Eigen bedrijf starten naast fulltime baan

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
Goedemorgen,

Ik ben al een goed jaar bezig met het maken van meubels voor vrienden en familie. Maar de laatste tijd wordt dit steeds vaker in opdracht voor andere. Tot ik gisteren voor de tweede keer een voor mij doen (3 bartafels en 5 bijzettafels) grote opdrachtaanvraag vanuit een bedrijf moest weigeren, omdat ik dit niet wit kan aanbieden. Als ik ga lobbyen voor extra opdrachten weet ik zeker dat ik voor minimaal 10 uur in de week werk heb.
Nu zit ik te twijfelen om een eigen bedrijf te starten, naast mijn huidige fulltime baan.

Zijn er soortgelijke ervaringen van jullie of kritiek waar ik wijzer van kan worden om dit wel of niet te doen. Ook graag belastingtechnisch, aangezien ik zeer waarschijnlijk niet aan de belasting voordelige 1225 uur kom.

Alvast bedankt voor jullie input/info/kritiek.
 

MrMartie

Nieuw lid
5 jun 2016
3
0
Hallo Leroy,

Je mag natuurlijk wel een opdracht doen voor een bedrijf in eigen persoon en zonder KvK nummer. Je bent dan alleen niet BTW plichtig (je kan ook zelfs niet-BTW-plichtig worden aangemerkt door de belastingdienst als je wel een Kvk nummer hebt, maar dat is een ander verhaal) en je zal je inkomsten bij de belastingdienst op moeten geven in het vak "inkomsten uit overige werkzaamheden". Je kan dus ook geen factuur voor een bedrijf maken waar je BTW op vermeld.

Waar ik je geen informatie over kan geven is hoe je het zou kunnen doen met betrekking tot aansprakelijkheid.

Groeten,
Martin
 

jokke

Actieve deelnemer
10 jul 2009
477
20
Ha! Dit volg ik ook even mee. Ik zit in de zelfde situatie. Ik heb intussen een CNC machine aangeschaft en zou graag freeswerken voor derde doen. Alleen is de locatie nog een probleem want het bijgebouw dat ik wou zetten krijgt geen vergunning. Ben dus op zoek om iets te huren van ongeveer 100 m². (niet eenvoudig te vinden moet ik zeggen...) @Leroy, woon je in België of in Nederland? Over de Belgische kant kan ik je wel al iets vertellen als dat relevant is.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
925
Leeuwarden
Voor meer informatie als kleine zelfstandige/ZZP-er kun je bij FNV zelfstandigen goed terecht. Toen ik nog een eigen coachingspraktijk had was ik lid o.a. voor juridische hulp en modelcontracten. Door het lidmaatschap bespaarde ik op een rechtsbijstandverzekering. Ook veel informatie te krijgen over uurtarieven e.d.

Fons
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Gewoon jezelf als eenmanszaak bij de KvK inschrijven en een BTW nummer aanvragen. Dan is BTW factureren, en verrekenen ook geen probleem meer.

En ook al kom je niet aan het aantal uren voor de zelfstandigenaftrek dan is er nog steeds een regeling dat je bij een totale kleine BTW afdracht dat mag verrekenen met de door jou betaalde BTW, en zelfs nog iets meer. Verder dan gewoon IB betalen over je verdiensten en je bent klaar.
Buiten de BTW administratie verandert er dan niet zoveel voor je. Prima manier om te starten.

Alle informatie over BTW afdracht en verrekening staat op de site van de Belastingdienst, maar het is allemaal niet zo moeilijk.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Een vriend van me zit met zijn eenmanszaak in de situatie dat hij geen BTW aangifte hoeft te doen omdat hij maar weinig (té weinig op dit moment) met z'n zaak doet. Hij vertelde me dat de Belastingdienst hem had gezegd dat hij gewoon nog dingen mocht maken/doen, maar zolang dat onder de € 5000,- per jaar bleef hoefde hij niets te doen. Ik weet niet of dat ook een handige situatie voor jou is?
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Volgens mij is dat geen echt goede voorlichting. Dit staat er op de site van de belastingdienst onder de kleine ondernemers regeling voor de BTW:

Als u minder dan € 1.883 btw moet betalen in een jaar, dan kunt u belastingvermindering krijgen. Dan maakt u gebruik van de kleineondernemersregeling. Moet u € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u geen btw te betalen.
U moet in beide gevallen wel btw-aangifte doen. Tenzij u ontheffing van administratieve verplichtingen hebt.

In mijn optiek is het zo dat je ervoor kiest om BTW te factureren of niet. Je mag altijd maken/verkopen wat je wilt, maar zodra je BTW factureert is er altijd een aangifte plicht. En als je een ontheffing aanvraagt mag je daarna ook geen BTW meer factureren.
Maar ook niet onbelangrijk, als je geen BTW factureert dan kan je ook niets verrekenen.
 
Laatst bewerkt:

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
Iedereen kijkt altijd naar BTW, maar dat is maar een deel van de kost natuurlijk en net diegene die je ook terug verrekend met zelfbetaalde BTW.
Je hebt ook nog sociale lasten te betalen en ook de gewone belastingen op je inkomsten natuurlijk.
Reken dan nog maar eens uit of je hobby je nog wat opbrengt voor alle werk dat je erin steekt.
 

Leroowj

Actieve deelnemer
1 apr 2016
392
0
@Jokke, ik kom zelf uit Nederland. In ieder geval bedankt :)

Iedereen bedankt voor de toelichting. Ik ga het eens even rustig doorlezen.
 

Atmoz

Actieve deelnemer
Volgens mij is dat geen echt goede voorlichting. Dit staat er op de site van de belastingdienst onder de kleine ondernemers regeling voor de BTW:

Als u minder dan € 1.883 btw moet betalen in een jaar, dan kunt u belastingvermindering krijgen. Dan maakt u gebruik van de kleineondernemersregeling. Moet u € 1.345 of minder btw betalen? Dan hoeft u geen btw te betalen.
U moet in beide gevallen wel btw-aangifte doen. Tenzij u ontheffing van administratieve verplichtingen hebt.

In mijn optiek is het zo dat je ervoor kiest om BTW te factureren of niet. Je mag altijd maken/verkopen wat je wilt, maar zodra je BTW factureert is er altijd een aangifte plicht. En als je een ontheffing aanvraagt mag je daarna ook geen BTW meer factureren.
Maar ook niet onbelangrijk, als je geen BTW factureert dan kan je ook niets verrekenen.

Ik had 't blijkbaar ook niet helemaal goed begrepen :rolleyes:

Heb het hem zojuist even gevraagd:

"Iedere BTW geregistreerde moet aangifte doen. Omdat ik héél weinig opgaf, hebben ze me op inactief gezet. Heb nu ook geen geldig BTW nummer meer, 'officieel'. Maar mocht toch facturen sturen, als het te veel wordt moet ik me melden en BTW weer betalen. In principe heb ik nu volgens de belasting geen eigen zaak..."

Excuses voor de verwarring en in-correctheid.

Gr,

Atmoz
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Iedereen kijkt altijd naar BTW, maar dat is maar een deel van de kost natuurlijk en net diegene die je ook terug verrekend met zelfbetaalde BTW.
De vraag ging over het missen van opdrachten omdat er geen BTW nummer is, dat is dus snel geregeld zonder dat het verder gevolgen heeft voor de bestaande situatie.
En bij een eenmanszaak terwijl je ernaast in loondienst bent is het allemaal niet zo moeilijk.

Blijft natuurlijk wel dat je goed naar je kostprijs moet kijken, die is waarschijnlijk als hobbyist best nog wel hoog.
 

A.N

Actieve deelnemer
Kijk ook eens naar de plek waar je nu zit. Hobbymatig kan veel, als je een bedrijf begint kan het zo zijn dat dezelfde werkzaamheden opeens niet meer mogen worden uitgevoerd op die plek.
Afval, er zijn gemeenten die eisen dat je een contract met een afvalverwerker moet hebben cq kunt laten zien. Verzekeringen cq premies zijn net iets hoger/anders bijvoorbeeld qua aansprakelijkheid maar ook opstal verzekeringen voor bedrijfsmatige activiteiten etc.
Verplichting van brandblusmiddelen en tweejaarlijkse keuring, elektrische apparaten en keuring , garantie en algemene vwd, etc

Het zijn allemaal geen wereldschokkende bedragen die je moet betalen als je voor jezelf begint maar t.o.v hobby is het wel + + +
Btw/IB/ZVW niet meegerekend, dat kan nml wel behoorlijk in de papieren gaan lopen als je productief bent. Bij het zelf maken en verkopen van meubelen zit je nml al snel boven de vrijstellingsgrens m.b.t de btw.

Als je echt van plan bent om er een full time beroep van te gaan maken (in de toekomst) zou ik me inschrijven maar als je dat nog niet zeker weet mooi blijven doen zoals het nu gaat, inschrijven kan snel genoeg :)

Albert
 

massis

Actieve deelnemer
4 mei 2012
657
49
Bilzen, BE
De vraag ging over het missen van opdrachten omdat er geen BTW nummer is, dat is dus snel geregeld zonder dat het verder gevolgen heeft voor de bestaande situatie.
En bij een eenmanszaak terwijl je ernaast in loondienst bent is het allemaal niet zo moeilijk.

Blijft natuurlijk wel dat je goed naar je kostprijs moet kijken, die is waarschijnlijk als hobbyist best nog wel hoog.

de vraag ging OOK over de overige belastingstechnische kant. Het missen van BTW nummer was de trigger van zijn vraag, maar hoe ik het begrijp zeker niet de enige vraag:

Ook graag belastingtechnisch, aangezien ik zeer waarschijnlijk niet aan de belasting voordelige 1225 uur kom.
 

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.384
134
Als het er om gaat dat de inkopende ondernemer een verantwoording in zijn boeken wil hebben volstaat, volgens mij nog steeds een kwitantie.
De ondernemer heeft dan niet de btw verrekening, maar als het prijsverschil groot genoeg is, dan maakt het btw verhaal niet uit.
In de horeca zijn tegenwoordig genoeg ondernemers die hun spullen op mp kopen zonder factuur en de uitdraai met prijs van de advertentie in de boekhouding stoppen.
De inkopende ondernemer kan ook een inkoopverklaring invullen.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.726
707
Enschede, Twente
Als je een bedrijf begint vanuit een hobby heb je ook te maken met het inbrengen van machines, de kosten van werkruimte in privéwoning, etc. Dat is fiscaal en btw-technisch best ingewikkeld, maar moet je echt wel op orde hebben.
Ik zou advies inwinnen bij een accountant/fiscalist. Die kan je ook vertellen welke beren op de weg je zult aantreffen. Een eerste gesprek met zo iemand hoeft niet de wereld te kosten (die ziet dat ook als investeren in een mogelijke klant, dus).
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Als je echt een bedrijf begint wel... maar als je niets meer dan een bedrijfsmatige activiteit naast je gewone werk wilt dan hoeft het allemaal niet zo moeilijk te zijn. Eenmanszaak bij de KvK en een BTW-nummer en je doet naar buiten net alsof je een bedrijf bent.
Pas als je een flinke omzet gaat draaien of wanneer je in de buurt van het urencriterium, en dat betekend ook meer uren draaien dan die in loondienst, gaat komen dan worden andere aspecten pas relevant. Tot die tijd verandert er weinig aan de huidige situatie behalve dat je een BTW administratie moet bijhouden en mogelijk wat aanvullende inkomsten in je IB moet opgeven.

Feitelijk ben je nog steeds een hobbyist alleen één met een BTW nummer. Bij de inschrijving kan de KvK je er ook veel over vertellen.
Tot het moment dat je belastingvoordelen wilt gaan krijgen, zoals de starters- of zelfstandigenaftrek, stelt het niets voor. En dan is er geen sprake meer van wat bijklussen naast je normale baan.
 
Laatst bewerkt:

Joeph

Nieuw lid
19 jun 2014
9
14
Normaal lees ik alleen mee, maar ik reageer toch even. Zelf heb ik een voltijdbaan en heb daarnaast een webwinkel waarin wij meubels verkopen van hout die door mij zelf worden gemaakt. Op dit moment hebben wij een maand omzet van +/- 3000 euro.

Werken naast een voltijdbaan moet je vooral doen omdat je het leuk vind, en niet voor het geld. Het geld dat je verdient komt namelijk bovenop je normale inkomen. Je zult dus al snel 42% of 52% belasting moeten betalen over je winst. En omdat je een voltijd baan heb zul je nooit startersaftrek etc kunnen ontvangen, ongeacht of je aan het urencriterium voldoet of niet.

Tenslotte ben je ook veel tijd kwijt met allerlei randzaken zoals de administratie. Mijn tip is om dat zoveel mogelijk uit te besteden zodat je zelf tijd heb om te doen wat je leuk vindt. En niet met je neus in de boekhouding zit...
 

rinus

Actieve deelnemer
13 nov 2011
744
149
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb er voor gekozen om mij in te schrijven bij de KvK en daarna krijg je vanzelf een uitnodiging van de Belastingdienst. Daarna heb ik mij geregistreerd als ondernemer voor de OB. De inkomsten en uitgaven geef je aan in BoX 1 als Resultaat overige werkzaamheden.
Per kwartaal doe ik aangifte OB. Soms iets betalen en helaas :)-() vaak ook terug ontvangen.
Bij het startersbezoek van de Belastingdienstmedewerker kreeg ik een voorbeeld hoe ik de administratie bij zou kunnen houden. (simpele spreadsheet)
Over een paar jaar hoop ik met pensioen te gaan en als ik er er meer tijd aan kan besteden en dan kan ik wellicht ook het inkomen als winst opgeven waardoor ik ook van de ondernemersfaciliteiten gebruik kan maken.

Eigenlijk zie ik alleen maar voordelen, maar anderen zien misschien meer nadelen.

Aangezien ik op prive terrein mijn werkzaamheden uitvoer, maak ik niet al te uitbundig reclame. Ik sta bv niet in de gemeentegids.

Hier staat veel:

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/connect/nl/ondernemers/ondernemers

en deze ook niet vergeten

https://www.belastingdienst.nl/wps/.../brochures_en_publicaties/handboek_ondernemen



Dat is het wel zo ongeveer. Mocht je er meer over willen weten dan kun je altijd contact opnemen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.