Advies hammer rijinrichring of universele mobile base ? (Hammer n4400 lintzaag)

zeno

Actieve deelnemer
Voor een hammer n4400 lintzaag twijfel ik tussen de hammer rijinrichting (2 wielen en een hefboom) of juist een universele mobile base zoals de bora portamente.

Iemand ervaringen met 1 van de 2 (Of liefst beide ) en meningen wat voors en tegens zijn? De universele optie is in elk geval goedkoper. Maar de hammer versie lijkt me stabieler (niet in gebruik staat ie op pootjes ipv geremde wielen voor
 

gpf

Actieve deelnemer
11 aug 2010
654
238
Zutphen
Ik heb een half jaar geleden voor een iets zwaardere lintzaag bij hbm het verrijdbare onderstel gekocht hetgeen me uitstekend bevalt.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno en vandikte

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.861
1.241
Riemst
Hangt van verschillende factoren af wat het handigste is. Als je regelmatig de machine door de werkplaats moet laveren, gaat een plateau met vier losse wieltjes waarschijnlijk handiger zijn. Het systeem met hefboom heeft wat extra ruimte nodig terwijl je met vier wieltjes enkel de grootte van de machine nodig hebt.
Als je vier losse wielen gebruikt moet de vloer wel absoluut vlak zijn, anders gaat de machine wiebelen.Bij het Hammer systeem kan je nastellen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

CSK

Actieve deelnemer
30 jan 2013
622
64
Provincie Zeeland
Ik heb een 4400 op een HBM600 onderstel. Bevalt prima. Is ook prima in kleine hoekjes te laveren. Ik heb geen ervaringen met het originele onderstel.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.930
1.106
Omgeving Eindhoven
Ik heb geen ervaring met een lintzaag, maar wel met een (zelfbouw) onderstel met zwenkwielen voor de zaagtafel en vandiktebank.
De Hammer rijinrichting heeft als nadeel dat je 1 sturend wiel hebt aan de voorkant en aan de achterkant 2 vaste wielen. Een onderstel op zwenkwielen heeft 4 draaiende wielen en is dus veel wendbaarder.
Vergelijk het met een auto (Hammer, dus een sturende as en een vaste as) tov een winkelwagentje (4 zwenkwielen), waarbij de auto dus een grote draaicirkel heeft en het winkelwagentje op de plaats rondjes kan draaien.

Voor mijn kleine werkplaats was het Hammer systeem dus echt geen optie voor de vandiktebank, ik ben erg blij met de (zware) zwenkwielen. Maar bij mij zijn het stabiele machines, ik weet niet hoe een smallere hoge machine zich gaat gedragen als deze wordt rondgereden (al zal dat bij beide systemen hetzelfde zijn).
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.242
1.012
Enschede, Twente
Ik heb die Hammer-verrij-inrichtingen op mijn A3 31 VVD en 4400 lintzaag. Het werkt omdat ik enkel de boel een stukje naar voren hoef te rijden (met mss een beetje naar links of rechts) om voldoende ruimte te hebben voor langer materiaal dat door die machines moet.
En dat is in mijn geval voldoende.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

bruine_beer

Actieve deelnemer
2 dec 2012
288
42
Heers, België
Ik heb die Hammer-verrij-inrichtingen op mijn A3 31 VVD en 4400 lintzaag. Het werkt omdat ik enkel de boel een stukje naar voren hoef te rijden (met mss een beetje naar links of rechts) om voldoende ruimte te hebben voor langer materiaal dat door die machines moet.
En dat is in mijn geval voldoende.
Hier dezelfde setup en conclusie als Bert :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Petrolhead en zeno

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
171
145
Bunde
Ik zie dat de HBM achter geen zwenkwielen heeft. dan is de rij inrichting van Hammer zelf niet een heel groot verschil. al snap ik wel dat de voorste zwenkwielen van de HBM net wat meer mobiliteit geven dat de hef arm.
deze zit bij mij ( op de A3-31) toch wel vaak tegen zijn maximale hoek aan.
denk dat beide prima opties zijn met ieder net zijn eigen beetje extra voordeel.
- HBM, net wat makkelijker te verplaatsen, goedkoper, en geen rondslingerende hef arm
- Hammer, stabieler op de grond (als dat nodig is?) meer ruimte aan de voorkant voor voeten. totale hoogte machine is lager dan bij HBM

enige wat ik mij afvraag en ook nog niet heb kunnen achterhalen bij de Hammer, is de lengte van de as. waarom moet die zo ver naast de wielen uitsteken? de borgmoeren houden toch alles op z'n plek. iemand ervaring met deze as in te korten voor net die extra centimeters ruimte?
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
286
Koekelare
Ik had de Hammer rij-inrichting en ik heb die vervangen door een eigen onderstel met 4 deftige zwenkwielen. Zoals hier eerder aangegeven is het lastig manouvreren met de standaard wielen en met de 4 zwenkwielen kan ik makkelijk tot in elk hoekje van mijn atelier komen.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

LvdE

Actieve deelnemer
23 sep 2020
171
145
Bunde
Ik had de Hammer rij-inrichting en ik heb die vervangen door een eigen onderstel met 4 deftige zwenkwielen. Zoals hier eerder aangegeven is het lastig manouvreren met de standaard wielen en met de 4 zwenkwielen kan ik makkelijk tot in elk hoekje van mijn atelier komen.
Heb je toevallig hier een foto of linkje naar een andere draadje van? Welke wielen heb je hiervoor gebruikt?
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
564
886
48
Breda
De hammer rijinrichting heeft als voordeel dat je minder last hebt van rommel op de vloer.
Ik haat het om op m’n knieën te moeten om alle zaagsel en stof weg te zuigen die zich altijd lijkt op te hopen rond en in de wieltjes van zo’n universal mobile base.
 
  • Leuk
Waarderingen: zeno

zeno

Actieve deelnemer
Heb je toevallig hier een foto of linkje naar een andere draadje van? Welke wielen heb je hiervoor gebruikt?
ook wel benieuwd. Kreeg wel via PM een berichtje van iemand die deftige zwenkwielen (met remmen) met bout en moer direct aan onderstel vast had gezet (4 stuks) leek me ook wel een mooie optie

Deze wielen had hij het over:
 
  • Leuk
Waarderingen: studiodara

handig18

Oud hout
17 feb 2013
3.083
905
Oss
Ik heb destijds voor de zwaardere uitvoering van hbm (iets van 500-600kg draagvermogen) en deze bevalt uitstekend. Ik heb nog geen rommel weg hoeven halen om de machine te verplaatsen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
3.242
1.012
Enschede, Twente
enige wat ik mij afvraag en ook nog niet heb kunnen achterhalen bij de Hammer, is de lengte van de as. waarom moet die zo ver naast de wielen uitsteken? de borgmoeren houden toch alles op z'n plek. iemand ervaring met deze as in te korten voor net die extra centimeters ruimte?
Nee, maar je hebt ook niet echt last van dat uitsteken. De tafel van de N4400 heeft inclusief de profielen, aanslag en motor ook ongeveer dezelfde 'diepte'.
 

Fluo

Actieve deelnemer
18 nov 2014
589
286
Koekelare
  • Leuk
Waarderingen: zeno, LvdE en ZotVanHout

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.