Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 4 123 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 33

mijn eigengebouwde freestafel

Er gaan al vele postings over dit onderwerp en ik was al een hele tijd van plan om zelf een freestafel te maken, een flinke met veel laden en opbergruimte. Hij is nog niet helemaal klaar maar dat zal deze week ook wel lukken. Kocht een paar maanden geleden al een Trend T11 met een aluminium inbouwplaat bij Axminster, op tips van ons forum. Mooie frees die van boven af verstelbaar is. Het tafelontwerp is van Guido Henn, waarvoor ook mijn hartelijke dank. Het is gratis en te downloaden vanaf zijn site maar ook vanaf ons forum. Heb het ontwerp ietsje aangepast wat het aantal laden betreft en ik kon geen zeefdrukplaat vinden, dus mijn bovenplaat is 15 mm berken met 18mm betonplex er op. De hele kast is van 18 mm berken mulitplex, de ladefrontjes van bruin eiken. De laden zelf zijn simpel van constructie, gelijmd en brad's, dan kan omdat de bodem onder de hele lade door loopt en ook verlijmd en gespijkerd is, volgens tekening. De schakelaar en geleiderail kocht ik bij Baptist, die nog veel meer handige spullen hebben voor de freestafelzelfbouwer. Zoals gezegd, nog niet klaar, maar tot zo ver er zeer mee ingenomen.
    Link naar het tafelontwerp http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=1&t=13

jaap

Attached files

Re: mijn eigengebouwde freestafel

Dag Jaap,

dat ziet er fraai uit. Fijn hoor zo'n tafel.

Wat voor geleiding gebruik je? En heb je nog een afweging gemaakt tussen de Trend en de Triton bovenfrees?

Ik stel de vragen even omdat een dergelijke setup ook bij mij in de planning zit, maar dan voor over enkele maanden. Ik wil de tafel echter een stuk groter maken zodat ik ook mijn festool invalzaag erin kan verwerken. Wil dan de geleiding voor zowel de frees als de zaag gebruiken.

gr Arnout

Ziet er goed uit. Zeker handig met die zwenkwieltjes en die laden. Alleen is mijnervaring met een betonplex en zelfs aluminium bovenblad, dat er (voornamelijk met hardhout) veuren/groeven inkomen. Ik ben dan ook van plan om in de toekomst bovenop mijn aluminium "freestafel" een RVS staalplaat te plakken.

Het gaat hierbij alleen over het bovenblad +frees dat je dan in een workmate kan klemmen; misschien een tip voor de mensen met weinig ruimte...

Ha Jaap, een mooie freestafel heb je gebouwd. Daar ga je vast veel plezier van hebben. Heb je een liftsysteem van Trend? En de bovenfrees die je onder de tafel hebt, blijft die daar of gebruik je die ook voor ander werk?

@ avos is gebruik een T-track bij baptist gekocht. Heb het breedste model gekocht, achteraf was de smalle ook goed geweest.
    Heb ook de Triton overwogen maar toen ik deze zomer de frees kocht ging het niet zo goed met Triton en waren de freesmachines bijna nergens te krijgen. Het zijn wel mooi dingen. De Trend heeft een prima naam; Trend doet heel veel in frezen en aanverwanten, dus ik neem aan dat het wel goed zit. Het is geen echt stille machine, maar het voelt allemaal heel goed aan. Een Festool is wel wat mooier afgewerkt en van fancy features voorzien, zoals zelf centrerende kopieerringen, maar onder de tafel heb ik dat niet nodig en de hoogteverstelling vanaf boven vond ik een absolute must. Dat werkt solide, ik "lock" de frees niet extra, maar vertrouw op het verstelmechanisme.
    Een andere reden om de Trend te kopen, is de standaard 1/2 inch spantang. Ik wilde al langer freesjes kopen van Whiteside in de US. Die zijn afgelopen week ook binnen gekomen (een maand onderweg!) en ze zien er super uit! Kwamen er in FWW 2 x als beste uit de test en kosten zeer veel minder dan goede frezen in Nederland. Heb ze besteld bij http://www.routerbits.com. De Trend bij Axminster nav een tip op ons forum.

@david80 ik heb de bovenplaat in de was gezet en hij zal wel iets gaan krassen, maar ik frees denk ik alleen aan schoon hout. De zaagtafel heeft meer te lijden bij het zagen van onbekant hout, dat laat ook krassen na op het gietijzeren blad. Gebruikers patina, denk ik maar!

@ woodworker, de lift is een standaarvoorziening in de trend t11. Ik heb nog een andere frees, maar de trend is in 2 minuten uitgebouwd. De goudkleurige aluminiumplaat waar de frees aan vast zit, ligt los in de tafel; dat geeft geen problemen zolang je freesje gebruikt met een kogellager als aanslag. De frees zit met 3 boutjes aan deze plaat geschroefd.

jaap

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

Ik gebruik de T11 al bijna 3 jaar in een vergelijkbare opstelling. Tot nu toe geen enkel probleem gehad met deze frees. Het ingebouwde liftsysteem is super handig. Een tijd geleden heb ik er de Eliminator Chuck van Woodrat opgezet. Een snelspansysteem om mbv een inbussleutel de frezen te wisselen. Erg handig. Bovendien heeft het als bijkomend voordeel dat het de freesas verlengd zodat je bij korte frezen de machine niet zo hoog hoeft te draaien.

Ed

helemaal mooi! Wil ik ook gaan maken. Vraag: Ik heb een Dewalt en ik geloof niet dat er een vergelijkbare aluminium inbouwplaat voor te krijgen is en ook het van beneden af stellen is niet mogelijk. Is het wel enigzins te doen met deze frees of moet ik echt overwegen om de trend of vergelijkbaar te kopen?

Senior Member
    Ingeschreven
    Jun 2008

De meeste inlegplaten worden zonder gaten geleverd en zijn aan de onderkant vaak voorzien van gatenpatronen voor de meest gangbare frezen. Dit is dus een kwestie van boren en verzinken.Het gebruik van een frees zonder liftsysteem maakt het afstellen van de freesdiepte iets moeilijker. De plungebar van woodrat is hiervoor een slimme oplossing: http://woodrat.com/plungebars.html. Bovendien nog een punt van aandacht. Als je van plan bent om de bovenfrees ook nog regelmatig met de hand te gebruiken, is het zeer raadzaam om hem in de freestafel na gebruik te laten zakken. Doe je dit niet voor langere tijd dan zal de veerkracht merkbaar afnemen.

Ed

thx, goeie tips!

De freestafel wat nog niet helemaal klaar. Dit weekend een lade aan de linkerkant gemaakt en twee deurtjes. Het ziet er nu wat completer uit. Nu nog een mooie geleider, hoewel het ook prima gaat met een stuk mdf en 2 lijmtangen ops:

jaap

Attached files

Forum Rechten