PEPPOL ! Een samentrekking van PEPtalk en euroPOL ?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.270
2.606
Klein-Brabant, Vlaanderen
vanaf 1 jan 26 dient in VL elke faktuur tussen btw-plichtigen elektronisch uitgewisseld te worden
concreet: pdf via mail volstaat niet !
misdaadbestrijding is de opgegeven reden
mooi !

dat betekent dat ik als kleine zelfstandige in bijberoep een tandje bij mag steken om deze extra-admin-kost op te hoesten !?

mijn boekhouder heeft mij nog niet op eigen initiatief ingelicht over wat mij te wachten staat
op mijn vraag antwoordde hij dat ik mij rechtstreeks bij PEPPOL kan registreren, of via hem aan 9 euro / maand (startbedrag ?)

van de 1ste leverancier aan wie ik vandaag de vraag stelde, kreeg ik het antwoord dat zij mij 'in de toekomst' op de hoogte zouden brengen van het feit dat zij de faktuur via PEPPOL zouden sturen

we hebben nu nog 180 dagen te gaan . . . maar als ik zelf de niet vraag stel, contacteert niemand mij over PEPPOL

beste collega's uit VL, wat zijn jullie bevindingen en bedenkingen ?
 

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.659
643
schok!
Nog een platform erbij dat men in het oog moet houden.
En hoe gaat dat met facturen die de grens over gaan?

groeten,
ornament
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Hadden er weer wat uitgerancheerde politici een baantje nodig? Weer een kudde opvreters er bij, die niets toe voegen, en waar je aan moet betalen als zelfstandige? Die ongein gebruiken ze hier ook bij gemeenten. Het zou pas nut hebben, als ze voor die extra kosten ook zouden zorgen, dat je facturen op tijd betaald worden.
 
  • Haha
Waarderingen: henkverhaar

jorisvh

Post veel
ik heb er al menig nieuwsbrief over ontvangen van mijn boekhouder, @ZotVanHout, misschien tijd voor een andere 😉?

ook vanuit Unizo, Bouwunie, Doccle, FOD Economie, sociaal secretariaat, social media, … word ik overspoeld met info, uitnodigingen voor webinars en voorstellen.

als je BTW plichtige bent moet je peppol facturen kunnen ontvangen van je leveranciers. dat kan gratis. bvb bij Doccle kan je je BTW-nr registreren en dan komen de peppol facturen daar toe. heb ik een tijd zo gedaan. ik moest de facturen van Doccle downloaden en doorsturen naar mijn boekhouder (al kan je dat ook automatisch laten gebeuren). bvb Proximus stuurt al peppol facturen. ben nu overgeschakeld op registratie via mijn boekhouder. zo komen facturen automatisch in het e-portaal.

als je het gratis wil houden, kan je ervoor kiezen om enkel voor particulieren te werken. als je aan BTW-plichtige klanten wil factureren, moet je zelf peppol facturen kunnen genereren en er is bij mijn weten geen gemakkelijke gratis oplossing.
kan met Doccle mits 4€/mnd (denk dat dat de goedkoopste is).
ik ga een facturatiepakket dat mijn boekhouder ter beschikking stelt gebruiken. kost me 11€/mnd. niet de goedkoopste maar alles zit vanzelf op de goeie plek en dat spaart me een hoop tijd.
(als ik het goed heb, is er voor die kost een 120% aftrek gedurende enkele jaren)

ik vind die peppol e-facturatie fantastisch en denk dat die maandelijkse kost snel terugverdiend zal zijn.
hoeveel tijd kost het je nu om elke maand of kwartaal je facturen al dan niet digitaal bij elkaar te harken?
hoeveel tijd kost het jou of je boekhouder om de info nodig om ze te boeken (BTW-nr leverancier, BTW-voet, … ) uit de pdf’s te plukken?
met peppol zal dit volledig automatisch gebeuren.
 
  • Leuk
  • Geweldig
Waarderingen: Petrolhead en ZotVanHout

jorisvh

Post veel
En hoe gaat dat met facturen die de grens over gaan?
Europa verplicht gestructureerde e-facturatie voor internationale intracommunautaire B2B en B2G transacties vanaf 2030.
voor binnenlandse transacties is het vanaf 2035.

België verplicht dit voor binnenlandse transacties al vanaf 2026.
vroeg of laat zal NL dus ook wat moeten invoeren (als dat al niet loopt).
tot dan gewoon factureren met BTw verlegd zoals nu, vermoed ik.
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament en ZotVanHout

ErnstKuhne

Actieve deelnemer
19 nov 2011
318
191
Deventer
www.ernstkuhne.nl
Ik gebruikte al een tijdje Moneybird voor mijn administratie en facturen en moest voor de gemeente Amsterdam ook opeens via Peppol mijn facturen versturen.
Voor Moneybird bleek dat een eenvoudige uitbreiding zonder extra kosten dus de overgang viel mij heel erg mee.
Dit speelde al ruim 2 jaar geleden en sindsdien heb ik dat Peppol trouwens nooit meer nodig gehad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.270
2.606
Klein-Brabant, Vlaanderen
ben het met @jorisvh eens dat dit wegens de automatische doorstroming voor kostenbesparing zou moeten zorgen
🤞

wat mij vooral stoort is de - toch voor mij - wazigheid rond PEPPOL
bv @jorisvh wijst terecht op de morele taak van mijn boekhouder om mij klaar en duidelijk de weg te tonen
een massamail naar al zijn btw-plichtige klanten is een kleine moeite
nu moest ik er zelf naar hengelen
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

jorisvh

Post veel
Wat een scepsis 😱.
Ik ben misschien een naïeve vooruitgangsoptimist maar PEPPOL is m.i. niet meer noch minder dan een gestandaardiseerde manier om relevante informatie op een gestructureerde manier (xml bestand) uit te wisselen en zo menselijke tussenkomst zonder toegevoegde waarde overbodig te maken.

Is het efficiënt dat je leverancier je BTW-nummer, facturatieadres bedrag excl, BTW-voet en bedrag incl ingeeft in zijn systeem en van het resultaat een pdf maakt en e-mailt? Dat jij die pdf doorstuurt naar je boekhouder? Dat je boekhouder de informatie opnieuw uit die pdf vist om de factuur in te boeken?
Of, nog beter en niet eens een eeuwigheid geleden, dat de typiste van je leverancier je factuur typt en per post verstuurt en dat jij het blad papier naar je boekhouder brengt die het overschrijft in een tabel in een schrift met ruitjespapier?
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Flier

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
We hebben te veel overheid, niet te weinig. Geef het nog een paar jaar en alles is overheid. Iedereen is druk, maar toch zijn de winkels leeg.
 

jorisvh

Post veel
@jorisvh,
ik vermoed dat je met deze boodschap niet op mijn bericht(en) reageert
zeker niet op je laatste. in je eerste bericht vroeg je naar bedenkingen en bevindingen en die gaf ik.
We hebben te veel overheid, niet te weinig.
Daar ben ik het helemaal mee eens. In België hebben we zelfs bijna het wereldrecord overheidsbeslag, vrees ik.
Maar soms voeren ze ook wel eens een regel in die het leven aangenamer maakt, zoal afspreken dat we allemaal rechts gaan rijden of, wie weet, dat we facturen digitaal gaan uitwisselen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Vroeger kreeg ik facturen gewoon per post. Was lekker overzichtelijk. Nu krijg je ze digitaal. Je moet nu alles zelf in de gaten houden, maar toch is het duurder geworden. Als ik jouw vroeger een briefje van honderd gaf om een rekening te betalen, dan had jij honderd gulden. Als ik jouw nu honderd euro wil betalen, moet ik ook bankkosten voor het hebben van een rekening en transactie kosten betalen. En jij ook. En dat ik daar geen keuze in heb, stoort me mateloos. Ik kreeg aan het eind van de week, mijn salaris in een bruin zakje. Gewoon contant. Dan ging ik naar de bank om het geld dat ik niet nodig dacht te hebben, op mijn spaarrekening te storten. Op dat spaargeld kreeg ik dan ook nog rente. Lekker alles met je telefoon betalen. Totdat het ineens niet meer werkt.
 
  • Haha
Waarderingen: Wilco Flier

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.977
949
Enschede
ingoogni.nl
t.a.v. email facturen. Helaas ontbreekt het velen aan kennis van de mogelijkheden en is het ook amper te vinden. Voorbeeld, voor facturatie had ik een speciaal email adres, factuur@mijnbedrijf.nl Maar da's niet alles er is een truuk. Als @chevy66 mij een factuur zou moeten sturen dan gaf ik hem het volgende email adres op: factuur+chevy66@mijnbedrijf.nl Daarvoor hoef je geen nieuw email adres te maken, mits je provider de zaken op orde heeft. De mail komt gewoon bij factuur@mijnbedrijf.nl binnen. Mijn mail client verdeelt vervolgens alles naar de juiste mappen. De factuur van chevy komt in de in-map en de chevy-in map. (een bijkomende grap is dat als ik op dat adres mail zou krijgen die niet van chevy komt dan weet ik dat het adres is doorgepeeld naar een derde partij)

Ik ben het geheel met @chevy66 eens, "cash is king". Ik irriteer me er mateloos aan dat als ik als eenmansbedrijf met de overheid moet communiceren ik bij een commerciele instantie een e-herkenning niveau moet inkopen terwijl het digiD gebeuren er is, goed werkt en "niets" kost.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.188
3.634
Ik kan je natuurlijk ook gewoon een papieren factuur sturen. Toen iedereen dat nog deed, was dat betaalbaar en kwamen ze eigenlijk altijd aan. De postbezorging is volledig uitgekleed, en de top is groter dan ooit. Nu worden al je gegevens verhandeld en uiteindelijk tegen je gebruikt.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
143
88
Zuid Holland
Ik moet er niet aan denken om dat hele circus met papieren te moeten onderhouden, en dan ook nog eens elke maand op en neer naar de bank om m'n geld weg te brengen. Zonde van mijn tijd.

Zo zien we maar weer dat het van persoon tot persoon heel anders kan zijn hoe men de verhouding tussen tijd en geld ervaart. Ik ben er blij mee als ik voor pakweg 9 euro per maand zo'n 10 minuten aan het typen van e-mails per maand kan besparen. Op jaarbasis kan ik dan effectief 120 minuten meer facturabel werken. Of nog beter, 60 minuten werken om de kosten te dekken en 60 minuten gratis extra tijd voor leuke dingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.