Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 36
    Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2010

Welke handgereedschap voor een startende hobbyist?

Ik heb al lange tijd interesse om te starten met houtbewerking, maar gezien ik in een appartement woon is dat praktisch onmogelijk.
    Recent hebben wij een huis gekocht en ga ik daar wel de nodige ruimte hebben om een (hopelijk) nieuwe hobby uit te oefenenen.
    Wat is zoal het broodnodige basisgereedschap om te starten met houtbewerking?
    Ik heb al wel een heel aantal zaken (hamers, beitels, zagen)
    Voor de elektrische gereedschappen beschik ik over 2 boormachines, een slagschroevendraaier en 2 schuurmachines (festool ETS125 en RO150 + stofzuiger).

Wat zijn zoal de meest gebruikte vijzen/schroeven/...? Welke lijm is goed/minder goed?
    En wat voor soort olie gebruiken jullie voor de laatste fase?

Als er mensen zijn die tips hebben voor gemakkelijke projecten (of plannen), deze zijn altijd welkom.
    Ik ga zeker en vast al laden maken en een gereedschapswand.
    Ook de kelder zou ik graag voorzien van de nodige kasten en legplanken.
    Laatst gewijzigd door Den Deze; 06-04-14 om 13:50.

Een mooi vertrekpunt voor handgereedschap is deze lijst: http://paulsellers.com/2011/12/my-essential-tools/ Het is wel in het Engels, als er termen zijn die je niet meteen kan thuisbrengen, vraag maar gerust.
    Op dezelfde site staan er ook nog artikels met als titel "buying good tools cheap", heel leerrijk. Zo wordt bijvoorbeeld de zweihaak die hij aanprijst verkocht in de Brico en is deze goedkoper en beter dan een Stanley exemplaar.
    Nu het rommelmarkt seizoen weer op gang komt kan je weer mooie spullen vinden. Tussen alle bakken met "roest" kunnen soms echte schatten liggen.

Veel succes!
    Sucking at something is the first step towards being sorta good at something.

Googlen op:

50 Dollar woodshop & Izzy Swan

Hij heeft met een startbudget van $50 een project opgezet om met hergebruiken, verkopen van werkstukken en ruilen te komen tot steeds meer gereedschap.

Ik heb alleen het begin van deze serie gezien, maar het lijkt me erg leuk. Jammer dat ik al veel meer gereedschap heb... ;-)

@lex
    Onhoutbaar...

Senior Member
    Ingeschreven
    Apr 2008
    Beitels zijn onmisbaar, die worden helaas bot dus zul je ook in slijpmaterialen moeten investeren. Ook een bankschaaf (nr 4) en een blokschaaf vind ik in het basispakket horen.
    Qua elektrisch vind ik een bovenfrees een zeer veelzijdige alleskunner.
    Op rommelmarkten kun je inderdaad wel leuke dingen tegenkomen, maar vaak zit er zo veel werk aan dat ik zelf mooi laat liggen , denk aan beitels met put corrosie.
    Gewone goedkope witte houtlijm werkt prima, je hoeft echt geen dure titebond te kopen.
    Gekookte lijnzaadolie is een prima afwerking en ook niet duur.

Ik ben nu een tijdje bezig en naast the usual suspects (beitel/slijpsteen/schaaf/zaag/lijmklem/boorschroefmachine/etc) merk ik dat het toch een stuk makkelijker gaat als je de beschikking hebt over goede aftekengereedschappen. Ik heb zelfs zo'n leuke amerikaanse speedsquare, maar aangevuld met een goede kleine winkelhaak, zweihaak, potlood en markeermes maakte dat het toch wel eenvoudiger om ontwerpen ook daadwerkelijk aan te kunnen laten sluiten en haaks te laten zijn.
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Even gekeken wat een speedsquare voor ding is. Een soort grote geodriehoek met verschillende vaste hoeken. Wie weet de juiste Nederlandse naam voor dit stuk gereedschap?

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Wim Kluck Bekijk Berichten
    Even gekeken wat een speedsquare voor ding is. Een soort grote geodriehoek met verschillende vaste hoeken. Wie weet de juiste Nederlandse naam voor dit stuk gereedschap?
    speedsquare is de merknaam van een Rafter Angle Square , die veelal gebruikt wordt in kapwerk.
    zoek maar op : dakbedekkers meetdriehoek :

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Ik heb twee maten speed squares. Ze worden veel gebruikt door frame bouwers en zijn een uitkomst als je een dak moet uitzetten. Ik heb het meer als curiositeit gekocht en het werkt best handig. Maar een ervaren timmerman goochelt met zo'n ding. Het simpelste grbuik is als geleider voor een cirkelzaag om balken haaks te zagen. Je krijgt er een instructieboekje bij en het ziet er interessant uit met al die toepassingen.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

Een meer ervaren persoon zal hem inderdaad weinig gebruiken denk ik zo. Als beginner vind ik het een ideaal ding voor grover werk. Ik had ook lang geen kruishout, daar kun je die gleufjes aan de bovenzijde van de grote square hierboven ook voor gebruiken. Door het uitstekende randje ligt blijft de lijn dan mooi parallel aan de zijkant van het hout. En zeker, je bent gelimiteerd door de vooraf aanwezige gleufjes maar voor de leerfase vind ik het een ideaal, goedkoop ding.

edit
    Ik had lang ook alleen decoupeerzaag, het vastklemmen zodat je recht kan zagen was ideaal. Totdat ik een goede handzaag kocht en het rondom aftekenen een beetje onder de knie kreeg
    Laatst gewijzigd door Swave; 07-04-14 om 20:30.
    Take that rage, put it on a page
    Take the page to the stage, Blow the roof off the place!!!

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Swave Bekijk Berichten
    Een meer ervaren persoon zal hem inderdaad weinig gebruiken denk ik zo.
    juist wel,je kunt er snel verschillende hoeken mee afschrijven.

Forum Rechten