Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 26

cirkelzaag schoonmaken

hoi houtbewerkers

weten jullie soms een huismiddeltje om hars en dergelijke van cirkelzagen te verwijderen.
    ik heb terpetine en wasbenzine al ge probeert.
    groeten dirkjan

Re: cirkelzaag schoonmaken

http://www.highlandwoodworking.com/c...eaner18oz.aspx Ik weet niet of het in Nederland te koop is, maar dit is er speciaal voor gemaakt. Ik doe zelf altijd dun bakfolie om het blad, en doe dat vol met terpentine en een lading WD40, en dat laat ik een nacht of wat trekken. Daarna kun je met een messingborsteltje het er zo afvegen.

Ik was ook een keer bij een Provak winkel, en die mensen gaven me de tip om aceton te gebruiken, maar dat is rotzooi, dus let ermee op. Heb het zelf nooit geprobeerd.

een nacht in een sopje en daarna met een oude tandenborstel schoonborstelen werkt ook.

Een knijpfles barbeque reiniger werkt super, ook voor freesjes etc. Felder heeft ook een heel goed reinigingsmiddel in het assortiment; ik heb met beide hele goede ervaringen. Voor dit soort toepassingen heb je een reinigingsmiddel nodig met een hoog kruipvermogen. Als het op een zwaar vervuild zaagblad spuit, zie je de derrie er af lopen.
    Na het reinigen wel even een vette lap over het gereedschap

jaap

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Ovenreiniger werkt goed. Je moet bij harsrijk hout regelmatig schoonmaken. Vergumde tanden geven extra warmteontwikkeling en het gevoel, dat de zaag bot is.

Bij gebruik van acethon of thinner gaan ook gegarandeerd de opschriften die op het blad staan verloren. Mocht je daar aan gehecht zijn dan is het beter van niet om het met dergelijke middelen te doen.

oud hout
    Ingeschreven
    Nov 2009

Ik weet niet of het voor hars goed werkt, maar voor vet is Dasty (van de Wibra) een wondermiddel. Vraag me niet waarom, maar het werkt als een malle, dus misschien ook wel op hars vervuiling.

st.marks ontvetter/allesreiniger.

bedankt voor alle adviezen
    st mark heb ik liggen en is redelijk mileu vriedelijk dus dat ga ik zo proberen
    groeten Dirk-jan

st mark is meer een ontvetter.

Ik heb een zomervakantie auto's gepoetst, als daar hars op de auto's zat deden wij het met spiritus.

Forum Rechten