WD40 vormt een film. ZOlang die film aanwezig is heeft het 'smerende' eigenschappen, in dat het wrijvingscontact tussen de twee oppervlakken waartussen het zich bevindt verlaagd wordt. Voor een goede smering is echter ook nodig: weerstand tegen verdrijving onder druk, langdurig aanwezig zijn, en voor sommige toepassingen ook weerstand tegen hoge temperaturen (als gevolg van de wrijving zelf, of van de 'omgevingstemperatuur' in de toepassing), en chemische stabiliteit.
WD40 bestaat vrijwel geheel uit vluchtige componenten, en smeert dus niet langdurig, en is niet bestand tegen druk - in die zin dat bij slecht geringe druk op/in het contactvlak het tussen beide onderdelen wordt uitgeperst.
Dat zijn de belangrijkste redenen waarom WD40 geen smeermiddel is. Als je het op het bed van je draaibank spuit glijdt je losse kop wel (eventjes) beter, maar dat effect is snel verdwenen. Da's bij een losse kop van een draaibank niet erg, want smering is daar geen belangrijk aspect van de werking, maar bij toepassingen waar onderdelen continu ten opzichte van elkaar bewegen (zoals bijvoorbeeld in lagers) wel.