Projecten door en voor forummers.

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.235
535
Eanske
ingoogni.nl
Als je een vaste buitenmaat kiest en je wilt concrete maten op de tekening hebben is de dikte van een zijde van belang (heb ik natuurlijk ook ervaren).
Stel je maakt een kast. In die kast wil je planken hebben. Daarvoor wil je sleuven in de wand frezen om die planken in te schuiven.

Waar leer je meer van,

- de sleuf moet 18mm breed en 6mm diep zijn,

of,

- die sleuf moet de plank dikte breed zijn en 1/3 van de wanddikte diep ?

Uitgaande van een aantal basisgegevens en regels kun je alles in parameters vatten om je kastmodule te modelleren. Dat kun je in een tekening verwerken waardoor alles schaalbaar blijft, zelfs als je de kast met zwaluwstaarten maakt en 4 verschillende diktes hout.

Je zou het zelfs in code kunnen vatten en een script een tekening laten genereren op basis van jouw parameters. Hier een simpel voorbeeld in POV-Ray waar alleen de kast gemodellert wordt:

Code:
#version 3.7;
global_settings{ assumed_gamma 1.0 }
#default{ finish{ ambient 0.1}}


// globals
#declare basishoogte = 600;
#declare basisbreedte = 600;
#declare basisdiepte = 600;

#macro openmodule(hoogte, breedte, diepte, dikte)
  #local werkhoogte = basishoogte * hoogte;
  #local werkbreedte = basisbreedte * breedte;
  #local werkdiepte = basisdiepte * diepte;
  object{
    difference {
      box{ <0,0,0>, <werkbreedte, werkhoogte, werkdiepte> }
      box{
        <0,0,0>, <werkbreedte - 2 * dikte, werkhoogte - 2 * dikte, werkdiepte>
        translate < dikte, dikte, - dikte>
      }
    }
  }
#end

// wat we gaan maken
#declare modulehoogte = 1/2;
#declare modulebreedte = 1;
#declare modulediepte = 2/3;
#declare wanddikte = 24; //mm

object{
  openmodule(modulehoogte, modulebreedte, modulediepte, wanddikte)
  pigment{rgb 1}
}


light_source{<300,500,-3000> rgb 1}

camera {
  angle 65
  location  <50 , 150 , -650>
  right     x*image_width/image_height
  look_at   <300 , 150 , 0.0>
}

kast_parametric.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: Superbra

Superbra

Actieve deelnemer
16 feb 2014
282
116
Wetteren, Belgie
Je zou het zelfs in code kunnen vatten en een script een tekening laten genereren op basis van jouw parameters. Hier een simpel voorbeeld in POV-Ray waar alleen de kast gemodellert wordt:

Code:
#version 3.7;
global_settings{ assumed_gamma 1.0 }
#default{ finish{ ambient 0.1}}


// globals
#declare basishoogte = 600;
#declare basisbreedte = 600;
#declare basisdiepte = 600;

}
Hola. Ik blijk hier niet de enige programmeur te zijn... Op zich een goed idee, maar ik vraag me af of het gebruik ervan voor iedereen weggelegd is.

Maar ik vind je manier van denken fantastisch!
 

Voorhetplezier

Nieuw lid
12 jan 2024
3
1
Hillegom
Helemaal eens jaap, 60x60 is voor veel toepassingen ietwat te groot. Maar zoals je zegt, dat is aan de maker. Wij kunnen een demomodel maken en tekeningen voor verschllende maten toevoegen.

Die wigverbinder (keilverbinder) ziet er gaaf uit! Een goed idee voor een beginnersproject, dan kan de hele basiskubus blind gemonteerd worden. Dat vereist dan wel toepassing van een frees, maar misschien kun je dat wel tot de standaard basisuitrusting rekenen. Wat mij dan weer niet lekker zit is dat het geen hout is. Misschien dan toch maar deuvels voor mij.
Wigverbinder zelf maken, je hebt toch al een frees nodig, hoeft niet rond te zijn, en als je dat toch wilt, eerst frezen, stukjes zagen en ronddraaien, kan ook op de boormachine met rasp en schuurpapier. Ik maak op die manier pennen voor een kapstok.
 

SunRayes

Oud hout
11 sep 2011
2.766
146
Rotterdam
Wigverbinder zelf maken, je hebt toch al een frees nodig, hoeft niet rond te zijn, en als je dat toch wilt, eerst frezen, stukjes zagen en ronddraaien, kan ook op de boormachine met rasp en schuurpapier. Ik maak op die manier pennen voor een kapstok.
Het voordeel van de kunststof en aluminium wigverbinder is dat deze waarschijnlijk sterker zal zijn dan een van hout. Zeker als je grote werkstukken aan elkaar wilt verbinden, kan een vergelijkbare houten verbinding zwak zijn. Ook vanwege de richting van de nerf, en gevoeligheid voor vocht.
 

janwillem

Actieve deelnemer
14 sep 2015
528
48
Groningen
Ik zou nog wel geinteresseerd zijn in een "pantorouter", om in het thema frezen te blijven ;) Maar wel heel wat anders dan een tafeltje. Kopieren, vergroten of verkleinen, pen / gat en vingerverbinden maken.
Voor mij is de drempel om er aan te beginnen erg hoog..
 
  • Leuk
Waarderingen: Doc en Salocin84

Doc

Actieve deelnemer
Ik zou nog wel geinteresseerd zijn in een "pantorouter", om in het thema frezen te blijven ;) Maar wel heel wat anders dan een tafeltje. Kopieren, vergroten of verkleinen, pen / gat en vingerverbinden maken.
Voor mij is de drempel om er aan te beginnen erg hoog..
Ook wel een langgatboor genoemd. Wel een ambitieus idee :D

Al langere tijd heb ik een plan in mijn hoofd voor een verrijdbare tafel, waar mijn DeWalt zaagtafel en bijvoorbeeld een freestafel in verwerkt zijn, inclusief goede afzuiging. Ik heb zelfs al een afgedankte Aluplex deur op de kop getikt voor het werkblad, maar geen idee hoe ik dit zou moeten maken.
Om zoiets als groepsproject te doen zou mij heel erg helpen, maar is denk ik te specifiek.

Wel vind ik de eerder genoemde hulpstukken voor de zaagtafel een heel goed idee, en het al voorgestelde freestafeltje.
 
  • Leuk
Waarderingen: janwillem

Ben de Bouwer

Nieuw lid
1 apr 2022
13
8
Oosthem
Ik snap nog niet zo goed wat de bedoeling is van dit subforum. Wat is het verschil met de andere subfora?
De initiële post van Jaap:
= = =
17 dec 2023

Er is zo veel kennis en vaardigheid onder de forummers, daar moeten we wat mee doen. Waar we nu op de onderwerpen steeds stukjes van een de oplossing aandragen, gaan we in Projects met elkaar naar de best mogelijke oplossing. We kunnen hier een aantal starters projecten in gaan doen, om beginnende houtbewerkers op gang te helpen en een aantal uitdagingen aan gaan om met elkaar wat moois neer te zetten. Het is ook een open forum, ieders inbreng wordt gewaardeerd en op prijs gesteld. Heb je een leuk idee, gooi het in de groep, in dit topic, en bij voldoende input een go!

jaap
= = =
de "Woodworking standaardkubus" is als idee opgepakt. Dat moet dan uiteindelijk tot een eerste projectbeschrijving voor nieuwe houtbewerkingslieden leiden. Meer complexere koppelbare vervolgkubussen is een leuke voortzetting.
 
  • Leuk
Waarderingen: SunRayes en jaap

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.061
1.691
Terkaple
www.woodworking.nl
Beste Forummers,

Afgelopen week kreeg ik bezoek van onze forummer @geert (voorheen Geertdo), die met een voorstel kwam om op een betere manier de gegevens te groeperen en te delen voor onze Woodworking.nl Projecten.

Met Projecten zoeken we naar een te maken werkstuk of een werk methode waar zoveel mogelijk forummers hun inbreng kunnen doen en waar we dan uiteindelijk 1 oplossing uit halen met b.v. meerdere varianten. Het is leuk dat het dan ook gemaakt of uitgevoerd wordt en daar foto’s en filmpjes van zijn en ook tekeningen met maten.

We lopen dan natuurlijk tegen het probleem aan dat iemand wat inbrengt en anderen daar weer op reageren maar dat daar geen structuur in zit.

Geert is in het dagelijks leven software ontwikkelaar en daar kent men hetzelfde probleem. Je werkt met meerder programmeurs aan 1 softwarepakket en wat op het ene moment wel werkt, kan een versie later misschien niet meer werken of fouten maken, omdat elders in het pakket er ook wat veranderd is. Releasemanagement heet dat. Bedrijven als Microsoft lossen dat grotendeels intern op, maar als je Open Source software hebt, software die eigendom is van iedereen en waar overal over de wereld programmeurs aan werken wordt het al weer ingewikkelder. Daar zijn gelukkig weer oplossingen voor gekomen en de bekendste is Github. Van allerlei software oplossingen (ook b.v. van de Shaper) vind je versies en updates op Github.

Onze Geert is daar goed op thuis en heeft nu Github een omgeving aangemaakt voor Woodworking.nl en dat hebben we inmiddels ook gekoppeld aan onze forum server.
Een aantal van onze forummers zal zich hier wel mee kunnen redden, voor sommigen is het misschien wel een soort van thuiskomen, maar we willen niet dat het een drempel wordt voor forummers die niet zoveel met de ingewikkelde digitale wereld hebben. Voor hen blijft Geertdo het contactpunt en hij zal hun opmerkingen en wijzigingen in het document invoeren.

Geert zal vast nog e.e.a. toelichten bij ons eerste project, de freestafel. Ik hoop en denk dat dit een mooie boost gaat worden voor onze projecten. Naast de freestafel zag ik zulke leuke ideeën, het zou zonde zijn als we daar niks mee gaan doen.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: stvno en Wim Kluck

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
Bedankt @jaap

Het overzicht van alle woodworking.nl projecten is beschikbaar via: https://projecten.woodworking.nl

Hier zie je een doorverwijzing naar project freestafel, https://projecten.woodworking.nl/freestafel
welke weer doorverwijst naar https://freestafel.woodworking.nl.
Het is nog niet helemaal duidelijk of we https://projecten.woodworking.nl/freestafel als locatie van documentatie gaan gebruiken of dat er per project een eigen sub-site komt (zoals nu met de freestafel).

Zoals gezegd is github de bron van alle project-documentatie. Zonder al te technisch te worden, de teksten zijn opgezet door middel van het Markdown opmaaktaal. Die combinatie maakt dat het relatief eenvoudig is om iets te schrijven wat er ook gelijk goed uitziet. Sowieso is dit niet voor iedereen weggelegd, dus aanpassingen kunnen zeker ook via mij.

Voor het freestafel project heb ik het draadje doorgespit en alle suggesties verzameld. Als ik iets vergeten ben, geef het gerust door.
De uitdaging is nu hoe we hier verder mee omgaan, welke keuzes we wel/niet maken. Het wordt vast leuk, en ja, ik ga uiteraard de freestafel zelf ook maken.

Geert
 

geert

Actieve deelnemer
27 aug 2012
37
40
Workum
@geert goed idee.
wil je mensen aan het woordworking-nl organisatie toevoegen of losse PRs?
Kan beide wel lijkt me. Een PR is handig om nog even een controle te kunnen doen. Ik vind het zeker mooi als meerde forummers zich aansluiten bij de github organisatie 'woodworking-nl'.

Voor de meelezers, dit is de github organisatie woodworking-nl. Hier zie je de bron van de documentatie (in markdown (.md) bestanden). Aanpassingen hierin worden vrijwel direct zichtbaar op de site. Dit gaat via een PR (pull request) die eerst wordt bekeken voordat de aanpassing doorgevoerd wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.