heb je misschien wat foto's ?

Athanor
    Guest
    Ja, ik zit in dezelfde richting te denken. Maar je geeft al aan dat er rubberpootjes onder zitten, ik neem niet aan dat er olie op het granietblad is gelekt? Daar hebben wij slechte ervaringen mee.... Eens een flesje olijfolie laten vallen op de granieten vloer, snel op gedept, maar er was veel onder de plint door onder de tegels gekomen. De capillaire werking zoog de olie onder de hele tegel en vandaar uit in het graniet. De soort die wij hebben is hard, maar heeft een poreuze structuur, het zijn als het ware veel in elkaar geperste steentjes. Met als gevolg dat de tegel een donkere vlek kreeg en ik deze moest vervangen

Fons

Ik gok dat het gewoon olie is. Graniet is enigszins poreus, en zal wat van die olie opnemen (en helaas krijg je dat er zonder polijsten niet meer uit - wellicht kan het gebleekt worden).

Ja structureel kan het er eigenlijk niet op gelekt hebben, of het moet uit de onderkant van het hout komen als je het er boven "inschenkt".

Ik weet wel van de natuursteen bij ons op de badkamer, als er overnacht water op blijft staan. Dat over de badrand is gekomen ofzo.
    Die plekken de dag erna donkerder kleuren dan de rest van de vloer, dit trekt echter in een kleine week weer bij.

Athanor
    Guest
    Dat is het verschil met olie, in de bijkeuken zit nog een olievlek in het graniet van 10 jaar oud, die is ook nog niet weggetrokken...

Water in hetzelfde graniet is een kwestie van tijd tot het verdampt is.

Fons

Is er kans dat na het afwassen bv de plank op de kop op het aanrecht heeft gelegen?
    Dan is het bijna zeer zeker dat er olie in je graniet is terecht gekomen.

Er zijn bv ook witte graniet soorten die je niet met grijze portlandcement mag zetten/plakken/lijmen, om dat de grijze kleuren van het portlandcement doortrekt in het graniet, daar is bv witte portlandcement geschikter voor.

Als het echt graniet is, dan kun je het proberen te bleken met bleekwater. Vlekken van b.v. fruit gaan er zo ook uit. Wel even een proefstukje doen op een niet zichtbare plek. Als het olie betreft misschien eerst met aceton proberen.
    Wij hebben een paar kleine bladen van Belgisch hardsteen in de keuken. Belgisch hardsteen is lang zo stabiel niet als graniet, het is een kalksteen achtige stof net zoals marmer dat ook is, en daardoor gevoelig voor zuren van b.v. fruit en wijn. Er zitten ook een paar vlekken op, maar nu schijn je die er uit te kunnen polijsten met een soort diamant schuurpapier. Op youtube heb ik al eens een amerikaan gevonden die daar setjes voor promote. Heeft iemand daar ook ervaring mee?

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2014
    Essen hout heeft een open structuur zoals Amerikaans Eiken (Red Oak) en Ik veronderstel dat die olie er doorheen is gegaan, misschien alleen de damp of hele fijne druppels, en dan is er nog de mogelijkheid dat het komt van de chemicals die gebruikt worden om de olie te extracten, onderanderen het Toxic solvent HEXANE, niet erg gezond voor je.

Athanor
    Guest
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jaap Bekijk Berichten
    Als het echt graniet is, dan kun je het proberen te bleken met bleekwater. Vlekken van b.v. fruit gaan er zo ook uit. Wel even een proefstukje doen op een niet zichtbare plek. Als het olie betreft misschien eerst met aceton proberen.
    Wij hebben een paar kleine bladen van Belgisch hardsteen in de keuken. Belgisch hardsteen is lang zo stabiel niet als graniet, het is een kalksteen achtige stof net zoals marmer dat ook is, en daardoor gevoelig voor zuren van b.v. fruit en wijn. Er zitten ook een paar vlekken op, maar nu schijn je die er uit te kunnen polijsten met een soort diamant schuurpapier. Op youtube heb ik al eens een amerikaan gevonden die daar setjes voor promote. Heeft iemand daar ook ervaring mee?

jaap
    Hier ben ik ook zeker in geinteresseerd, wij hebben een kookeiland met een Belgisch hardstenen blad en veel problemen met de sappen van fruit en tomaten bijv. Nog geen remedie op gevonden; mijn vrouw heeft ontdekt dat de beste correctie is te vinden door het in de bijenwas zetten van het blad en dat uitpoetsen, dan zie je de uitgebeten vlekken het minst.

Fons

Forum Rechten