Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 5 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 43

Eiken schrijftafel(tje)

Vandaag gestart met de bouw van een schrijftafel in Eik. Het word, op vraag van de klant, een eerder robuuste tafel die ook redelijk ruw dient afgewerkt te worden.
    Mag dus al eens een stuk uit mijn handen laten vallen

Het uitgangsmateriaal is een dosse stamdeel van 65mm dik, wat betekend dat voor sommige onderdelen (blad en regels) het hout moet gefileerd worden.
    Omdat gefileerd hout best eerst enige tijd acclimatiseert alvorens verder te bewerken maar begonnen met het draaien van de poten. Die liggen nu klaar voor verdere actie.
    Morgen verder met de klus.

Eerst alles eens op papier gezet.
    CIMG3933.jpg

Daarna een hoop zaagwerk.
    CIMG3937.jpg

Tafelpoten draaien.
    CIMG3939.jpg

4 identieke poten, wel zo goed.
    CIMG3941.jpg

Super gaaf zeg. Doe je dat nu helemaal met de hand of heb je een kopieerinrichting?
    waarom heb je die soft-wielen er trouwens tussen zitten, omdat het z'n lange lengte is soms?

Wander

Ik vind dit nou geen robuust model dan gaan mijn gedachten naar veel grovere vormen. Nu ken ik het woord fileren wel in de context van vlees/vis maar bij hout ?
    Kloven komt bij mij op. Zo zie je maar we spreken dezelfde taal en hebben dezelfde liefde (hout) maar begrijpen elkaar niet altijd.
    Het draaiwerk ziet er goed uit. Alleen zie ik op de tekening een ronde bol in de poot en op de foto lijkt ie meer ovaal, of is dit gezichtsbedrog?

Tuoh, dat ziet er goed uit! Ik zou willen dat ik al zover was dat ik een robuuste tafel op tweehonderdste millimeter precies kan realiseren. Nog even doorploeteren maar

Ronald

@Wander, die softwielen zijn een onderdeel van de steunbril, deze dient als ondersteuning bij lange en relatief dunne werkstukken.
    Een kopieerinrichting komt er niet bij kijken, alles komt neer op hand- en oogcoördinatie

@Wim, hout fileren = hout op de dikte (midden)doorzagen. De bol is inderdaad eerder ovaal geworden, wat met Autocad wel een mooi profiel leek viel in het echt toch wat tegen, improviseren dus.

@Hunto, tot een tweehonderdste mm werken doe ik ook niet elke dag, dit lukt mij enkel als de zon volop schijnt

Mvg,

André

Ja dat wordt weer iets om naar uit te kijken, wat de profs kunnen met hout.
    Dit zal weer topi zijn, laat de foto’s en uitleg maar komen André.

Mvg,
    Rudy

Inderdaad dit wordt weer een mooie om te volgen, benieuwd hoe je dit gaat afwerken.

Nee dus Ze hebben vandaag mijn nieuwe kolomboormachine geleverd, het was dus pakjesdag Maar toch wat tijd kunnen besteden aan de schrijftafel, hout geschaafd, blad gevoegd en gelijmd, gaten geboord, pennen gefreesd, en de eerste onderdelen samen gelijmd.
    Het vervolg zal voor eind van de week zijn denk ik, maar we komen er wel.

Nog enkele foto's van de klus:

Verbinding tussen regels en poten.
    CIMG3957.jpg

Dit kan al drogen.
    CIMG3956.jpg

Idem voor het tafelblad trouwens.
    CIMG3949.jpg

Begint al mooi te worden, stevige klemmen trouwens Ik wilde je vragen hoe je dat patroontje (putjes) hebt gemaakt op de kopse kant van de poten, is dit puur gedaan om de juiste hoek voor de verbinding te krijgen. Lijkt me een zeer handig methode.
    Met vriendelijke groet,

Martijn.

Met de fouten die ik maak, creeër ik

www.facebook.com/willemsontwerp
    http://www.willemsontwerp.nl/

Forum Rechten