Welkom bij www.woodworking.nl.
Pagina 1 van de 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 10 van de 29
    oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)

Makita planer 2012NB

Hedenmorgen is de Makita vandiktebank afgeleverd door UPS. De arme man moest door een rand van kniehoog sneeuw (door de sneeuwploegen langs de stoep geschoven) met een zware doos. Maar ik had gelukkig de trap en het trottoir al eerder ontdaan van een zware mix van sneeuw, ijs en smeltwater.
    Na het ontbijt (gepensioneerden hebben altijd een laat ontbijt) de doos in de kelder gebracht. Voorlopig komt hij aan het einde van m'n werkbank tot dat ik een tafel op wielen er voor gemaakt heb.
    P1011657q.jpg

De machine ziet er gelukkig zwaarder uit dan hij in werkelijkheid is, 38 lb dat is bijna 18 kg. Na even vluchtig de handleiding doorgebladerd te hebben om te zien of ik essentiele handelingen moet verrichten alvorens te starten heb ik de planer aangesloten, op hoogte gesteld en m'n eerste latje moerbeihout er door gejaagd. Het geluid viel me reuze mee, in ieder geval niet zo luid als de veel zwaardere DeWalt van een buurman een paar huizen verder.

De hoog-laag slinger werkt stroef zodat het geheel niet verzakt tijdens het schaven. De hoogte-aanduiding is in mm en inches maar de slinger alleen in fracties van inches. Daar ga ik wel een sticker overheen plakken met normale maten.

De eerste resultaten zagen er goed uit. Alleen wat lichte snipe aan het begin maar dat kan je verminderen door het hout goed op de plank te drukken bij het invoeren. Kortom, ik ben er zeer content mee. Nu moet eerst de snow emergency opgeheven worden zodat ik hout kan ga halen en aan het bureau kan beginnen.
    P1011658q.jpg

Dat is een fijne machine, kocht er 2 jaar geleden 1 in Bangkok wel met metrische aanduiding . Op de zijkant van de doos staat de omschrijving van het apparaat in meerdere talen, o.a. ook dickenhobel en vandiktebank. Gisteren nog gebruikt toen de buurman een karretje eiken wilde schaven. Heb, nu we weer thuis zijn ook weer de beschikking over mijn 'oude' Hammer A31, maar twijfel of de Makita ga verkopen. Het is wel handig zo'n mobiele schaver.

jaap

edit: zie nu op de foto dat bij jou dezelfde omschrijvingen op de doos staan, niet zo handig dat snelle posten.

Mooie machine! Ziet er inderdaad degelijk uit. Wel merkwaardig dat op de doos de beschrijving zelfs in het Nederlands staat.
    Het is maar dag en avond, en heel even middag...

Athanor
    Guest
    Mooie uitbreiding voor de werkplaats. Hoe ga je je hout vlakschaven?

Fons

Dit lijkt mij wel een mooi apparaat, heb je de mogelijkheid om een filmpje te maken van het geluid tijdens draaien?
    Ik heb dermate weinig ruimte dat ik zoiets buiten zou gaan gebruiken en tja... Buren te vriend houden blijft ergens wel handig.

Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Okke Bekijk Berichten
    Dit lijkt mij wel een mooi apparaat, heb je de mogelijkheid om een filmpje te maken van het geluid tijdens draaien?
    er staat er een op joetoep.
    http://www.youtube.com/watch?v=5JcR2TKMO5A

oud hout
    Ingeschreven
    Mar 2008
    Allentown, PA, USA (Metrisch Ambassadeur)
    Dit geeft misschien een betere indruk.
    http://www.youtube.com/watch?v=KmWJtqbWqkU
    http://www.youtube.com/watch?v=uCPjkRTTvIQ

Volgens de omschrijving is het één van de minst luide uit z'n klasse, 83 dB. Het geluid (met gehoorbescherming op) viel mij ook mee. De TV in de huiskamer er direct boven werd niet eens harder gezet.

wel weer ouderwets krullen vegen.

Hier ook nog een van Heiko Rech

Super, toch wel een erg interessante machine. Voor een echte vandikte bank heb ik geen ruimte en dan is zoiets toch wel weer een leuke optie.

Forum Rechten