Mijn compressor heeft de vervelende gewoonte om bij verplaatsing achterover te kantelen. De greep zit slechts 50 cm boven de grond, als je niet helemaal krom wilt lopen til je hem al gauw voorbij het kantelpunt. Geen grote ramp maar irritant genoeg om eens een oplossing voor te verzinnen. Mijn eerste idee was om gewoon de beugel een stuk te verlengen. Bij nader inzien leek het me beter om de afstand zwaartepunt - draaipunt te vergroten, dan wordt de tilhoek minder kritisch en rolt het ding wat stabieler mee.
Zoek het verschil:
Op beide foto's steigert de compressor tegen het kantelpunt.
Om het resultaat van de aanpassing te kunnen bepalen heb ik mijn magnetische hoekmetertje onder de drukmeters op de tank geplakt.
Rechts is de kantelhoek van 25 naar 34 graden gegaan en de kantelhoogte van de greep van 64 naar 71 cm. In close-up:
De wielen zijn op een strip gebout, ik zie eigenlijk geen reden waarom dit zo ver van de achterkant zit. Dus 2 stukjes hoekprofiel 30x30x3 van 100mm lang gezaagd, daarin 2 gaten 10mm geboord. Het voorste gat komt bij het oorspronkelijke asgat, 50mm daarachter komt het nieuwe asgat.
Van achter en opzij ziet dat er nu zo uit:
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, hij volgt nu gedwee. Ik loop bij verplaatsing nog wel met licht gebogen rug maar hoef hem gelukkig niet elke dag uitlaten.
Achteraf had ik de wielen nog 2 cm verder moeten verplaatsen. De achtergreep is nog steeds het achterste punt, die ruimte had ik nog kunnen gebruiken.
Ik zal de komende jaren waarschijnlijk wel wat krimpen, we groeien dus vanzelf naar elkaar toe
Zoek het verschil:
Op beide foto's steigert de compressor tegen het kantelpunt.
Om het resultaat van de aanpassing te kunnen bepalen heb ik mijn magnetische hoekmetertje onder de drukmeters op de tank geplakt.
Rechts is de kantelhoek van 25 naar 34 graden gegaan en de kantelhoogte van de greep van 64 naar 71 cm. In close-up:
De wielen zijn op een strip gebout, ik zie eigenlijk geen reden waarom dit zo ver van de achterkant zit. Dus 2 stukjes hoekprofiel 30x30x3 van 100mm lang gezaagd, daarin 2 gaten 10mm geboord. Het voorste gat komt bij het oorspronkelijke asgat, 50mm daarachter komt het nieuwe asgat.
Van achter en opzij ziet dat er nu zo uit:
Ik ben redelijk tevreden met het resultaat, hij volgt nu gedwee. Ik loop bij verplaatsing nog wel met licht gebogen rug maar hoef hem gelukkig niet elke dag uitlaten.
Achteraf had ik de wielen nog 2 cm verder moeten verplaatsen. De achtergreep is nog steeds het achterste punt, die ruimte had ik nog kunnen gebruiken.
Ik zal de komende jaren waarschijnlijk wel wat krimpen, we groeien dus vanzelf naar elkaar toe